زلزله در بازار ارز ایران؛ رکوردشکنی دلار و سکه – DW – ۱۴۰۱/۸/۱۴


در روزهایی که همچنان اعتراضات سراسری در ایران ادامه دارد و امید چندانی به فرجام مذاکرات هسته‌ای برجام نیست، مردم با نگرانی از کاهش شدید ارزش پول ملی، سرمایه‌های خود را از بورس، بانک و سایر بازارها به دلار و طلا تبدیل می‌کنند.

تجارت نیوز درباره روند رو به افزایش نرخ دلار و سکه در ایران نوشت: «شاید فعالان بازار ارز هفته گذشته دلار ۳۶ هزار تومانی را به خواب هم نمی‌دیدند اما امروز شنبه ۱۴ آبان کابوس اقتصاد ایران رنگ واقعیت به خود گرفت و دلار آمریکا در چهارراه استانبول بیش از ۳۶ هزار تومان معامله شد.»

خیزش نیوز وله فارسی را در اینستاگرام دنبال کنید

افزایش قیمت دلار در ایران در حالی شیب تندی به خود گرفته است که علی صالح‌‌آبادی، رئیس‌‌کل بانک مرکزی اواخر هفته گذشته به تشریح برنامه‌هایی برای به آرامش رساندن بازار دلار و سکه پرداخته و خبر از عرضه ذخایر برای ارزهای پرطرفدار و ورود بخش خصوصی در زمینه ضرب و عرضه سکه داده بود.

برنامه‌هایی که البته در کنار اخبار پررنگ اعتراضات سراسری در ایران هیچ کدام عملی نشده است و روند صعودی قیمت دلار و سکه همچنان ادامه دارد.

صبح شنبه ۱۴ آبان قیمت دلار با نرخ ۳۵ هزار و ۳۵۰ تومان در بازار معاملات آزاد مبادله شد و در میانه روز با روند صعودی وارد کانال ۳۶ هزار تومان شد. پیش‌بینی شده است، در روز یکشنبه ۱۵ آبان این رقم به ۳۶ هزار و ۳۰۰ تا ۳۵۰ تومان نیز برسد.

 قیمت سکه نیز به ۱۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسیده و هر گرم طلای ۱۸ عیاردر بازار ایران بیش از یک میلیون و ۴۵۵ هزار تومان معامله می‌شود.

به کانال خیزش نیوز وله فارسی در تلگرام بپیوندید

پیش از این فردین آقابزرگی، کارشناس بازارهای مالی درباره قیمت دلار گفته بود: «در یک سال گذشته برای کنترل بازار، اخباری مثل مذاکره برای آزادسازی هفت میلیارد دلار بلوکه شده در کره جنوبی زیاد منتشر شده است. مطمئنا چنین اخباری هر بازاری را تحت تاثیر قرار می‌دهد اما بی‌ثباتی و عدم تحقق برخی اخبار بیشترین ضرر را به بازار می‌رساند، در حالی که اگر قیمت افزایش یابد و در سقف منطقی متوقف شود، بازار ضرر کمتری می‌بیند.»

این کارشناس معتقد است، با “خبردرمانی” بازار ارز کنترل نخواهد شد.

برخی تحلیلگران نیز مجموعه‌ای از عوامل، از جمله بی‌ثباتی سیاسی، اعتصاب‌های گسترده، قطع و اختلال در اینترنت و به بن‌بست رسیدن مذاکرات احیای برجام را در سقوط ارزش پول ملی در برابر ارزهای معتبر دخیل می‌دانند.

“تجارت نیوز” در ارتباط با رکوردشکنی نرخ برابری ارز در روز شنبه ۱۴ آبان نوشت: «زلزله ای که در میدان فردوسی و سبزه میدان تهران به وقوع پیوست بلافاصله به بازارهای موازی هم سرایت کرد. گزارشاتی از فسخ معاملات نیمه کاره در بازار مسکن شنیده می‌شود که ظاهرا به هوای افزایش قیمت املاک و مستغلات بوده است. بازار خودرو هم تحت تاثیر این جهش قیمت قرار گرفته اما به نظر می‌رسد این اثرپذیری به اندازه سایر بازارها شدید نیست.»

بورس تهران اما واکنش دیگری نشان داده است. شاخص کل هفته با جهشی ۴۴هزار واحدی شروع شده و شاخص هم‌وزن هم  رشدی ۱۰هزار واحدی داشته است. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *