صندوق سرمایه گذاری گری اسکیل (Grayscale) چیست؟

این سؤال بیشتر کسان است که تازه‌وارد بازار ارزهای دیجیتال شدند و اطلاعات چندانی از این مفاهیم ندارند؛ افرادی که نیازمند دانستن بیشتر درباره فاکتورهای مختلف این بازار هستند، تا به‌راحتی معامله و خرید و فروش کنند. شما با مطالعه بیشتر در این زمینه می‌توانید با اطمینان بیشتری وارد این بازار شوید.
فهرست این مقاله
گری اسکیل چیست؟ (GrayScale)
در این مقاله از خیزش نیوز قصد داریم اطلاعات مفیدی را در زمینه این صندوق سرمایه گذاری با شما به اشتراک بگذاریم. امیدواریم این مقاله بتواند به شما در این مورد کمک کند و راهگشای شما باشد. درباره نحوه و دلایل شکل‌گیری این صندوق و ارتباط آن با شرکت‌های بزرگ سرمایه‌گذاری مطالب بسیاری وجود دارد که ما به ویژگی‌ها و مدل‌های مختلف این صندوق و همچنین شرایط حاکم بر آن‌ها می‌پردازیم.
تاریخچه صندوق گری اسکیل

صندوق Grayscale Bitcoin Cash با نماد (BCHG) در سال ۲۰۱۸ ایجاد شد. افراد علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در این مدل باید حداقل ۲۵۰۰۰ دلار دارایی داشته باشند. اکنون دارایی این صندوق بیش از ۱۶۳ میلیون دلار است. این مبلغ معادل ۲۹۶۰۰۰ بیت کوین کش است، اما صندوق Grayscale Ethereum Trust با نماد (ETHE) در سال ۲۰۱۷ تأسیس شد. سرمایه‌گذاران در این مدل باید حداقل ۲۵۰۰۰ دلار را سرمایه‌گذاری کنند.
دارایی این صندوق در حدود ۹۱/۶ میلیون دلار، یعنی برابر ۳.۱۶ میلیون اتریوم است. مدل و محصول آخری که می‌خواهیم درباره آن صحبت کنیم، Grayscale Digital Large Cap Fund است. این صندوق سرمایه‌گذاری ترکیبی از چند رمز ارز است که با نماد GDLC معامله می‌شود و حداقل ۵۰۰۰۰ دلار سرمایه دارد. این مدل دارای ۶۶.۹ درصد بیت کوین، ۲۹.۵ درصد اتریوم، ۱.۲۷ بیت کوین کش، ۱.۲۰ درصد لایت کوین و ۱.۱۷ چین لینک است.
جایگاه گری اسکیل در جهان

این صندوق که از بزرگ‌ترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سطح جهان محسوب می‌شود، سال ۲۰۱۳ توسط شخصی به نام بری سیلبرت تأسیس شد. این صندوق که در زمینه ارزهای دیجیتال فعالیت می‌کند، زیرمجموعه شرکت سرمایه‌گذاری Digital Currency Group یا به‌اختصار (DCG) است. این شرکت با نام Bitcoin Investment Trust یا بیت کوین اینوستمنت تراست به فعالین بازار معرفی شد.
کارشناسان معتقدند این مجموعه در آینده نزدیک تغییرات شگرفی را در جهان و تجارت به وجود می‌آورد و در این راه فناوری بلاک چین بسیار مؤثر است. شاید برای بسیاری از شما این سؤال مطرح باشد که نقش Grayscale در بازار رمز ارز چیست و چه اهدافی را دنبال می‌کند؟
نقش گری اسکیل در بازار رمز ارز
درواقع کار این شرکت، مدیریت صندوق‌های سرمایه‌گذاری ارزهای دیجیتال است و اهداف متعددی را دنبال می‌کند. یکی از این اهداف استفاده از ارزهای دیجیتال به‌خصوص بیت کوین به‌عنوان یک دارایی ارزشمند برای مقابله با تورم است. این دیدگاه قطعاً اتفاق می‌افتد و تأثیرات بسیاری در معاملات و مبادلات جهانی می‌گذارد.
البته تأسیس صندوق‌های ETF از دیگر اهداف این شرکت به شمار می‌رود، اما اصلی‌ترین و مهم‌ترین دلیل و هدف شکل‌گیری این صندوق، ایجاد فرایند و مدلی آسان برای سرمایه‌گذاری افراد مختلف است؛ افرادی که بتوانند به‌راحتی در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت کنند. از سال ۲۰۱۳ تاکنون این صندوق توانسته ۱۴ مدل و محصول سرمایه‌گذاری را به علاقه‌مندان و فعالان این حوزه معرفی کند.
نحوه رفتار سرمایه‌گذاران نهادی در بازار کریپتو
ممکن است در ذهن بسیاری از افراد چنین سؤالی ایجاد شده باشد که در بازار ارزهای دیجیتال اهمیت شرکت صندوق سرمایه‌گذاری گری اسکیل چیست؟ این شرکت به‌دلیل در دسترس داشتن میزان دارایی دیجیتالی و همچنین چون نهادی بوده و از قدرت تغییر در بازار برخوردار است، در دنیای کریپتو اهمیت زیادی دارد. سرمایه‌گذاران نهادی یا سازمانی از جمله شرکت‌های سرمایه‌گذار هستند که در بازارهای مالی فعالیت می‌کنند.
گفتنی است تزریق سرمایه‌های نهادی به بیت کوین در سال ۲۰۲۱ انجام گرفت. سرانجام شرکت‌های گوناگونی توانستند خطر واردشدن به بیت کوین را بپذیرند و به این دارایی دیجیتال اطمینان کنند.
علت ادامه‌یافتن فرایند کاهش قیمت بیت کوین
در مبحث صندوق سرمایه‌گذاری گری اسکیل چیست خوب است به مهم‌ترین دلایل ادامه یافتن کاهش قیمت بیت کوین نیز اشاره کنیم. کمپانی Grayscale به‌عنوان یکی از سرمایه‌گذاران نهادی بسیار مهم و قدیمی بیت کوین به شمار می‌آمد.
حتی بیشتر افراد بر این باورند که رویکرد Grayscale سبب ۴۰ هزار دلاری‌شدن بیت کوین شده است. اینکه Grayscale در بیت کوین سرمایه‌گذاری می‌کند موضوع چندان عجیبی به نظر نمی‌رسد. از بازیگردانان و استوانه‌های جهان کریپتو کارنسی می‌توان به DGC و همچنین زیرمجموعه‌های آن اشاره کرد.
ولی دلیل ورود سایر سرمایه‌گذاران نهادی به بیت کوین این است که یکی از دلایل اصلی کشانده‌شدن سرمایه‌گذاران نهادی به طرف بیت کوین برآورده‌نشدن ریسک انتظارات و خواسته‌های آن‌ها توسط دارایی‌های کم است. در کشورهایی از قبیل انگلیس و آمریکا سرمایه‌گذاری‌کردن در دلار، زمین یا طلا مثل ایران با سوددهی بالا همراه نیست. سپرده‌گذاری پول در بانک نیز ممکن است سود منفی را برای سرمایه‌گذاران داشته باشد.
گری اسکیل قدرتمندترین سرمایه گذار بیت کوین

در چنین فضایی شرکت Grayscale و قدرت سرمایه‌گذاری آن اهمیت بسیار بیشتری پیدا می‌کند. با توجه به یک گزارش یوتودی دارایی زیر نظر مدیریت Grayscale تا یک ماه پیش به بالاتر از ۱۳ میلیارد دلار دست یافته بود. این رقم نشان‌دهنده این است که توانایی این شرکت از نظر مالی به‌منظور زیر و رو کردن بازار ارزهای دیجیتال تا چه اندازه است. اکنون بالای ۲ درصد از اتریوم های فعال در بازار در اختیار این صندوق سرمایه‌گذاری است.
درحالی‌که راه‌اندازی صندوق اتریوم گری اسکیل به‌تازگی انجام شده و سرمایه این صندوق سرمایه‌گذاری مدام در حال بالارفتن است، صندوق بسیار مهم و اصلی کمپانی Grayscale صندوق سرمایه‌گذاری بیت کوین آن است و قسمت چشمگیری از مقدار بیت کوین‌هایی را که در بازار فعال هستند، در بر می‌گیرد. این عدد به‌طور تقریبی برابر با بالای ۵۷۰ هزار عدد بیت کوین است که روزانه افزایش می‌یابد. این موضوع سبب شده است تا صندوق سرمایه‌گذاری بیت کوین گری اسکیل جذاب‌ترین گزینه برای سرمایه‌گذاران نهادی باشد.
شرکت گری اسکیل و رکورد ۴۰ هزار دلار برای نرخ بیت کوین
تعداد زیادی از تحلیلگران، این شرکت را یکی از اصلی‌ترین عوامل کاهش نرخ بیت کوین می‌دانند. این شرکت ‌جز اینکه نمونه برخورد یا نحوه رفتار سرمایه‌گذاران نهادی است، می‌تواند توان و انتظارات بازار را هم تغییر دهد. بسیاری از مردم متفاوت‌بودن نرخ بیت کوین‌های Grayscale و بالارفتن سطح درخواست از طرف این صندوق را مهم‌ترین عامل ادامه پیداکردن افزایش یافتن نرخ بیت کوین بعد از ۲۰ هزار دلار در نظر می‌گیرند.
در صندوق‌هایی مانند Grayscale سرمایه‌گذار باید مازاد ارزش بیت کوینی را که خریده است نیز بپردازد. دلیل پرداخت این اضافه ارزش این است که فروش بیت کوین‌های چنین صندوق‌هایی در شکل سهم و سهام انجام می‌گیرد. از عوامل رشد بیت کوین می‌توان به ارتقای خرید و فروش در صندوق‌های گری اسکیل اشاره کرد.
گری اسکیل و سادگی معاملات
این شکل‌های متنوع و مختلف و البته ایمن در سرمایه‌گذاری، توجه بسیاری از سرمایه‌گذاران و مؤسسات را به خود جلب می‌کند. اگرچه Grayscale با این محصولات توانسته شکل ساده‌ای از معاملات را ارائه کند، در برخی موارد محدودیت‌هایی را نیز اعمال کرده است.
برای آشنایی شما با این مدل‌ها و محصولات به چند نمونه به‌صورت مختصر اشاره می‌کنیم. مهم‌ترین و بزرگ‌ترین محصول یا صندوق Grayscale بیت کوین تراست (Grayscale Bitcoin Trust) است، اما سایر مدل‌ها و محصولات Grayscale شامل Grayscale Bitcoin Cash، Grayscale Ethereum Trust، Grayscale Digital Large  Cap Fund است.
شروط سرمایه‌گذاری به‌صورت کلان در صندوق
جالب است بدانید در حال حاضر ۵ صندوق از این ۱۴ صندوق تنها در بورس قابلیت معامله دارند. البته یک مسئله مهم درباره این صندوق‌ها مربوط به افرادی است که قصد سرمایه‌گذاری به‌صورت عمده و مستقیم را دارند. در این حالت برای این اشخاص شرایط خاصی در نظر گرفته شده است. از جمله این شرایط می‌توان به ارائه تعدادی گواهینامه‌ و تأییدیه‌ و نگه‌داشتن واحدهای صندوق به مدت حداقل شش ماه اشاره کنیم.
نکته مهم این است که شما برای سرمایه‌گذاری در دو صندوق از این ۱۴ صندوق نیازمند ۵۰۰۰۰ دلار هستید، اما در ۱۲ صندوق دیگر تنها ۲۵۰۰۰ دلار لازم دارید. شاید مهم‌ترین شرط در این بخش میزان درآمد شما به‌عنوان سرمایه‌گذار است. شما باید درآمدی بالغ بر ۲۰۰ هزار دلار یا حداقل یک میلیون دلار در سال داشته باشید.
نکاتی در سرمایه گذاری به‌صورت کلان و مستقیم
این نکاتی که به‌عنوان شروط سرمایه‌گذاری به‌صورت کلان و مستقیم مطرح شده، افراد ثروتمند و ضعیف را به‌طور کامل تفکیک می‌کند. درواقع همین دیدگاه و نگرش سبب توسعه و گسترش فعالیت‌های Grayscale شد و بسیاری از ارزهای دیجیتال به این صندوق اضافه شدند. با وجود همه این قوانین و محدودیت‌ها در استفاده از صندوق Grayscale و مدل‌های مختلف آن، چرا این صندوق مفید است و چرا می‌تواند همه افراد را به‌ویژه افرادی که قدرت ریسک‌پذیری پایینی دارند مجاب کند؟
ما برای پاسخ به این سؤال به چند شاخصه مهم این صندوق‌ها اشاره می‌کنیم. شاخصه‌هایی که نبود آن‌ها شاید قدرت ریسک‌پذیری افراد را به‌شدت پایین می‌آورد؛ به‌ویژه کسانی که قصد سرمایه‌گذاری با اعداد و رقم‌های بالایی دارند. این فاکتورها عبارت‌اند از نیاز‌نداشتن به کیف پول، کسر مالیات و حسابرسی، مدیریت پرتفلیو و از دست ندادن پول از طریق هک.
میزان کارایی صندوق گری اسکیل
آمارهایی که در این باره ارائه می‌شوند، گویای توانایی بالا و کارایی این مجموعه در طول مدت تأسیس آن هستند. این شرکت در سال ۲۰۱۷ توانست مدیریت دارایی‌هایی بالغ بر ۲۰۸ میلیون دلار را بر عهده بگیرد. این میزان دارایی نه‌تنها پایان کار نبود، بلکه شروع تازه‌ای را برای Grayscale رقم زد؛ به‌طوری در سال ۲۰۱۸ جهشی فوق‌العاده، در ایجاد صندوق تراست سرمایه‌گذاری برای ارزهای دیجیتال مختلف در Grayscale اتفاق افتاد.
علاوه بر بیت کوین این ارزها شامل اتریوم، اتریوم کلاسیک، لایت کوین، ریپل، بیت کوین کش و زی کش هستند. جالب است بدانید این شرکت تراست سرمایه‌گذاری برای رمز ارز متمرکز به نام Horizon را در سال ۲۰۱۸ ایجاد کرد. دارایی‌های گری اسکیل روزانه در حال تغییر و افزایش است و برای ارائه دقیق این رقم باید به آخرین آمار دسترسی پیدا کنیم.
دلیل محبوبیت صندوق گری اسکیل
ممکن است برای بیشتر افراد این سؤال پیش آمده باشد که دلیل محبوبیت این صندوق سرمایه گذاری چیست؟ دلیل اصلی و مهم این است که این صندوق تضمین می‌کند در مقابل وجهی را از شما دریافت می‌کند. شاید شنیده‌اید که پلتفرمی بر اثر حمله سایبری چندین میلیون دلار دچار ضرر و زیان شده است.
در اولین نظر امکان دارد مزیت چندان مهمی برای پرتفوی‌های چند ۱۰ دلاری نباشد، ولی سرمایه‌گذاری بالای ۴۰ میلیارد دلار در صندوق‌های این کمپانی انجام شده است که تقریباً ۵۶ درصد از آن شامل سرمایه‌گذاری مؤسسه‌های گوناگون می‌شود. به علاوه مالیات هر ساله براساس قوانین و اصول مالیاتی آمریکا از سود حسابتان کم می‌شود و واریز سود خالصی که حساب شده به حساب شما صورت می‌گیرد. اکنون صندوق Grayscale دارای ۶۴۸ هزار و ۵۰۰ واحد از تمام بیت کوین‌هایی است که وجود دارند.
مزیت خرید گری اسکیل بیت کوین تراست نسبت به بیت کوین
این صندوق برای سرمایه‌گذاران شرایطی را فراهم می‌کند تا بیت کوین یا سایر ارزهای دیجیتال را به فهرست صندوق خود اضافه کنند بدون اینکه آن‌ها را خریداری نمایند؛ بنابراین آن‌ها می‌توانند سرمایه‌گذاری را از این طریق انجام دهند و در آخر آن را در بورس سهام از معاملات قرار دهند و برای کاربرانشان سود کافی ایجاد شود، ولی سؤال اینجاست که چرا سرمایه‌گذاران خرید Grayscale بیت کوین تراست را به خرید بیت کوین ترجیح دهند؟
زیرا صندوق سرمایه‌گذاری تراست بیت کوین گری اسکیل سبب می‌شود سرمایه‌گذاران به‌آسانی و با اطمینان خاطر بیشتری معاملات خود را انجام دهند. این صندوق فعالیت‌های خود را زیر نظر SEC انجام می‌دهد و نیازی نیست بیت کوین را به‌طور مستقیم خریداری کند و بابت نگهداری از آن نگران باشد. یکی دیگر از مزیت‌های Grayscale این است که سرمایه‌گذاران قادر به انجام تمام سفارش‌های خود با کمترین اشتباه هستند.
صندوق سرمایه‌گذاری گری اسکیل در آینده
عادت رفتاری کمپانی این صندوق نشان می‌دهد قصد دارد برای یک دوره زمانی طولانی در بازار ارزهای دیجیتال حضور داشته باشد. با توجه به گزارشی که منتشر شده است این صندوق در سه ماهه چهارم دو سال گذشته درمجموع به‌صورت هفتگی ۲۵۱ میلیون بیت کوین خریداری کرده که خیلی چشمگیر است. چارلز ادواردز در مقابل خریدهای اخیر این صندوق ذکر کرد که دارایی‌های دیجیتال این کمپانی به شکل ماهانه به‌طور تقریبی ۱۰ درصد بالا رفته است.
همچنین گفته است با چنین وضعیتی این صندوق می‌تواند بالای ۱۰ درصد از تمام بیت کوین‌های موجود در گردش بازار را به دست آورد. با توجه به مطالبی که در مطلب صندوق سرمایه‌گذاری گری اسکیل چیست ذکر کردیم مجبوریم بپذیریم این صندوق نقش بسیار مهم و گسترده‌ای را در بازار ارزهای دیجیتال ایفا می‌کند.
روش معامله‌گری اسکیل و میزان بیت کوین‌ها و اتریوم های قرارگرفته در اختیار این کمپانی به قدرت زیادی منجر شده که مهارکردن آن به‌راحتی امکان‌پذیر نیست. اگر می‌خواهید در بیت کوین سرمایه‌گذاری کنید، بهتر است زیر نظر گرفتن رفتارهای این سرمایه‌گذار قدرتمند ارزهای دیجیتال را اولویت قرار دهید.
سخن پایانی
صندوق سرمایه گذاری گری اسکیل چیست به‌عنوان یکی از سؤالات پرتکرار به شمار می‌آید. در صورتی که یکی از افراد فعال در بازار ارزها هستید بدون شک نام این صندوق را شنیده‌اید که درحقیقت یکی از بزرگ‌ترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری جهان است که بالای ۴۰ میلیارد دلار دارایی دارد. در حال حاضر این صندوق از ۱۴ صندوق سرمایه‌گذاری برخوردار است که تنها ۵ صندوق در آن بورس از جمله بیت کوین، اتریوم، اتریوم کلاسیک، لایت کوین و بیت کوین کش قابلیت معامله دارند.
گری اسکیل شاخص بورس صندوق بیت کوین را به‌عنوان یک معیار برای پیش‌بینی‌کردن نرخ بیت کوین استفاده می‌کند؛ به همین دلیل این صندوق از اهمیت بالایی برخوردار است. از طرفی دیگر میزان حجم معامله‌های این مؤسسه بسیار بالاست. با توجه به مزیت‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری شرکت گری اسکیل (Grayscale Investment) این مجموعه روند رو به رشدی در سال‌های آینده خواهد داشت.
این رشد و پیشرفت را به‌وضوح می‌توان در اعداد و ارقام میزان مشارکت مؤسسات و سرمایه‌گذاران مختلف مشاهده کرد. در آینده بسیار نزدیک این شرکت به‌عنوان یکی از قطب‌های تأثیرگذار بر بازار ارزهای دیجیتال به دنیا معرفی می‌شود.

توجه: با وجود اینکه دو صرافی کوینکس و کوکوین هر دو فعلا بدون نیاز به تغییر IP فعالیت می‌کنند اما بهتر است برای امنیت بیشتر از IP ثابت خارج از ایران استفاده کنید.
برای ورود به صرافی کوینکس حتما باید با IP خارج از ایران وارد شوید.

۵/۵ (۱ امتیاز)
به این مقاله امتیاز دهید تا با کمک شما کیفیت آن را بسنجیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *