سفر شولتس به کانادا؛ در جستجوی منابع جایگزین گاز روسیه – DW – ۱۴۰۱/۶/۱


صدراعظم آلمان که دولتش برای یافتن راه حلی به منظور مقابله با بحران انرژی با فشارهای فزاینده‌ای مواجه است برای کاهش وابستگی به گاز روسیه و یافتن منابع جایگزین روز دوشنبه (۲۲ اوت / ۳۱ مردادماه) راهی کانادا شد. اولاف شولتس در دیدار با جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا بر اهمیت همکاری نزدیک با این کشور در بخش انرژی تأکید کرد. او پس از ملاقات با ترودو در مونترال گفت، کانادا در تولید هیدروژن پاک نقشی محوری ایفا خواهد کرد.

صدراعظم آلمان با اعلام گسترش همکاری‌های دو کشور در این زمینه افزود، تا آن زمان و در دوره گذار، برای کاهش وابستگی به انرژی روسیه، آلمان به گاز طبیعی مایع (ال ان جی) هم نیاز خواهد داشت.

خیزش نیوز وله را در تلگرام دنبال کنید

شولتس با اشاره به کاهش انتقال و تحویل گاز روسیه در سراسر اروپا گفت، روسیه شریک تجاری مطمئنی نیست. روسیه دلیل این کم‌کاری را مسائل فنی عنوان کرده اما به گفته شولتس، توضیحات روسیه در این زمینه واقعیت ندارند.

صدراعظم آلمان بر اهمیت حمایت کشورهای هم‌پیمان از یکدیگر تأکید کرد و گفت، از این طریق از افتادن “در تله ولادیمیر پوتین که قصد دارد در جامعه جهانی انشقاق ایجاد کند” جلوگیری خواهد شد. 

“چالشی واقعی”

نخست وزیر کانادا در این دیدار اعلام کرد، صادرات گاز طبیعی مایع از طریق اقیانوس اطلس را بررسی می‌کند. او یکی از چالش‌ها پیرامون گاز طبیعی مایع را میزان سرمایه‌گذاری لازم در زیرساخت‌ها دانست.

ترودو افزود: «با وجود این در حال بررسی همه امکانات برای کمک به آلمانی‌ها و اروپایی‌ها در کوتاه‌مدت هستیم، چون آنها در زمستان پیش رو با چالشی بزرگ روبرو هستند.»

انتقال و عرضه انرژی روسیه به اتحادیه اروپا در سایه جنگ روسیه علیه اوکراین و تحریم‌های غرب علیه مسکو با بی‌ثباتی و عدم قطعیت پیوند خورده است.

خیزش نیوز وله را در اینستاگرام دنبال کنید

آلمان کاهش انتقال گاز از طریق خط لوله نورد استریم ۱ تا ۸۰ درصد را نه به دلایل فنی – آنگونه که کرملین توجیه می‌کند – که با انگیزه‌های کاملا سیاسی می‌داند.

اعتراض مدافعان و فعالان محیط زیست

کانادا دارای ذخایر بزرگ گاز طبیعی است. با این حال برای صادرات این گاز به اروپا ترمینال‌های صادرات گاز طبیعی مایع (ال ان حی) در سواحل شرقی کانادا و همچنین خط لوله‌ای که از میان این کشور پهناور عبور کند، وجود ندارد.

فعالان محیط زیست به‌شدت با چنین پروژه‌هایی که تصمیم‌گیری در مورد آنها در اختیار دولت ایالتی مربوطه است، مخالفت می‌کنند.

صدراعظم آلمان را در این سفر چند روزه به کانادا، روبرت هابک، وزیر اقتصاد و یک هیئت بلندپایه اقتصادی آلمانی همراهی می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *