ترامپ دستور مسدودسازی برنامه‌های پرداخت چینی را صادر کرد؛ اقدامی مثبت برای بیت کوین

دونالد ترامپ با صدور یک فرمان اجرایی، انجام تراکنش با استفاده از ۸ اپلیکیشن پرداخت چینی را ممنوع کرد. به‌گفته بسیاری این اتفاق می‌تواند توجهات بیشتری را به‌سمت بیت کوین جلب کند و در نهایت باعث افزایش بیش از پیش قیمت بیت کوین شود.
به گزارش بیت‌کوین دات‌کام، طبق این فرمان اجرایی، از ۴۵ روز دیگر فعالیت این اپلیکیشن‌ها در آمریکا ممنوع خواهد شد. وی‌چت (WeCaht)، علی‌پی (Alipay) و کیوکیو (QQ) از جمله اپلیکیشن‌هایی هستند که شامل این ممنوعیت خواهند شد.
بر اساس این فرمان، شهروندان آمریکایی نمی‌توانند با استفاده از ۸ اپلیکیشن مذکور، تراکنش انجام دهند. «WPS Office»، کم‌اسکنر (Camscanner)، شیرایت (Shareit)، تنسنت والت (Tencent Wallet) و وی‌میت (Vmate) دیگر اپلیکیشن‌هایی هستند که کاربران آمریکایی نمی‌توانند از آنها استفاده کنند.
کابینه ترامپ اعلام کرده است که وضع این ممنوعیت‌ها به دلایل امنیتی و دنباله دستور ترامپ مبنی بر ممنوعیت تیک‌تاک (Tiktok) است. در بخشی از این دستور اجرایی آمده است:
سرعت و گسترش برخی اپلیکیشن‌های تلفن‌های همراه و رایانه‌های شخصی و دیگر نرم‌افزارهایی که افرادی در جمهوری خلق چین آنها را توسعه داده‌اند، همچنان به تهدید امنیت ملی، سیاست‌های خارجی و اقتصاد آمریکا ادامه می‌دهند.
مایکل گوگِل (Michael Gogel)، در توییتر و خطاب به ۴,۸۰۰ دنبال‌کننده‌ خود گفت که این فرمان اجرایی در پاسخ به یوان دیجیتال و ارزهای غیرمتمرکز نظیر بیت کوین بوده است. او در توییتی می‌نویسد:
این [فرمان] کاملا مرتبط با یوان دیجیتال و ارزهای دیجیتالی مثل بیت کوین است.
او در توییت دیگری نوشت:
شایان ذکر است که این اقدام در همان روزی انجام گرفت که بازار بورس نیویورک تصمیم گرفت چاینا تلکام (China Telecom)، چاینا موبایل (China Mobile) و چاینا یونیکام (China Unicom) را حذف کند.
سپتامبر ۲۰۲۰ (شهریور ۹۹)، سیلوین سائورل (Sylvain Saurel)، در پستی در وبلاگ خود با اشاره به تصمیم وضع ممنوعیت از سوی ترامپ نوشت:
تراکنش‌های مالی بین آمریکا و چین یا هر کشور آسیایی دیگر می‌بایست از طریق یک کانال دیگر انجام شود. صحبت ما در مورد صدها میلیارد دلار تراکنش سالیانه است.
او با بیان اینکه این تراکنش ممکن است طریق بیت کوین انجام بگیرد، نوشت:
در صورت اجرای ممنوعیت وی‌چت، بیت کوین کاملا با استفاده‌های میلیون‌ها فرد چینی که در سرتاسر آمریکا زندگی می‌کنند، هم‌خوانی دارد. به‌علاوه یکی از ویژگی‌های بیت کوین این است که از لحاظ سیاسی خنثی است. وقتی که جنگ سرد آمریکا و چین شروع شود، این ویژگی بیت کوین بیت کوین را به یک دارایی پراهمیت تبدیل می‌کند.
در صورت اجرای ممنوعیت‌های اعمال‌شده توسط ترامپ، این احتمال وجود دارد که آسیای‌های مقیم آمریکا و خانواده‌هایشان که در آسیا زندگی می‌کنند، دچار مشکلی شوند. نباید فراموش کرد که اجرای این دستور ممکن است مانند رأی دادگاه مبنی بر توقف اجرای ممنوعیت تیک‌تاک، متوقف شود. رویترز هم گزارش کرده است که وزارت بازرگانی طی بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن اقدام دولت ترامپ، آن را مغایر با «رقابت سالم» خواند.
ویلبر راس (Wilbur Ross)، وزیر بازرگانی آمریکا، با اعلام حمایت خود از تصمیم ترامپ، گفت:
از عزم رئیس‌جمهور برای حمایت و حفاظت از حریم خصوصی و امنیت آمریکا در مقابل تحریم‌های حزب کمونیست چین حمایت می‌کنم.
راس همچنین اعلام کرد که اجرای این فرمان را از ۴۵ روز آینده شروع خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *