صف‌های کیلومتری و بالا رفتن سرسام‌آور قیمت سوخت در زاهدان – DW – ۱۴۰۱/۷/۲۵

خبرگزاری ایرنا در گزارشی خبر از تعطیلی جایگاه سوخت بعثت زاهدان به دنبال اعتراضات اخیر خبر داده و می‌نویسد، صف‌های طولانی گازوئیل و بنزین مقابل جایگاه‌های عرضه مواد سوختی در مرکز سیستان و بلوچستان مشکلاتی جدی برای ساکنان به وجود آورده است.

جایگاه عرضه سوخت بعثت به دنبال اعتراضاتی که منجر به جمعه خونین در زاهدان شده بود، تخریب و برای مدتی تعطیلی شد. از آنجا که این جایگاه سوخت در شاهراه مبادلات تجاری با کشورهای همسایه ایران قرار دارد، باعث اختلال در تردد ماشین آلات سنگین و بروز صف‌های طولانی مقابل سایر جایگاه‌های عرضه گازوئیل شده است.

گفته می‌شود که در هفته‌های اخیر صف‌های چند کیلومتری مقابل جایگاه‌های سوخت در استان سیستان و بلوچستان تشکیل می‌شود و رانندگان برای سوخت‌گیری به ناچار باید دست‌کم سه تا چهار ساعت وقتشان را در این صف‌ها سپری کنند.

خیزش نیوز وله فارسی را در اینستاگرام دنبال کنید

یک راننده کامیون به خبرگزاری ایرنا گفته است: «من ساعت سه صبح برای دریافت سهمیه گازوئیل به یک جایگاه سوخت در شهر زاهدان مراجعه کردم اما با گذشت چهار ساعت هنوز فاصله زیادی با جایگاه دارم.»

این در حالی است که رئیس ناحیه شرکت پخش فرآورده‌های نفت زاهدان دلیل این وضعیت نابسامان را تنها به دلیل تعطیلی جایگاه بعثت اعلام کرده که به اعتقاد او “اغتشاشگران” آن را تخریب کرده‌اند.

اما این نخستین بار نیست که این جایگاه سوخت مهم در سیستان و بلوچستان تعطیل شده است. کمتر از یک سال پیش در بهمن ماه سال ۱۴۰۰، دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز این استان از تعطیلی این جایگاه سوخت در شهرستان زاهدان خبر داده بود.

آن زمان دلیل تعطیلی، ایجاد صفوف طولانی در مقابل جایگاه‌های سوخت شهرستان زاهدان و وقوع تخلفات گسترده در حوزه عرضه خارج از شبکه و همکاری برخی متصدیان جایگاه‌ها با قاچاقچیان سوخت اعلام شده بود.

حسین مدرس خیابانی، استاندار سیستان و بلوچستان البته کمبود جایگاه‌های سوخت در این استان را یکی از دلایل بروز مشکلات اعلام کرده و گفته بود: «کمبود جایگاه سوخت باعث شده است، مردم در صف‌های طولانی برای تامین سوخت بنزین و گازوئیل انتظار بکشند. میانگین فاصله هر جایگاه سوخت تا جایگاه بعدی در کشور ۴۰ کیلومتر است اما این میانگین فاصله در سیستان و بلوچستان ۱۲۰ کیلومتر است.»

خبرگزاری ایرنا در عین حال به بالا رفتن سرسام‌آور قیمت موادسوختی شامل بنزین، نفت و گازوئیل در بازار آزاد سیستان و بلوچستان نیز اشاره و اعلام کرده است: «یک گالن ۲۰ لیتری بنزین و گازوئیل در زاهدان بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار تومان در بازار آزاد به فروش می‌رسد و بسته به فاصله هر شهر با مرز قیمت فروش متفاوت است.»

گفته می‌شود، با افزایش قیمت موادسوختی در این منطقه، بازار قاچاق سوخت هم رونقی دوچندان گرفته است.

قاچاق سوخت یکی از معضلات اصلی صنعت نفت و گاز در ایران به شمار می‌رود و استان‌های شرقی کشور به ویژه سیستان و بلوچستان سال‌هاست که به گذرگاه قاچاق سوخت تبدیل شده است.

به کانال خیزش نیوز وله فارسی در تلگرام بپیوندید

خبرگزاری‌های داخل ایران در سال‌های اخیر به این موضوع پرداخته و نوشته‌اند، قاچاق سوخت در این استان محروم ایران به عنوان تنها راه امرار معاش اکثر جوانان این استان برای ادامه زندگی است.

وضعیت استان سیستان و بلوچستان علاوه بر مشکلات کنونی که بر سر مسئله سوخت پیش آمده اما همچنان پس از جمعه خونین زاهدان ملتهب است.

در نشست زاهدان در هفته‌های اخیر، بسیاری از منتقدان به عملکرد مقامات حکومتی، خواستار عزل استاندار سیستان و بلوچستان و دیگر مسئولان ارشد شده‌اند.

مولوی عبدالحمید چندی پیش در انتقاد به عملکرد دولت در این منطقه در گفت‌وگو با سایت “سنی‌آنلاین” گفته بود: «به‌دلیل مدیریت نادرست، فقر و محرومیت در این استان بی‌داد می‌کند.»

سوخت‌بری، بازی با آتش در دل کوه‌‌های بلوچستانTo view this video please enable JavaScript, and consider upgrading to a web browser that supports HTML5 video

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *