روزنامه دنیای‌اقتصاد – وضعیت فولاد از آشفتگی خارج شد

شروع ماجرا
ماجرا از وقتی آغاز شد که دو روز پیش در گروه‌ها و کانال‌های پیام رسان تلگرام دو نامه دست به دست شد. اولی مربوط به جمعی از سهامداران بورس بود که بیان کرده بودند پس از گذشت تنها ۲ ماه از تنظیم شیوه‌نامه قیمت‌گذاری محصولات فولادی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اعمال فشار بر ساختارهای قانونی عرضه محصولات فولادی در بورس کالا، برای گذراندن مصوبه جدید و قیمت‌سازی دستوری شمش فولادی تلاش می‌کند که این اقدامات هم از نظر قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی و هم از نظر ساختار قانونی تعریف شده در مکانیزم قیمت‌گذاری محصولات با ایرادات جدی روبه‌رو است و اجرای آن موجب تحمیل زیان سالانه ۶۰ هزار میلیارد تومانی به جامعه سهامداران خواهد شد.
نامه انتقادی از وزیر صنعت
نامه دوم، نامه گروهی از سهامداران شرکت‌های فولادی خطاب به معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت بود. نامه‌ای که در آن با انتقاد نوشته شده بود که چرا کمر به خشکاندن ریشه این صنعت بسته‌اید و این مساله را مطرح کرده بودند که چرا وزارت صمت به جای اینکه به فکر قیمت مایحتاج عمومی مردم مثل خورد و خوراکشان باشد، نگران قیمت فولاد در چنین شرایط اقتصادی است.
 نویسندگان همچنین در بخش دیگری از نامه بلندبالای خود این مساله را مطرح کرده بودند که مردم برای درامان ماندن از تورم و با تشویق دولت به جای اینکه در بازار طلا و ارز سرمایه‌گذاری کنند، در تولید مشارکت کردند و سهام شرکت‌های فولادی را خریداری کردند اما آنچه نگارنده‌های نامه آن را تصمیمات خلق الساعه و هدفدار معرفی کرده‌اند، باعث شده است که سهامداران با زیان‌های سنگین رو‌به‌رو شوند.  جدا از این نامه ها، چند روز پیش روزهایی جنجالی برای حوزه بورس و به خصوص ماجرای قیمت‌گذاری دستوری فولاد بود.
 احسان دشتیانه، عضو هیات مدیره ذوب آهن اصفهان در همین رابطه در صفحه شخصی خود در توییتر مطلبی نوشت که خیلی مورد توجه کاربران این شبکه اجتماعی قرار گرفت و نوشته او را در تلگرام و اینستاگرام هم بازنشر کردند. دشتیانه در صفحه خود نوشت: «مقصر اصلی قیمت دستوری فولاد و توزیع رانت، مجلس، وزارت صمت و بورس کالا نیستند، مقصر اصلی سهامداران هستند. اگر شما سهامداران به حقوق خود آگاه بودید امروز من مدیر فولادی به‌جای ارزان فروشی داوطلبانه باید در کمیسیون تخلفات بورس پاسخگوی تضییع حقوق شما می‌بودم.»
حمایت رئیس‌جمهور
اما بعد از این جار و جنجال‌ها دیروز دو اتفاق افتاد که انگار آبی روی آتش اعتراض‌ها و حواشی به وجود آمده در حوزه بورس بود. اولی مربوط به صحبت‌های حسن روحانی بود که در سخنانش در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت مثل همیشه تاکید کرد که بورس یک نهاد اصلی در ایجاد و حفظ تعادل در اقتصاد کشور است، بورس بستر معاملاتی شفاف است، دولت همواره در پی تقویت و حمایت بازار سهام است و نکاتی از این دست.
 اما بخشی از صحبت‌های او که مورد توجه کاربران قرار گرفت، بخشی بود که رئیس دولت با بیان اینکه بورس سازوکارهای ویژه خود را دارد، گفت که «سیاست‌گذاری‌های بورس نیز باید از طریق شورای عالی بورس انجام گیرد و از مداخلات غیر کارشناسی در بورس باید پرهیز شود.» خیلی از کاربران صحبت مطرح شده از سمت رئیس دولت را پاسخی به برخی از وزرای دولت می‌دانستند که از هفته گذشته با صحبت‌های خود یا معاونانشان باعث شدند که بورس فضای آشفته‌ای به خود بگیرد و خیلی از سهامداران بیش از گذشته از حضور در این بازار فراری شوند. اتفاق دیگری که به حال و احوال بازار روند مثبتی داد، لغو مصوبه فولادی وزارت صمت از سوی اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس دولت دوازدهم بود.
کاربران با بازنشر این خبر که معاون اول رئیس دولت با ابلاغ بخشنامه، شیوه‌نامه قیمت‌گذاری فولاد را که از سوی معاونت وزارت صمت صادر شده بود، بلااعتبار اعلام کرده است، درباره این موضوع می‌نوشتند که درست در همان روزی که روحانی بار دیگر از حمایت دولت از بورس صحبت می‌کند و برخی افراد هشدار می‌دهند که از مداخلات غیرکارشناسی در بورس پرهیز کنند و جهانگیری هم مصوبه فولادی وزارت صمت را لغو می‌کند، شاخص کل بورس بعد از ۳ روز معاملاتی، روزی سبز به خود می‌بیند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *