رمز ارز بیت تورنت چیست؟ و چه کاربردهایی دارد؟

معرفی کلی رمز ارز بیت تورنت
بیت تورنت یک پلتفرمی است که در حال حاضر حدود دو میلیارد نفر در سطح جهان از آن استفاده می‌کنند. شاید بد نباشد بدانید اکثر موسیقی‌ها، فیلم‌ها و خیلی دیگر از چیزهایی که توسط افراد مختلف در سطح اینترنت آپلود می‌شوند از پلتفرم تورنت دانلود شده‌اند.
هر کسی می‌تواند بر روی پلتفرم تورنت انواع محتوا را چه به صورت رایگان و چه با تعیین قیمت تولید کند. اما سوال اینجاست اگر ما خواستار خرید یک محتوا در تورنت باشیم از چه واحد پولی باید استفاده کنیم؟ اینجاست که توکن بیت تورنت به کمک شما می‌آید. بله محتواهای درون پلتفرم تورنت، با توکن بیت تورنت با نام اختصاری BTT قابل خریداری هستند.
بد نیست بدانید قیمت هر چیز را عرضه و تقاضا برای آن کالا یا هرچیز دیگر، مشخص می‌کند. به عنوان مثال شیشه‌های معمولی را در نظر بگیرید که قیمت متعادلی دارند، حالا فرض کنید که تحقیقاتی انجام می‌شود و چندین روش برای بهره‌برداری بیشتر از این شیشه‌ها معرفی می‌شود.
نتیجه چه می‌شود؟ به احتمال زیاد افراد زیادی از سراسر دنیا خواستار خرید این کالا می‌شوند. چه اتفاقی افتاد؟ شیشه‌های معمولی طرفداران بیشتری خواهند داشت و خیلی‌ها حاضرند مبلغ بالاتری برای داشتن آن بپردازند در نتیجه قیمت آن هم بالا می‌رود. تمام این‌ها را توضیح دادم تا به شما بگویم اینکه بخواهیم راجع به قیمت و آینده‌ توکن تورنت نظر بدهیم تا حد زیادی به این بستگی دارد که چند نفر برای خرید محتواهای غیر رایگان پلتفرم تورنت به این توکن نیاز پیدا می‌کنند.
در حال حاضر ۲۰۰ میلیون کیف پول اکتیو و فعال، تراکنش‌هایی را بر روی این شبکه انجام می‌دهند. خب به نظر رقم قابل توجهی می‌آید.
و اما فراموش نکنید که ترون مالک بیت تورنت است، جاستین سان بنیان‌گذار رمز ارز ترون، شرکت تورنت را در سال ۲۰۱۸ خریداری کرد و ایده‌ ترکیب کار این پلتفرم با ارزهای دیجیتال را پیاده‌سازی کرد.
در سال ۲۰۱۹ شبکه‌ی ترون برای رمز ارز بیت تورنت عرضه اولیه (ICO) ارائه داد که توانست ظرف چند دقیقه ۶۰ میلیارد توکن به فروش رساند، که تامین مالی خوبی را برای شرکت در بر داشت.
البته برام کوهن در سال ۲۰۰۱ پروتوکل همتا به همتای بیت ‌تورنت را عرضه کرد.
تعداد توکن های بیت تورنت
تعداد کل توکن‌های بیت تورنت ۹۹۰ میلیارد است، که سهم‌ها به این صورت تقسیم شده است:
بنیاد ترون: ۲۰ درصد
کاربران ترون: ۱۰.۱ درصد
کاربران تورنت:۱۰  درصد
فروش خصوصی: ۲  درصد
فروش عمومی: ۶ درصد
سرمایه‌گذاری روی ارسال‌کننده‌های فایل: ۹ درصد
برنامه‌های همکاری:۴  درصد
توسعه‌دهندگان: ۱۹ درصد
تشویق برای فعالیت بیشتر: ۱۹.۹ درصد
چطور فایل‌ های تورنت را دانلود کنم؟
این کار بسیار ساده است. با دانلود و نصب یکی از پلتفرم‌های بیت تورنت مثل utorent بر روی سیستم خود می‌توانید کار را آغاز کنید.

وارد برنامه شوید از زبانه option به قسمت Preferences رفته و با کلیک روی Bandwith، بخش‌های download rate و upload را روی عدد صفر تنظیم کنید.
چند سایت و موتور جست وجوی مخصوص برای فایل‌های تورنت وجود دارد، ما در اینجا ازوبسایت openpirate.cc استفاده کرده و نام فایلی که به دنبال آن می‌گردیم را جست و جو می‌کنیم. فایل مورد نظر را از لیست انتخاب کرده و روی Get this torent کلیک کرده و بعد با استفاده از برنامه‌ utorent فایل را دانلود می‌کنیم.
طریقه انتقال فایل‌ها در پلتفرم بیت تورنت

اما طریقه کار انتقال در این پلتفرم به چه صورت انجام می‌گیرد؟ بگذارید با یک مثال طریقه‌ کار این پلتفرم را برای شما شرح دهم.
در نظر بگیرید که شما می‌خواهید یک فایل با حجم بالا را دانلود کنید، آقای X و خانم Y هم از کشورهای دیگر می‌خواهند این فایل سنگین را دانلود کنند. اگر قرار باشد همه‌ ما فایل‌هایمان را از یک سرور دانلود کنیم، هم سرعت دانلود ما پایین خواهد آمد و هم اینکه به سرور فشار می‌آید. راه حل چیست؟
کاربران این پلتفرم سیستم‌های خود را با شبکه به اشتراک می‌گذارند، به این معنا که اگر کاربری فایل مورد نیاز ما را داشته باشد، لازم نیست صد در صد فایل را از سرور بگیریم.
به عنوان مثال اگر کاربری ۵۰ درصد از فایل مورد نیاز ما را داشته باشد آن را از کاربر بگیریم و بقیه را از سرور. این تقسیم‌ها می‌تواند بین افراد بیشتری هم تقسیم شود. و نتیجه چه می‌شود؟ ما فایلمان را با سرعت بالاتری دریافت خواهیم کرد. به زبان دیگر اگر شما یک قسمت از فایلی را دریافت کردید که آقای X و خانم Y هم به آن نیاز داشته باشند، شما می‌توانید پس از دریافت، بخش اول آن را به آقای X یا خانم Y بفرستید.
به این صورت شما در واقع در حال دانلود از یک سیستم دیگر هستید و سیستم دیگر در حال دانلود از شما می‌باشد. یعنی شما بخش‌های مورد نیاز را از بقیه می‌گیرید و بخش‌هایی که دارید را برای بقیه ارسال می‌کنید.
از آنجایی که دانلود ما از یک سرور انجام نمی‌گیرد و قسمت‌های مختلف فایل را از سیستم‌های مختلف دیگر در این شبکه که فایل مورد نیاز ما را داشته باشند دریافت می‌کنیم، می‌توان گفت که ما دانلود را به صورت غیرمتمرکز انجام داده‌ایم.
می‌توان گفت هر چه تعداد اعضا در این پلفترم بیشتر باشد، سرعت به اشتراک گذاری فایل‌ها را نیز بیشتر خواهد شد.
کیف پول مناسب برای بیت تورنت
از آنجایی که ترون مالک بیت تورنت به حساب می‌آید پس می‌توان گفت که بیت تورنت قابل نگه‌داری تقریبا در تمام کیف پول‌هایی است که از ترون  پشتیبانی می‌کنند.
گوشی‌ های هواوی و بیت‌ تورنت
اواخر سال ۲۰۲۰ بود که منابع مختلف همچون کوین گراف از همکاری هواوی و بیت‌تورنت خبرهایی را منتشر کردند. بر اساس همکاری شکل گرفته بین این دو شرکت صاحبین برخی از جدیدترین مدل‌های گوشی هواوی می‌توانستند به بزرگ‌ترین شبکه‌ بلاک‌چین توزیع‌ شده‌ دنیا و خدمات به اشتراک گذاری فایل بر روی گوشی‌های خود استفاده کنند. شرکت هواوی اعلام کرد از این به بعد تمامی اپلیکیشن‌های نسخه‌ موبایل بیت تورنت بر روی گوشی‌های هواوی نصب خواهند شد.
قیمت و رتبه‌ کنونی بیت تورنت
قیمت کنونی این توکن در زمان نگارش این مقاله به ۰.۰۰۷۵۷۸ رسیده است. (تقریبا ۲۰۰ تومان) و در رتبه ۳۲ بازار قرار گرفته است.
کاربردهای توکن بیت تورنت

-سرمایه‌گذاری
خیلی‌ها معتقد هستند که ارزهای فیات به پایان عمر خود نزدیک می‌شوند و بعد از ارز فیات، ارزهای دیجیتال جای آن‌ها را می‌گیریند. به علاوه حتی امروزه که استفاده از پول‌های رایج امری کاملا طبیعی است، میبینیم که ارزهایی که روزگاری قیمت بسیار ناچیزی داشتند به چندین برابر قیمت عرضه اولیه‌ی خود رسیده‌اند.
پس حتی برای کسانی که علاقه‌ی چندانی به ارزهای دیجیتال هم ندارند، سرمایه‌گذاری در این بخش یک کار کاملا منطقی است.
-به اشتراک‌کذاری فایل‌ها
هدف پلت‌فرم تورنت تسهیل و سرعت بخشیدن به مقوله اشتراک گذاری فایل‌ها بود. در نتیجه آنچه امروز از این پلتفرم می‌بینیم اشتراک گذاری فایل‌ها بین کابران به کمک کاربران است.
-استفاده از توکن به عنوان یک ارز
وقتی براهم کوهن بیت تورنت را ایجاد کرد هدف او تسهیل و سرعت بخشیدن به مقوله اشتراک گذاری فایل‌ها بود. به هر حال کسانی هستند که به این توکن، برای تهیه فایل‌های مورد نیاز خود و یا با هدف نگه‌داری و سرمایه‌گذاری، در کیف‌پول‍‌های خود نیاز دارند. پس یکی از مواردی که توکن بیت تورنت مورد استفاده قرار می‌گیرد، استفاده‍ی آن به عنوان یک ارز است.
آینده‌ی بیت تورنت
پروتکل بیت تورنت کاملا کاربردی است و ویژگی‌هایی دارد که احتمال رشد و همه‌گیر شدن آن، اصلا دور از انتظار نیست. به نظر می‌آید بیت تورنت آینده‌ی درخشانی داشته باشد، همچنین کارشناسان زیادی معتقدند که بیت تورنت به زودی جایگاهی درمیان ۱۰ ارز برتر بازار پیدا می‌کند.
هدف پلت‌فرم تورنت تسهیل و سرعت بخشیدن به مقوله اشتراک گذاری فایل‌ها بود. در نتیجه آنچه امروز از این پلتفرم می‌بینیم اشتراک گذاری فایل‌ها بین کابران به کمک کاربران است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *