رکورد بی‌سابقه کره شمالی در سرقت ارزهای دیجیتال – DW – ۱۴۰۱/۱۱/۱۸


محتوای فاش شده یک گزارش محرمانه سازمان ملل بیانگر آن است که پیونگ یانگ در سال ۲۰۲۲ در حوزه دستبرد‌های مالی در فضای مجازی به یک رکورد دست یافته است.

این گزارش که به رویت خبرگزاری آلمان رسیده، عنوان می‌کند که طی شش سال گذشته، سرقت آنلاین هکرهای دولتی کره شمالی مجموعا حدود یک میلیارد و ۲۰۰میلیون دلار بوده است. پیونگ یانگ این پول را که منابع آن سرمایه‌گذاری‌ در ارزهای دیجیتال بوده، صرف تامین مالی برنامه هسته‌ای و موشکی خود کرده است.

صنعت امنیت سایبری، گروه هکری دولتی لازاروس و زیرمجموعه‌های آن یعنی “آنداریل” و “کیمسوکی” را به عنوان عناصر اصلی حملات و عملیات سایبری کره شمالی معرفی کرده‌ است. آنها به کمک باج‌افزارهای پیچیده، بازارهای ارزهای دیجیتال را هدف می‌گیرند. هکرها با نفوذ به سیستم‌های این بازار، کاربران را قفل می‌کنند و داده‌ها که معمولا رمزگذاری شده هستند، تنها پس از پرداخت باج، دوباره قابل دسترسی می‌شوند.

خیزش نیوز وله فارسی را در اینستاگرام دنبال کنید

طبق گزارش سازمان ملل، یک روش دیگر کلاهبرداری هکرها، آلوده کردن برخی سازمان‌های فعال در تجارت کریپتو با بدافزارهاست تا بتوانند نقل و انتقالات پول را ره‌گیری کنند. هکرها افزون بر این، با جعل هویت بانک‌های معروف و شرکت‌های سرمایه‌گذاری، دامنه‌های ساختگی درست می‌کنند و کاربران را به دام می‌اندازند.

گزارش می‌گوید که ارتباط مقدماتی با افراد و شرکت‌ها و بانک‌ها از طریق لینکدین انجام شده و باج‌افزارها، در مبادلات واتساپی روی دستگاه‌های آنها کارگذاری شده است. کره شمالی هم‌چنین می‌کوشد تا توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) را از طریق حملات فیشینگ برباید. با این توکن‌ها می‌توان محتوای دیجیتال را با گواهی غیرقابل تعویض ارائه و علامت گذاری کرد که اغلب به افزایش بسیار زیاد ارزش مبادلات می‌انجامد.

رکورد کره شمالی در سرقت‌های اینترنتی در حالی اعلام می‌شود که جامعه بین‌المللی شاهد “شتاب قابل توجه” دربرنامه تسلیحات اتمی پیونگ یانگ است. کارشناسان سازمان ملل گفته‌اند که ذخایر مواد شکافت‌پذیر این کشور شدیدا افزایش یافته است. رهبر کره شمالی هم اخیرا از رشد تصاعدی زرادخانه هسته‌ای کشورش خبر داد؛ امری که موجب تشدید تنش‌در شبه‌جزیره کره شد.

سازمان ملل سال گذشته گزارش داده بود که کره شمالی آماده می‌شود اولین آزمایش هسته‌ای خود از سال ۲۰۱۷ را انجام دهد. به تازگی نیز کار ساخت و ساز در مرکز زیرزمینی آزمایش هسته‌ای “پونگی ری” در شمال این کشور توسعه یافته است.

طبق اعلام سازمان ملل، پیونگ یانگ در سال ۲۰۲۲ قطعنامه‌های شورای امنیت را حداقل ۷۳ بار با آزمایش موشک بالستیک نقض کرده است که ۴۲ مورد به چهار ماه آخر سال باز می‌گردد. یکی از موارد، آزمایش نوع جدیدی ازموشک سوخت جامد  بود.

به اعتقاد ناظران، کیم جونگ اون با آزمایش‌های موشکی و برنامه هسته‌ای خود می‌خواهد فشار بر جامعه جهانی را برای لغو تحریم‌ها علیه کشورش افزایش دهد. در ماه مه ۲۰۲۳ قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای تحریم‌های جهانی شدیدتر علیه پیونگ یانگ به دلیل وتوی روسیه و چین ناکام ماند.

گفت‌وگوهای دیپلماتیک پیوتگ یانگ و واشنگتن پس از دومین نشست ناموفق کیم با دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا در فوریه ۲۰۱۹ قطع شد.

کره شمالی هر گونه عملیات سایبری برای ربایش ارزهای دیجیتال را تکذیب کرده است. رویترز به نقل از دیپلمات‌ها می‌نویسد، گزارش سازمان ملل که هفته پیش به کمیته ۱۵ نفره تحریم‌های کره شمالی ارائه شده، اواخر فوریه یا اوایل مارس ۲۰۲۳ به صورت عمومی و به طور کامل منتشر خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *