روزنامه دنیای‌اقتصاد – هیجان ارزی آرام گرفت

برخی فعالان ارزی اعتقاد داشتند، روند آرام روز یکشنبه به معنای آن است که جو هیجانی نزولی در بازار خوابیده است و از این پس، دلار دامنه جدیدی را برای نوسان مورد جست‌وجو قرار خواهد داد. در واقع این دسته باور دارند که بازار به احتمال زیاد کف قیمتی خود را پیدا کرده است و در روزهای آتی به دنبال تعیین سقف خواهد بود. برخی تحلیلگران فنی باور دارند، سقف بعدی قیمت دلار محدوده ۲۵ هزار و ۲۰۰ تومانی است. از این زاویه دید، بازار برای مدتی می‌تواند در دامنه ۲۴ هزار و ۸۰۰ تا ۲۵ هزار و ۲۰۰ تومانی نوسان کند.
وقفه در روند کاهشی دلار؟
برخی از معامله‌گران عنوان می‌کنند که بازار همچنان آبستن وقوع اتفاقات زیادی است. از نگاه برخی از آنها، روز یکشنبه تنها یک وقفه در روند کاهشی بازار رخ داد، چرا که برخی از معامله‌گران که دلار بالا خرید داشتند، سعی کردند با جوسازی پیرامون برخی اخبار یا بالا بردن خرید درمعاملات فردایی مانع از افت بیشتر قیمت شوند. وضعیت بازار از زاویه دید کاهشی‌های بازار با شکست ترامپ به‌طور کلی تغییر کرده است و قیمت، دشواری زیادی برای بازگشت به روند افزایشی دارد. عده‌ای نیز عنوان می‌کردند، طبیعی بود که بازار پس از چند روز نوسان سنگین کاهشی، یک روز استراحت کند.
موانع نزول بیشتر قیمت دلار
در این میان، برخی از معامله‌گران اعتقاد داشتند،‌ دو عامل در روز یکشنبه مانع از افت بیشتر قیمت دلار می‌شدند. اولی نرخ حواله درهم بود که توانست خود را بالای ۶ هزار و ۹۵۰ تومان نگه دارد و دومی بالا ماندن ارزش دلار در هرات افغانستان بود که انتظارات بازیگران را تحت تاثیر قرار می‌داد. روز شنبه، ارزش اسکناس دلار در بازار تهران در سطح پایین‌تری نسبت به ارزش این ارز در هرات افغانستان قرار گرفته بود و این اتفاق در مقاطعی از روز یکشنبه نیز تکرار شد. این در حالی بود که به‌طور سنتی ارزش دلار در هرات درسطح پایین‌تری نسبت به بازار تهران قرار داشت. بالا بودن ارزش دلار در هرات چنین سیگنالی را به بازیگران بازار داخلی می‌داد که فروش‌های خود را به شکل هیجانی ادامه ندهند.
در کنار این، فاصله قیمتی بین حواله درهم و دلار به اندازه‌ای رسیده بود که از افزایش فروش‌ها در بازار داخلی حمایت نمی‌کرد. دیروز ارزش حواله درهم در بازار داخلی به بالای ۶ هزار و ۹۵۰ تومان رسیده بود؛ با این سطح از حواله درهم، ارزش دلار در بازار داخلی می‌توانست در حدود ۲۵ هزار و ۵۰۰ تومان قرار بگیرد. اگر حواله درهم به بالای مرز ۷هزار تومانی بازگردد، دلار به راحتی سطح ۲۵ هزار تومانی را در روزهای بعد پس خواهد گرفت. در واقع زمانی که قیمت درهم بالاست، دشوار است که انتظار نزول دلار به کانال ۲۳ هزار تومانی را داشت.
عوامل حمایتی در بازار سکه امامی
روز یکشنبه فضای بازار سکه نیز مانند بازار ارز آرام بود. در این روز فروشندگان زیادی در بازار حضور نداشتند و در نتیجه این فلز گرانبها توانست ۱۵۰ هزار تومان رشد کند و به بهای ۱۱ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان برسد. به گفته فعالان، زمانی که شدت نزول دلار کاهش یافت،‌ برخی معامله‌گران سکه تصور کردند قیمت دلار به کف رسیده است و می‌توانند خریدهای خود را آغاز کنند.
عامل دیگری که زمینه‌ساز افزایش قیمت سکه شد، حمایت سنگین از این فلز گرانبها در آستانه مرز ۱۱ میلیونی بود. رفتار معامله‌گران فنی نشان می‌داد نمی‌خواهند اجازه سقوط این فلز گرانبها به کانال ۱۰ میلیون تومانی را بدهند. در این میان، عده‌ای از فعالان سعی کردند قیمت سکه را بالا بیاورند تا زمینه فروش دوباره خود را فراهم کنند.
 در صورت ادامه نزول اونس طلا، سکه‌بازان کار دشواری برای بالا نگه داشتن سکه خواهند داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *