تحلیل بازار – ایران با مشکل زیادبود فاضلاب مواجه است| مزیت های آبیاری «پالونیا» با استفاده از آب فاضلاب



بازار؛ گروه کشاورزی: استفاده از فاضلاب شهری در کشاورزی روشی دیرینه است که با کمبود روز افزون منابع آب شیرین در بسیاری از مناطق خشک و نیمه خشک مورد توجه مجدد قرار می گیرد. با توجه به روند سریع شهرنشینی و به تبع آن رشد حجم فاضلاب، از فاضلاب به طور گسترده ای به عنوان یک گزینه کم هزینه برای آبیاری محصولات کشاورزی استفاده می شود و به گفته کارشناسان با وجود خطرات بهداشتی و زیست محیطی از معیشت حمایت می کند و  ارزش قابل توجهی در کشاورزی شهری و نیمه شهری ایجاد می کند. از سوی دیگر آبیاری با آب بازیابی شده از نظر تأمین مواد مغذی به محصولات نیز می تواند مزایایی داشته باشد، بنابراین به طور بالقوه نیاز به کودهای مصنوعی در کشاورزی را کاهش می دهد.

در روش آبیاری پالونیا با استفاده از آب فاضلاب، ۴۰ تا ۷۰ درصد نیاز کودی و غذایی این گیاه برطرف می شود

با ۲۰ هزار متر مکعب آب فاضلاب می توان ۵۰۰ هکتار زراعت چوب انجام داد«محمد الازمنی» موسس شرکت دانش بنیان «توسعه گیاهان طلایی کیمیاگران کاسبین» از جمله افرادی است که ایده زراعت چوب پالونیا با استفاده از آب فاضلاب های شهری و صنعتی را مطرح کرده و معتقد است در همه شهرهای کشور می توان از فاضلاب شهری و صنعتی بهترین بهره را برای رشد پالونیا برد. گفتنی است محمد الازمنی، کارشناس ارشد علوم گیاهی است و در حال حاضر در بخش حمایت و حفاظت منابع طبیعی وابسته به موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور مشغول به کار است.
وی در این خصوص به خبرنگار «بازار» می گوید: ما در کشوری زندگی می کنیم که مشکل آب آشامیدنی و از سوی دیگر مشکل زیادبود فاضلاب داریم؛ یعنی بعد از تصفیه نمی دانیم آن را کجا تخلیه کنیم. لذا ما در مهرماه سال جاری به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اعلام آمادگی کردیم که در سراسر کشور می توانیم پالونیا را با این روش ترویج بدهیم و علاوه بر گسترش فضای سبز، زراعت چوب آن را نیز انجام دهیم.
وی خاطر نشان کرد:  البته در پاسخ به افراد نگران در این مورد نیز اعلام می کنیم که ما که قرار نیست زمین های شالیزار را تبدیل به زراعت چوب کنیم بلکه ما می گوییم با استفاده از آب فاضلاب می توان در مناطق خشک و زمین ها شیبدار و همچنین زمین هایی با بهره وری کم را ساماندهی کرد و در راستای زراعت چوب از آنها بهره وری بهتری را داشته باشیم. این در حالی است که بر اساس آزمایشاتی که انجام داده ایم مشخص شده در روش آبیاری پالونیا با استفاده از آب فاضلاب، ۴۰ تا ۷۰ درصد نیاز کودی و غذایی این گیاه نیز برطرف می شود چون وقتی آنالیز فاضلاب را گرفتیم متوجه شدیم حاوی کودهای بسیار عالی و مواد مغذی مفیدی است.

بلندترین پالونیای دنیا در گرکان با ۲۸ متر ارتفاع و ۱۸ سال سن

الازمنی می افزاید: ما در حال ترویج ایده استفاده از آب فاضلاب برای آبیاری پالونیا هستیم و تاکید داریم که نباید نگران آب آن باشیم چون به عنوان مثال تنها در گرگان در هر شبانه روز ۲۰ هزار متر مکعب آب فاضلاب داریم! که در رودخانه ریخته می شود. در حالی که با این ۲۰ هزار متر مکعب حداقل می توان ۵۰۰ هکتار زراعت چوب انجام داد. به عبارت دیگر در حدود ۸۰ الی ۹۰ درصد ایران می توان پالونیا کاشت و چون همه شهرها فاضلاب دارند و حتی درشهرهایی که مشکل تامین آب دارند نمی دانند فاضلاب را چه باید بکنند براحتی می توانند در راستای آبیاری درخت پالونیا آن را هدایت کنند. از سوی دیگر با فضلاب صنعتی هم می توان همچون فاضلاب شهری برای زراعت چوب پالونیا استفاده کرد.

درخت تولیدی با روش کشت بذر حداقل ۵۰ سال دوام دارد و بار می دهد به این ترتیب نسبت به دیگر روشها بهره وری آن ۵۰ درصد افزایش می یابد

تولید نشاء ۸۰ سانتی متری در طول ۳ ماه با روش هیدروپونیکاین شرکت دانش بنیان همچنین در  کشت نشاء پالونیا به روش هیدروپونیک جزو پیشروهای کشور است. به طوری که الازمنی در این خصوص می گوید: ما بذر پالونیا را روی «ماسه مصنوعی پرلیت» میریزیم که در واقع بستری است که در کشت های هیدروپونیک استفاده می شود و از نظر مواد غذایی صفر است. بذر پالونیا با آبیاری جوانه میزند سپس با فرمول کودی که می نویسیم نشاء از آن تولید می کنیم که نتایج فوق العاده ای به دست آورده ایم. شاید باور نکنید اما نشای بالای ۸۰ سانتی متر در این ماسه مصنوعی در طول ۳ ماه گرفته ام!
وی خاطر نشان می کند: به طور کلی عده ای قلمه ریشه می گیرند و پالونیا تولید می کنند و ما از بذر نشاء تولید می کنیم. البته تولید نشاء با استفاده از روش هیدروپونیک یک روش اختصاصی و یک  کار علمی است؛ یعنی در زمین نشا می کنیم و از آن نهال پالونیا می گیریم. به گفته دوستانی که تجربه کشت نشاء داشته اند نهال تولیدی به این روش ماندگای بیشتری نسبت به روش قلمه گیری دارد. از سوی دیگر درخت تولیدی با روش کشت بذر حداقل ۵۰ سال دوام دارد و بار می دهد به این ترتیب نسبت به دیگر روشها بهره وری آن ۵۰ درصد افزایش می یابد.

 اگر قرار است تنفس جنگلها را به خوبی اجرا کنند و جنگل هیرکانی را نجات دهد بایستی  زراعت چوب را برای کارخانجات راه اندازی کنند

تشدید قاچاق چوب با اجرای تنفس جنگل ها| برای نخوابیدن صنایع چاره ای جز زراعت چوب پالونیا نداریماین محقق درخت پالونیا در خصوص ضرورت بهره گیری از پالونیا در زمینه زراعت چوب کشور می گوید: همانطور که می دانید طرح تنفس جنگلها از سال ۱۳۹۶ در شمال اجرایی شده است و متاسفانه بحث قاچاق چوب را تشدید کرده است. به عبارت دیگر الان مشکل اقتصادی مردم شدت گرفته و باعث شده که قاچاقچیان چوب حتی به باغات کشاورزان از جمله باغات زیتون حمله کنند! در واقع درخت های بارده را قطع می کنند و به کارخانجات می برند. در نتیجه اگر قرار است تنفس جنگلها را اجرا کنند و جنگل هیرکانی را نجات دهد بایستی زراعت چوب را برای کارخانجات راه اندازی کند.
الازمنی ادامه می دهد: برای اینکه صنایع ما نخوابد سالانه شش میلیون متر مکعب چوب نیاز داریم و با اجرا شدن طرح تنفس جنگلها یا دزدها باید بروند از باغات مردم چوب بدزدند یا اینکه زراعت چوب انجام دهیم و گونه های جدید معرفی کنیم. چون درخت اکالیپتوس در سرمای شمال خود را نتوانسته نجات دهد و از سوی دیگر صنبوبر نیز حداق ۱۰ آفت گیاهی مهم دارد.  به طوری که چوب صنوبر در نهایت به درد ساخت جعبه میوه می خورد چون غالبا سیاه و آفت زده است. لذا باید بتوانیم در شمال کشور گونه جدیدی جایگزین این دو درخت کنیم.

نامه موافقت رسمی موسسه تحقیقات جنگلها با کاشت پالونیا در پاسخ به استعلام سازمان حفظ نباتات کشور

وی تصریح می کند: شاید جالب باشد بدانید سرعت رشد پالونیا ۳ تا ۵ برابر اکالیپتوس است. از سوی دیگر چون سیستم ریشه ای قوی دارد و می تواند حتی با ۲ بار آبیاری زنده بماند. گواه این حرف نیز درخت پالونیا در شاهرود است که با ۲ بار آبیاری بالای ۹۰ درصد احتمال زنده ماندن درخت اثبات شده است. همچنین بنده شخصا در استان گلستان ۳هزار مترمربع نهالستان پالونیا را به هیچ وجه آبیاری نکرده ام اما نهال هایی بالای یک متر رشد کرده است!

در حال حاضر قیمت گرانترین چوب استان گلستان کیلویی ۱۵۰۰ تومان است اما چوب پالونیا را کیلویی ۲۵۰۰ تومان خریداری می کنند؛ یعنی چوب درخت پالونیا ۴۰ تا ۵۰ درصد گرانتر از دیگر چوبها خریداری می شود

هر هکتار پالونیا در طول ۵ سال یک میلیارد تومان درآمدزایی داردموسس این شرکت دانش بنیان در خصوص پتانسیل های اقتصادی زراعت چوب پالونیا نیز می گوید: در حال حاضر قیمت گرانترین چوب استان گلستان کیلویی ۱۵۰۰ تومان است اما چوب پالونیا را کیلویی ۲۵۰۰ تومان خریداری می کنند؛ یعنی چوب درخت پالونیا ۴۰ تا ۵۰ درصد گرانتر از دیگر چوبها خریداری می شود. جالب است بدانید دوره بهره برداری پالونیا در گرگان ۵ الی ۶ سال است و در این مدت حدود ۳۵ تا ۴۰ سانتی متر قطر می گیرد. بنابراین بر اساس برآوردهای صورت گرفته کاشت هر هکتار پالونیا، در طی ۵ سال یک میلیارد تومان برای کشاورزان درآمدزایی دارد در حالی که هیچ زراعتی چنین درآمدزایی ندارد.
وی تاکید می کند: چون سرعت رشد پالونیا بسیار بالا است به طوری که به عنوان مثال در گلستان درخت پالونیا روزانه ۴ تا ۶ سانتی متر رشد می کند، بنابراین در صورت انجام زراعت چوب پالونیا و با احتساب چوب های حاصل از باغات مخروبه، هرس باغ و جابجایی درختان می توان ظرف ۵ تا ۶ سال در تامین چوب مورد نیاز کشور خودکفا شویم و ۶ میلیون متر مکعب چوب را در داخل تولید کنیم. این در شرایطی است که چوب پالونیا در صنایع بسیاری کابرد دارد. به عنوان مثال وقتی از چوب پالونیا برای ساخت کندو استفاده می شود ۴۰ تا ۵۰ درصد سبکتر از کندوهایی است که با دیگر چوبهای جنگلی ساخته می شود. از سوی دیگر بو ندارد و برخلاف چوب درختان سوزنی برگ به واسطه بوی بد، آرامش کندو را بهم نمی زند.

در صورت انجام زراعت چوب پالونیا و با احتساب چوب های حاصل از باغات مخروبه، هرس باغ و جابجایی درختان  می توان ظرف ۵ تا ۶ سال در تامین چوب مورد نیاز کشور خودکفا شویم

ادعای مهاجم بودن بذر پالونیا کذب استالازمنی در مورد تهاجمی بودن یا نبودن بذر پالونیا نیز می گوید: در ابتدا باید بدانید که در سال ۱۳۹۵ موسسه تحقیقات جنگلها طی نامه ای خطاب به سازمان حفظ نباتات اذعان داشته است که بر اساس اطلاعات دانشگاه گرگان توسعه پالونیا بلامانع است. همچنین بر اساس مشاهدات و تحقیقات صورت گرفته تا زمانی که درخت تنه داشته باشد هیچ گاه کنار آن ریشه جوش نمی زند. از طرف دیگر در حالی که حدود یک میلیون بذر از هر درخت پالونیا می ریزد اما در زمستان و پاییز دمای هیچ جای ایران مثبت ۱۸ تا ۳۰ درجه نیست در نتیجه بذر پالونیا بعد از ریختن از بین می رود و لذا اگر گفته شود پالونیا از طریق بذر به زمین های اطراف تهاجم می کند ادعای اشتباهی است. جالب است بدانید در محیط گلخانه ۳ ماه طول می کشد تا بذر پالونیا جوانه بزند و یک نهال ۲ الی ۳ سانتی بدهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *