شولتس در بنگلور؛ موانع کمتر برای کارشناسان هندی – DW – ۱۴۰۱/۱۲/۷


اولاف شولتس، صدراعظم فدرال که هم‌اکنون در سفر هند به سر می‌برد، قصد دارد به منظور مقابله با کمبود نیروهای متخصص در آلمان، موانع مهاجرت این نیروها از هند را کاهش دهد. قرار است شرایط اشتغال برای متخصصان صنعت فن‌آوری اطلاعات در آلمان تسهیل شود.

به اینستاگرام خیزش نیوز وله فارسی بپیوندید

شولتس در جریان بازدید از کلان‌شهر بنگلور در جنوب هند که دره سیلیکون هند محسوب می‌شود، گفت: «واقعیت این است که ما می‌خواهیم اعطای ویزای کاری را تسهیل کنیم.»

به گفته شولتس، پیش‌شرط‌های اشتغال این دسته از افراد باید در سال جاری فراهم شود. این امر باید امکان مهاجرت نیروهای متخصص را “در مقیاسی بزرگ” فراهم کند.

مهاجرت بدون فرصت شغلی و دانش زبان آلمانی

طبق برنامه‌ریزی‌ها، برای مثال، متخصصانی که مورد نیاز آلمان هستند، باید راحت‌تر به همراه خانواده خود وارد کشور شوند. همچنین از این پس باید حتی بدون پیشنهاد کاری مشخص ورود این متخصصان به آلمان امکان‌پذیر گردد.

بیشتر بخوانید: سفر شولتس به هند؛ روابطی مهم، توأم با برخی مشکلات

این واقعیت که نیروهای متخصص هند بیشتر انگلیسی صحبت می‌کنند تا آلمانی و به همین دلیل کشورهای دیگر را ترجیح می‌دهند، از نظر شولتس مسئله مهمی نیست. وی گفت: «پر واضح است، کسی که به عنوان متخصص فناوری اطلاعات به آلمان می‌آید خیلی راحت می‌تواند با همه همکاران خود به زبان انگلیسی صحبت کند، زیرا بسیاری در آلمان به زبان انگلیسی تسلط دارند. آلمانی را می‌توان بعداً یاد گرفت.»

صدر اعظم آلمان به دلیل کمبود نیروی ماهر در این کشور ورود متخصصان هندی را تسهیل می‌کندعکس: Michael Kappeler/dpa/picture alliance

در حالی که کمبود نیروی متخصص در آلمان حاکم است، جمعیت جوان هند از امکان اشتغال برخوردار نیست. سفارت آلمان در دهلی نو سال گذشته برای حدود ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ متخصص روادید صادر کرد که بیشتر آنها متخصص فناوری اطلاعات بودند.

بیشتر بخوانید: بانک دولتی آلمان: کمبود نیروی متخصص به رفاه اجتماعی صدمه می‌زند

شولتس گفت: «من اطمینان کامل دارم که بسیاری از آنها تمایل دارند از فرصت‌های اشتغال به عنوان متخصص در آلمان استفاده کنند و استفاده خواهند کرد. ما در تمام حوزه‌های اشتغال به آن‌ها نیاز داریم.»

برون‌سپاری تولید نرم‌افزار به هند “بدون هر مشکل”

صدراعظم آلمان از شعبه شرکت آلمانی فناوری اطلاعات SAP بازدید و با شهروندان زن و مرد هندی ملاقات کرد که به زودی در آلمان کار خود را آغاز خواهند کرد.

اولاف شولتس گفت که هند کشوری با فناوری پیشرفته است؛ و این واقعیت که بسیاری از شرکت‌های آلمانی نیز تولید نرم‌افزار خود را به بنگلور منتقل می‌کنند، نه یک معضل، بلکه بخشی از تقسیم کار است.

گسترش روابط اقتصادی با هند و محدودیت تجارت با چین

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان و نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند روز گذشته برای گسترش روابط اقتصادی دو کشور به توافق رسیدند. شولتس با اشاره به فعالیت ۱۸۰۰ شرکت آلمانی در هند گفت: «سرمایه‌گذاری‌ها باید گسترش و شمار فرصت‌های اشتغال باید به طور گسترده افزایش یابند.» مودی و شولتس بر تلاش خود برای توافقنامه تجارت آزاد اتحادیه اروپا و هند تأکید ورزیدند.

بازدید اولاف شولتس، صدراعظم آلمان از شرکت “سان موبیلیتی” در دره سیلیکون بنگلورعکس: Michael Kappeler/dpa/picture alliance

بدین گونه آلمان قصد دارد خود را از بزرگترین شریک تجاری خود چین مستقل‌تر کند. هند با تقریبا ۱،۴ میلیارد نفر جمعیت، مدتهاست که به عنوان یک جایگزین احتمالی مد نظر است. اما سیاست حمایت‌گرایانه هند و بوروکراسی این کشور از سال‌ها پیش سرمایه‌گذاری در هند از جمله برای شرکت‌های خودروسازی آلمان را دشوار کرده است.

همکاری نزدیک‌تر در حوزه انرژی، فناوری اطلاعات، تحقیقات و تسلیحات

هر دو کشور می‌خواهند در حوزه‌های انرژی، توسعه فناوری اطلاعات، تحقیق و توسعه همکاری بیشتر داشته باشند. همکاری تسلیحاتی نزدیک‌تر با هند نیز بخشی از آن است.

بنا به گزارش خبرگزاری رویترز، شولتس همچنین قصد دارد معامله چند میلیارد دلاری زیردریایی را پیش ببرد. هند در نظر دارد شش زیردریایی متعارف به ارزش ۴،۹ میلیارد یورو خریداری کند. شرکت صنایع تسلیحاتی “توسن‌کروپ مارین سیستمز” یکی از گزینه‌های ساخت زیردریایی برای هند است.

بیشتر بخوانید: اتاق بازرگانی آلمان از کمبود دو میلیون نیروی کار ماهر خبر داد

شولتس در پاسخ به این سوال که آیا در مورد پروژه زیردریایی با مودی صحبت کرده است یا خیر، گفت: «البته که ما در مورد پروژه‌های مشخص نیز صحبت کردیم. اینها مواردی است که ابتدا باید میان شرکت‌ها و مشتری مذاکره شود، اما طبیعی است که باید همراهی شوند.»

تلاش برای نزدیکی بیشتر هند به غرب

هدف شولتس از سفر به هند، تنها تقویت روابط میان دو کشور نیست. این امیدواری وجود دارد که هند موضع بی‌طرفانه تاکنونی خود قبال جنگ تهاجمی روسیه علیه اوکراین را تغییر دهد. هند به دلیل وابستگی‌های اقتصادی هنوز جنگ تهاجمی روسیه را محکوم نکرده است.

بیشتر بخوانید: سازمان ملل با اکثریت قاطع حمله روسیه به اوکراین را محکوم کرد

هند می‌تواند در این راستا با شرکت در اجلاس بعدی کشورهای صنعتی گروه هفت در ژاپن گام تعیین‌کننده را بردارد. شولتس ابراز اطمینان کرد که کشور میزبان این اجلاس از کشورهایی مانند هند نیز دعوت به عمل خواهد آورد.

به کانال تلگرام خیزش نیوز وله فارسی بپیوندید

به همین منظور صدراعظم آلمان سال گذشته سران کشورهای هند، آفریقای جنوبی، آرژانتین و سنگال را به اجلاس سران گروه هفت در آلمان دعوت کرد. او در مورد هدف از این اقدام خود گفته بود که باید دموکراسی‌ها را در سراسر جهان، به‌ویژه با توجه به جنگ تهاجمی روسیه و رقابت با چین، به یکدیگر نزدیک‌تر کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *