روزنامه دنیای‌اقتصاد – اثر لغو مصوبه قیمت‌گذاری دستوری فولاد بر بازار سرمایه

پیام شما: لغو مصوبه قیمت‌گذاری دستوری فولاد چقدر می‌تواند در بهبود وضعیت بازار موثر باشد؟
پاسخ از احسان رضاپور، کارشناس بازار سرمایه: مصوبه قیمت‌گذاری دستوری فولاد از دو نظر می‌توانست بازار را تحت‌تاثیر قرار دهد که البته این اثر را هم گذاشت و در حدود یک هفته اخیر بازار وضعیت بدی را تجربه کرد و حتی شاخص کل به محدوده یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد رسید. یکی از اثراتی که مصوبه دستوری قیمت‌گذاری فولاد داشت، اقتصادی و تاثیر ریالی که بر فروش شرکت‌ها گذاشت، بود و به تبع آن بازار را متاثر کرد و دیگری تاثیرات روانی بود که به واسطه ابلاغ این مصوبه به بازار سرمایه منتقل و باعث شد اعتماد، اطمینان و آرامش روانی سرمایه‌گذاران خدشه‌دار شود. اثر این مصوبه رفتار هیجانی و عدم اطمینان سهامداران به بورس در کوتاه مدت بود که به بازار سرمایه وارد شد که رفع شدن این اثر به راحتی و سریع نیست. درست است که لغو این مصوبه اثرات اقتصادی منفی روی فروش شرکت‌ها را از بین می‌برد اما سنگینی سایه این نوع ابلاغیه‌ها به ویژه در فصل بودجه همچنان بر سر بازار دیده می‌شود.
با کم شدن اعتماد سرمایه‌گذاران نگاه آنان به بازار کوتاه‌مدت می‌شود چرا که نگرانند تصمیم‌های خلق‌الساعه وضعیت تعادل بازار را تحت تاثیر جدی قرار دهد، از این رو تا تعیین تکلیف شدن، گروهی از این سرمایه‌گذاران ترجیح می‌‌دهند عقب بایستند. در نتیجه خریدها را به تعویق می‌اندازند و همین مساله تقاضای بازار را تضعیف می‌‌کند. از سوی دیگر این تنش‌ها و اختلاف‌نظرها گروهی را هم ترغیب می‌کند که فعلا از بازار فاصله بگیرند و اگر سهامدار این شرکت‌ها هستند فعلا سهم‌های خود را عرضه کنند و وقتی نسبت به آن سهم اطمینان پیدا کردند مجددا خریداری کنند. این اتفاق را در بازار در این چند روز مشاهده کردیم و فشار فروش روی این شرکت‌ها داشتیم. همه این عوامل در کنار هم باعث می‌شود بازار سرمایه نتواند معاملات قدرتمندی را تجربه کند و از آن دوره رونق متعادل خود فاصله بگیرد.
اکنون در بازار سهام بسیاری از شرکت‌ها با محدوده‌های مهم حمایتی خود مواجه شده‌اند. بنابراین اگر خبرهای پیرامون بازار فضای امنیت روانی سرمایه‌گذاران را تامین کند و وضعیت بهتر‌ شود به نظر می‌رسد با توجه به جذابیت سهام بسیاری از شرکت‌ها بازار می‌تواند رفته‌رفته شاهد تقویت معاملات باشد. هرچند به واسطه سایه بدبینی و ابهاماتی که هنوز بازار با آن مواجه است، جانب احتیاط باعث می‌شود سرمایه‌گذاران نگاه‌های کوتاه‌مدتی در بازار داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *