جماران – همه چیز در مورد محاسبه مهریه به نرخ روز

 

جی پلاس؛ محاسبه مهریه به نرخ روز، از آن دسته محاسباتی است که برای بسیاری از زوج‌ها جذاب یا برای برخی همسران لازم است. در این بخش مشاوره حقوقی آنلاین فرمول محاسبه مهریه را توضیح داده‌ایم.

محاسبه مهریه به نرخ روز، از آن دسته محاسباتی است که برای بسیاری از زوج‌ها جذاب یا برای برخی همسران لازم است. البته این محاسبه و حساب و کتاب برای مهریه‌هایی است که مبلغ آن نقدی در نظر گرفته شده باشد. مهریه اگر طلا و سکه باشد فرمول خاصی ندارد و کافی است قیمت سکه به روز در تعداد آن ضرب شود.

 

نحوه محاسبه مهریه، به شرح زیر است:

 

براساس مصوبه هیات وزیران در سال ۷۷، نحوه محاسبه ارزش فعلی مهریه به شکل زیر است:

عدد شاخص در سال قبل را بر عدد شاخص در سال وقوع عقد تقسیم می‌کنیم و نتیجه را در مبلغ مهریه مندرج در عقدنامه ضرب می‌کنیم. به این ترتیب مبلغ مقدار مهریه مشخص خواهد شد. این نحوه محاسبه به شکل فرمولی به‌صورت زیر است:

مبلغ مهریه مندرج در عقدنامه × (عدد شاخص در سال وقوع عقد ÷ عدد شاخص در سال۱۳۹۹).

به این ترتیب مقدار مهریه فوق در سال ۱۴۰۰ محاسبه می‌شود.

محاسبه مهریه زن بعد از فوت همسر

 

اگر زنی بعد از فوت شوهرش، اقدام به مطالبه مهریه کند باید شاخص سال فوت همسرش بر شاخص سال ازدواج تقسیم و حاصل در مبلغ مهریه ضرب شود و دیگر تاریخ مطالبه، ملاک محاسبه نخواهد بود.

نحوه محاسبه مهریه که موضوع آن وجه نقد است 

 

در تاریخ هشتم مرداد ماه ۱۳۷۶، ماده واحده‌اى مشتمل بر دو تبصره به ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی الحاق شد. به موجب این ماده به مجرد عقد، زن مالک مهریه می‌شود و می‌تواند هر نوع تصرفى که بخواهد در آن انجام دهد و به موجب تبصره یک ماده واحده‌اى که به این ماده الحاق شده است، چنانچه مهریه وجه رایج باشد متناسب با تغییر شاخص قیمت سالانه زمان تادیه نسبت به سال اجراى عقد که توسط بانک مرکزى جمهورى اسلامى ایران تعیین می‌شود، محاسبه و پرداخت خواهد شد./ ایران جیب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *