خیزش نیوز – قیمت مسکن پس از امضای برجام چه شد؟ / سقوط شدید قیمت مسکن در راه است؟



خیزش نیوز_ پریسا شاکری؛ امروز مصطفی قلی‌خسروی، رییس اتحادیه مشاوران املاک کشور گفته است که راضی به زیان کسی نیست! اما با احیای برجام قیمت ملک سقوط خواهد کرد و عده ای را روانه بهشت زهرا می کند. اما این ادعای او تا چه حد درست است و آیا احیای برجام می تواند باعث سقوط قیمت مسکن شود؟
کافی است کمی به گذشته برگردیم و قیمت مسکن پس از امضای سند برجام را بررسی کنیم. سند برجام ۲۰ تیر ۹۴ در وین امضا شد اما در سایر ماه های سال ۹۴ مطابق گزارش‌های بانک مرکزی و مرکز آمار رشد قیمت مسکن ادامه داشت.
بر اساس گزارش مرکز آمار ایران در  پاییز  و زمستان سال ۹۴ رشد قیمت زمین و مسکن ادامه داشت به نحوی که در زمستان ۹۴ متوسط قیمت فروش هر متر مربع زمین یا ساختمان مسکونی کلنگی در فصل زمستان ۴ میلیون و ۴۴۰ هزار تومان بوده که نسبت به پاییز ۷ درصد رشد داشت. هرچند که رشد قیمت زمین نسبت به زمستان سال ۹۳ اندک بود و تنها ۰.۶ درصد گزارش شد اما رشد قیمت ها ادامه داشت.
همچنین متوسط قیمت آپارتمان مسکونی در زمستان سال ۹۴ به ۴ میلیون و ۱۰۵ هزار تومان رسید که نسبت به پاییز همان سال ۲.۳ درصد رشد داشت و البته نسبت به زمستان سال ۹۳ کاهش اندک قیمت در حد زیر یک درصد را تجربه کرد.
در سال ۹۵ هم رشد قیمت مسکن ادامه یافت و گزارش مرکز آمار ایران نشان می دهد که در بهار سال ۹۵ متوسط قیمت فروش هر مترمربع زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی در تهران به ۴ میلیون و ۵۴۹ هزار تومان رسید که نسبت به فصل زمستان سال ۹۴حدود ۲.۵ درصد و نسبت به فصل بهار سال ۹۴ حدود ۳.۲ درصد رشد داشت.
همچنین میانگین قیمت هر مترمربع آپارتمان در تهران به ۴ میلیون و ۲۳۸ هزار تومان رسید که نسبت به فصل زمستان سال ۹۴ حدود ۳.۲ درصد   و نسبت به فصل بهار سال ۹۴ حدود  ۴.۷ درصد افزایش داشته است.
این وضعیت افزایش قیمت تا سال ۹۶ یعنی دو سال پس از امضای برجام نه تنها ادامه داشت که صعود قیمت شیب تندتری به خود گرفت و مرکز آمار ایران از افزایش ۳۳.۲ درصدی قیمت مسکن در زمستان ۹۶ در مقایسه با زمستان سال ۹۵ در شهر تهران خبر داد. بر اساس آمار منتشر شده مرکز آمار ایران از قیمت مسکن در تهران، متوسط قیمت فروش هر مترمربع زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران به ۵ میلیون و ۹۹۲ هزار تومان رسید و متوسط قیمت فروش هر مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده از طریق بنگا‌ه‌های معاملات ملکی در شهر تهران به ۵ میلیون و ۸۷۱ هزار تومان رسید که البته این عدد نه برای واحدهای نوساز که برای واحدهایی با متوسط عمر بنای ۱۱ سال بوده است.
حالا با احیای برجام که البته گفته می‌شود توافق ضعیف تر و شکننده تری نسبت به سند برجام در سال ۲۰۱۵ است و احتمالا به یک توافق موقت محدود شود، انتظار سقوط شدید قیمت ها در بازار مسکن انتظار واقع بینانه ای به نظر نمی رسد.
بیت‌الله ستاریان، کارشناس مسکن پیش از این به خیزش نیوز گفته بود که میزان ساخت و ساز در ایران تقریبا یک سوم نیاز مصرفی است و با  کاهش شدید همین میزان ساخت و ساز و تقاضای انباشته در  بازار مسکن انتظار سقوط قیمت نادرست است.
منوچهر بهرویان، دیگر کارشناس اقتصاد مسکن هم به خیزش نیوز گفته بود که زمین کالای غیرقابل تولید است و با بحران آب در برخی مناطق کشور و تقاضای مهاجرت به علاوه افزایش جمعیت و رشد نرخ تورم به نظر می رسد قیمت زمین و به تابعیت آن قیمت مسکن افزایشی باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *