فارس – کُند شدن رشد قیمت‌‌ها/ اثرات سیل نقدینگی تا پایان سال آینده ادامه دارد



محمد‌حسن صبوری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در مورد عملکرد دولت سیزدهم در حوزه تنظیم بازار از زمان آغاز  به کار، گفت: یکی از اقدامات مهم دولت سیزدهم در ابتدای کار بازگرداندن تنظیم بازار محصولات کشاورزی از وزارت صمت به وزارت جهاد کشاورزی بود. 
این کارشناس اقتصادی با اشاره به معضلاتی که در اقتصاد کلان کشور از دولت قبل به دولت سیزدهم به ارث رسیده است، افزود:  علاوه بر این برخی شاخص‌های کلان اقتصادی مانند نقدینگی که بر سطح عمومی قیمت‌ها اثرگذار است تا انتهای دولت قبل رشد داشت که اثرات این قبیل شاخص‌ها (نقدینگی) تا یک و نیم سال آینده باقی خواهند ماند. 
وی با بیان اینکه 40 درصد رشد نقدینگی تا شهریور امسال ادامه داشت، گفت: لذا تحلیل عملکرد دولت سیزدهم باید با توجه به سیل نقدینگی که در گذشته ایجاد شده و اثرات  آن احتمالا تا پایان 1401 احساس می‌شود، انجام شود. 
* کمتر شدن رشد قیمت کالا‌ها از آغاز به کار دولت سیزدهم 
این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه  نقد منصفانه از عملکرد دولت فعلی باید با در نظر گرفتن رشد نقدینگی تا شهریور انجام شود، اظهار داشت: در 70 روزی که از آغاز به کار دولت گذشته است روند رشد قیمت‌ها کمتر شده است. 
*  دولت برای کنترل قیمت‌ها به فرصت نیاز دارد
وی افزود: اگرچه ممکن برخی مخالف این اظهار نظر بنده مبنی بر کند شدن رشد قیمت کالا باشند و بگویند تجربه  کردن قیمت مرغ 30 هزار تومانی با این نظر شما مغایر است اما معتقدم که باید به دولت فرصت داد. 
وی با تاکید بر اینکه کمتر شدن رشد قیمت‌ها 100 درصد مربوط به عملکرد دولت سیزدهم نیست، اظهار داشت: اما دولت فعلی سیاست‌های دارد که آینده بهتری را ترسیم می‌کند و در صورتی که این سیاست‌ها همراه با گشایش های دیگری در حوزه نفت یا ارز همراه باشد، قطعا می‌توان به آینده و کنترل بازار خوشبین بود. 
صبوری افزود: با توجه به سیاست‌های دولت می‌توان امیدوار بود که اثر شاخص‌های کلان اقتصادی کمتر و به سمت خنثی‌ شدن پیش رود.
* برنامه‌های خوب دولت برای کنترل نقدینگی و کسری بودجه
وی با بیان اینکه دولت برنامه‌های خوبی برای کسری بودجه و کنترل نقدینگی دارد، افزود: با توجه به تجربه‌ای که در سال‌های گذشته پیدا کردیم، می‌توان امیدوار بود که شرایط باثباتی را در آینده خواهیم داشت. 
صبوری با تاکید بر اینکه هیچ کشوری شرایط ایران را طی سال‌های 97 تا 1400 تجربه نکرده است،  اظهار داشت: شرایط خاصی در کشور وجود دارد، لذا باید تمامی ارگان‌ها، نهادها و دستگاه‌ها به صورت همدل به دولت کمک کنند تا از این بحران عبور کنیم. 
وی افزود: عبور از این بحران ایران جدیدی را به جهان معرفی خواهد کرد و امیدواریم در آینده شرایط بهتری داشته باشیم. 
انتهای پیام/ب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *