تلاش بانک مرکزی روسیه برای مهار رکود؛ باز هم کاهش بهره – DW – ۱۴۰۱/۴/۳۱


ماکسیم اورشکین، مشاور اقتصادی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه چند روز پیش وعده داده بود بانک مرکزی در نشست روز جمعه، ۲۲ ژوئیه (۳۱ تیر) خود مسئله کاهش بهره بانکی را بررسی و در مورد آن تصمیم‌گیری کند.

اکنون این اتفاق رخ داد و بانک مرکزی روسیه بهره بانکی را حتی بیش از گمانه‌زنی کارشناسان کاهش داد و به هشت درصد رساند.

 در تغییرات قبلی میزان بهره بانکی به ۹.۵ درصد کاهش یافته بود. کارشناسان در پاسخ به یک نظرخواهی خبرگزاری رویترز پیش‌بینی کرده بودند این میزان فقط نیم درصد کاهش یابد.

سومین کاهش بهره در دو ماه

تصمیم روز جمعه بانک مرکزی روسیه سومین کاهش بهره بانکی در دو ماه گذشته و چهارمین تغییر در این زمینه از زمان آغاز تجاوز نظامیان روسی به خاک اوکراین در ۲۴ فوریه است.

به کانال خیزش نیوز وله فارسی در تلگرام بپیوندید

این بانک ۲۸ فوریه در واکنش به تحریم‌های غربکه سقوط ارزش روبل، پول ملی این کشور را در پی داشت بهره بانکی را از ۹.۵ به ۲۰ درصد افزایش داد.

با این حال تثبیت نسبی ارزش روبل در برابر ارزهای معتبر خارجی با رکود اقتصادی همراه شد زیرا سود تسهیلات نیز بالا رفته بود.

الویرا نابیولینا، رئیس بانک مرکزی روسیه و کارشناسان پولی و مالی این بانک ۲۶ ماه مه میزان بهره سالانه را به ۱۱ درصد و دهم ژوئن به ۹.۵ درصد کاهش دادند.

کاهش واردات و تقویت ارزش روبل

در حال حاضر ارزش برابری روبل مقابل ارزهای معتبری چون دلار و یورو به نسبت دوران قبل از تجاوز به اوکراین حتی افزایش نیز یافته است.

“تاگس‌شاو”، وب‌سایت کانال یک تلویزیون آلمان به نقل از کارشناسان می‌گوید افزایش ارزش روبل به معنای قدرتمندتر شدن اقتصاد روسیه نیست بلکه با تدابیر محدودکننده مسکوبرای جابه‌جایی سرمایه نیز مرتبط است.

یکی دیگر از علت‌های اصلی تقویت روبل تغییر موازنه تجارت خارجی روسیه است که به دلیل تحریم‌ها وارداتش کاهش یافته اما ارزش صادراتش که به طور عمده مواد خام و انرژی است به علت بالارفتن قیمت‌های جهانی افزایش یافته است.

عکس: Alexei Druzhinin/Tass/IMAGO

کارشناسان معتقدند تراز مثبت تجارت خارجی روسیه و بالا رفتن قیمت انرژی میزان تقاضا برای ارزهای خارجی را کاهش داده و باعث تقویت ارزش روبل شده که به معنای قدرتمند شدن واقعی پول ملی نیست.

افزون بر این روسیه با تشدید تحریم‌های غرب بهای بخش بزرگی از صادرات انرژی خود را به روبل دریافت می‌کند که باعث افزایش تقاضا برای پول ملی شده است.

کوچک شدن اقتصاد روسیه

با وجود وضعیت روبل، اقتصاد روسیه در بحران به سر می‌برد و مطابق پیش‌بینی بانک مرکزی تولید ناخالص ملی این کشور در سال جاری چهار تا شش درصد کاهش می‌یابد.

خیزش نیوز وله فارسی را در اینستاگرام دنبال کنید

بر پایه ارزیابی این بانک کوچک شدن اقتصاد روسیه در سال ۲۰۲۳ نیز ادامه خواهد داشت اما شدت کاهش تولید ناخالص داخلی کمتر از امسال خواهد بود.

بانک مرکزی روسیه در مورد تورم نیز نسبت به بهبود اوضاع خوش‌بین است؛ انتظار می‌رود میزان تورم که در سال جاری بین ۱۲ تا ۱۵ درصد برآورد شده سال آینده به چهار تا شش درصد کاهش یابد.

بانک مرکزی روسیه ابراز امیدواری می‌کند سال ۲۰۲۴ به هدف‌گذاری خود برای تورم چهار درصدی دست پیدا کند. میانه ماه جاری تورم در روسیه از مرز ۱۵ درصد اندکی بالاتر رفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *