خیزش نیوز – طرح احداث خط لوله نائین- کاشان-ری در آستانه افتتاح قرار گرفت


خیزش نیوز – به گزارش خیزش نیوز از شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران،  محمد استاجی در حاشیه بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی هدف از اجرای این طرح را انتقال فرآورده‌های اصلی بنزین، نفت‌گاز و نفت سفید از پالایشگاه‌های بندرعباس و ستاره خلیج فارس، از طریق نائین و کاشان به تاسیسات نفتی ری، و تغذیه مرکز و شمال کشور  عنوان کرد.
طول مسیر این خط ۴۲۰ کیلومتر است که با در نظر گرفتن الزامات زیست‌ محیطی،  به سیستم نشت‌یاب اتوماتیک، فیبرنوری و ایستگاه‌های حفاظت کاتدی به منظور جلوگیری از خوردگی و زنگ‌زدگی و شناسایی و ترمیم هرگونه نشت احتمالی تجهیز شده است.
 استاجی، توسعه تلمبه‌خانه نائین و احداث مخازن تعادلی به تعداد ۱۰ مخزن با مجموع ظرفیت انباشت ۳۰۰ هزار متر مکعب در نایین و همچنین احداث تلمبه‌خانه بین راهی کاشان، بخشی از این طرح دانست که با هدف ارتقاء ظرفیت و پایداری انتقال از ۱۸۰ هزار بشکه به روزانه ۲۰۵ هزار بشکه در دستور کار قرار دارد.
سرمایه اصلی این طرح در حدود ۹۰۰ میلیارد تومان بوده که با صرف ۸۰۰ میلیارد تومان از آن، هم‌اکنون ۹۷ و نیم درصد طرح تکمیل شده و قسمت عمده آن بمنظور انتقال فراورده‌های پالایشگاه ستاره خلیج فارس در مدار بهره برداری قرار گرفته است.
بنا به گفته مجری طرح، در حال حاضر عملیات اجرایی تلمبه‌خانه نائین و پایانه ری تکمیل شده و تنها اندکی از کارهای اجرایی تلمبه‌خانه کاشان و خط انتقال برق آن باقی مانده که تا اوایل تیرماه تکمیل و به بهره‌بردار تحویل می‌شود.
 استاجی در ادامه، خاطر نشان کرد که ۹۲ درصد تجهیزات طرح، ساخت داخل بوده و تنها ۸ درصد تجهیزات، شامل ابزار دقیق و پمپ‌ها از خارج تهیه شده است.
لازم به ذکر است که این طرح با مشارکت ۱۵ شرکت داخلی و مدیریت اجرایی شرکت ملی مهندسی ساختمان نفت ایران انجام گرفته و بموازات طرح احداث خط لوله ۲۶ اینچ بندر عباس/ سیرجان از انباشت فرآورده در مبداء بندرعباس جلوگیری کرده و امر توزیع سراسری فرآورده‌های اصلی را تسهیل می‌بخشد.
این طرح علاوه بر کاهش مسیر و افزایش حجم انتقال فرآورده، از مزایای دیگری چون پایداری و ایمنی انتقال، کاهش اثرات زیست محیطی و صرفه‌جویی در سوخت مصرفی کشور از طریق کم کردن تردد روزانه هزار تا هزار و پانصد نفتکش‌ جاده‌پیما نیز برخوردار است.
باتوجه به تکمیل توسعه تلمبه خانه نایین خروجی این تلمبه خانه شامل یک خط ۱۶ اینچ قدیم و یک خط ۲۰ اینچ قدیم به اصفهان و خط ۲۰ اینچ جدید به تهران است.∎​

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *