معرفی فیوچرز بایننس و آموزش کامل استفاده از آن

سرفصل‌های این مقاله
معاملات فیوچرز چیست؟
معاملات فیوچرز قراردادهایی بین دو طرف هستند که درطی آن یک دارایی مشخص با قیمتی که طرفین قرارداد بر سر آن به توافق رسیده‌اند، در تاریخی معین معامله می‌شود. در این مقاله قصد داریم نحوه استفاده از فیوچرز بایننس را یاد بگیریم.
به عنوان مثال فرض کنید که شما یک خیاط هستید و سفارش دوخت ۱۰۰۰ دست یونیفرم را برای ۶ ماه آینده در برنامه کاری خود دارید. با توجه به نوسانات قیمتی ممکن است زمانی که بخواهید پارچه‌های مورد نیاز برای سفارش را خریداری کنید قیمت بالا رفته باشد و مبلغی که سفارش دهنده برای دوخت ۱۰۰۰ یونیفرم به شما پیشنهاد داده بود، دیگر برای شما به‌صرفه نباشد و به عبارتی ضرر کنید.
استفاده از قراردادهای آتی در چنین مواردی راه حل بسیار خوبی است. در نتیجه در این مثال شما به عنوان خیاط، پارچه مورد نیاز خود را با کمک قرارداد آتی تهیه می‌کنید، به این صورت که با تولیدکننده پارچه قراردادی منعقد می‌کنید که بر اساس آن طرفین موظفند که پول و کالا را در تاریخی معین و با قیمتی که از پیش تعیین شده بود معامله کنند.
این قراردادها در بازارهای مالی نیز کاربرد دارند و معامله‌گران زیادی از آنها استفاده می‌کنند. بایننس به عنوان یکی از بهترین و شناخته شده‌ترین صرافی‌ها در حوزه رمزارزها نیز از این نوع معاملات پشتیبانی می‌کند.
در این مقاله سعی کردیم تمام نکاتی را که معامله‌گران برای فعالیت در بخش فیوچرز بایننس به آن نیاز دارند پوشش دهیم.
محیط کاربری فیوچرز بایننس
دسترسی به محیط فیوچرز در بایننس از بخش Derivatives در وبسایت بایننس، برای کاربران مهیا شده است.
Derivatives به معنی مشتقات، یک سری دارایی‌های مالی هستند که ارزش آنها بر اساس یک یا چند دارایی دیگر تعیین می‌شود، یکی از این مشتقات قراردادهای آتی هستند.

توجه داشته باشید که اگر بار اولی است که از بخش آتی ( فیوچرز) بایننس استفاده می‌کنید آزمونی از شما گرفته می‌شود که این اطمینان را به صرافی بدهد که شما حداقل اطلاعات لازم برای معامله در این بازار را دارید.
ابتدا به بخش USDS-M Futures می‌رویم. در اولین قدم اجازه دهید کمی از امکاناتی که بایننس در اختیار کاربران برای شخصی‌سازی حساب خود قرار می‌دهد صحبت کنیم.
امکانات موردنیاز برای شخصی سازی حساب
شما با کلیک بر روی علامت چرخ‌دنده در قسمت بالا، سمت راست صفحه از بخش Theme می‌توانید رنگ محیط کاربری را سیاه (شبانه) یا سفید (روزانه) کنید.

در قسمت Color Setting می‌توانید رنگ‌های سبز و قرمز موردنظر خود را انتخاب کنید.
در قسمت Lay out بخش Order Mode می‌توانید ترکیب قرار گرفتن بخش‌های مختلف محیط کاربری فیوچرز بایننس همچون اردربوک، لیست خرید و فروش و دیگر بخش‌ها را به دلخواه خود تغییر دهید.
با روشن و خاموش کردن گزینه‌های موجود همچون چارت، اردربوک و دیگر موارد نیز می‌توانید در مورد نمایش یا عدم نمایش آنها در محیط کاری خود تصمیم بگیرید. 
 در حالت Pro که پیش‌فرض است شما می‌توانید با درگ و دراپ کردن بخش‌های مختلف، محیط کاربری را به شکلی که مد نظر خودتان است درآورید.
همچنین با کلیک روی Multiple Charts از بخش Layout شما قادر هستید بنا بر نیاز خود چند نمودار را در کنار هم داشته باشید، همان‌طور که می‌بینید شما امکان انتخاب ۲، ۳ و یا ۴ نمودار را به صورت همزمان دارید.
البته اگر مانیتور شما به اندازه‌ای باشد که بتواند حالت ۶ نمودار را پشتیبانی کند نیز امکان بررسی ۶ نمودار به صورت همزمان را نیز خواهید داشت.

اگر بعد از اعمال تغییرات پشیمان شدید و می‌خواستید محیط کاربری را به شکل اولیه خود برگردانید، کافی است با کلیک روی گزینه‌ Back to default layout این کار را انجام دهید.

حالا که با محیط کاربری فیوچرز بایننس به طور کلی آشنا شدید بهتر است به بررسی دقیق بخش‌های مختلف این محیط بپردازیم. 
آشنایی با بخش های مختف فیوچرز بایننس
پیش از هرچیز لازم می‌دانیم به یادآوری این نکته بپردازیم که در معاملات فیوچرز روش کار کاملا متفاوت با معاملات اسپات هست، بنابراین فکر نکنید که با خرید یک رمزارز آن را در کیف‌ پول یا حساب خود خواهید داشت و قادر هستید که آن را به شخص دیگر و یا کیف پول دیگر (مثلا تراست ولت) انتقال دهید. 
در اینجا شما با قراردادها کار می‌کنید، درواقع قراردادهای خرید و فروش روی رمزارز موردنظر خودتان را معامله می‌کنید. با کلیک روی BTCUSDT perpetual می‌توانید قرارداد موردنظر خود برای باز کردن معامله روی آن رمزارز را انتخاب کنید.
به عنوان مثال اگر شما قصد باز کردن موقعیت بر روی رمزارز بیت کوین را داشته باشید، کافی است که عبارت BTC را در نوار جستجو وارد کنید تا قراردادهای موجود برای رمزارز بیت کوین را مشاهده کنید.
با کلیک روی ستاره در کنار قراردادها می‌توانید آنها را به لیست علاقه ‌مندی‌های خود اضافه کنید، در نتیجه در آینده نیاز به چستجوی آنها نخواهید داشت و با کلیک روی ستاره لیست علاقه مندی‌های خود را مشاهده خواهید کرد. 

صرافی‌ها برای جلوگیری از دستکاری‌های احتمالی با استفاده از فرمولی خاص این قیمت را به دست می‌آورند، سود و ضرر و لیکوئید شدن کاربران با این قیمت محاسبه می‌شود.

به قیمت کوین در بازار اسپات یا نقدی اشاره دارد، قیمت در قراردادهای آتی بر اساس این قیمت تعیین می‌شود.

قیمت قراردادها در بخش معاملات آتی و قیمت در بازار اسپات کمی متفاوت است، در معاملات آتی که تاریخ سررسید دارند با نزدیک شدن به تاریخ سررسید این دو قیمت بسیار به هم نزدیک می‌شوند که مشکلی پیش نیاید.
برای معاملاتی که تاریخ سررسید ندارند، مشکل به این صورت برطرف شد که صرافی‌ با استفاده از سیستمی (Funding rate) یک مبلغی را که با کمک فرمولی خاص محاسبه می‌شود، تعیین می‌کند.
 خریداران و فروشندگان با هدف کمتر کردن اختلاف قیمت، این مبلغ مشخص شده را با استفاده از اصولی خاص به هم پرداخت کنند.
قیمت مشخص شده در این قسمت بین خریداران و فروشنگان تبادل می‌شود و صرافی سهمی در این تبادل نخواهد داشت. پرداخت و یا برداشت این مبلغ هر ۸ ساعت یک بار انجام می‌شود. 
زمان‌هایی که بازار صعودی است درصد مشخص شده مثبت و زمان‌هایی که بازار نزولی است درصد منفی خواهد بود. مبلغ پرداختی با ضرب کردن این عدد در حجمی که معامله کردید محاسبه می‌شود.
شیوه‌ کار به این صورت است که در صورتی که بازار صعودی باشد، مبلغ مشخص شده باید توسط کاربرانی که موقعیت خرید باز کرده‌اند به فروشنگان پرداخت شود و در صورتی که بازار نزولی شود کسانی که موقعیت فروش باز کرده باشند موظف به پرداخت این مبلغ به خریداران هستند. 
Countdown به معنی شمارش معکوس، زمان باقی‌مانده از ۸ ساعت برای پرداخت مبلغ مورد نظر به خریداران یا فروشندگان را نشان می‌دهد.

در این بخش تغییرات قیمتی در ۲۴ ساعت گذشته بر طبق قیمت و درصد بیان می‌شود.

در بخش ۲۴ High بالاترین قیمت در ۲۴ ساعت گذشته و در بخش ۲۴ Low کمترین قیمت در ۲۴ ساعت گذشته مشخص می‌شود.

۲۴ Volume (Cont) / 24 Volume (USD)

در بخش Cont حجم معاملات انجام شده در ۲۴ ساعت گذشته بر حسب بیت کوین و در بخش USD حجم معاملات در ۲۴ ساعت گذشته بر حسب تتر نمایش داده می‌شود.

نمودار قیمتی در محیط بایننس برای بررسی وضعیت رمزارز در این بخش به نمایش در می‌آید.

با کلیک روی TradingView نمودار در محیط وبسایت شناخته شده‌ تریدینگ ویو به نمایش در می‌آید، شما در محیط تریدینگ ویو می‌توانید با استفاده از ابزارهایی که در کنار نمودار تعبیه شده‌اند، تحلیل تکنیکال را بر روی رمزارز موردنظر خود انجام دهید تا بتوانید بهترین تصمیم را اتخاذ کنید.

در این بخش نیز ستون اردربوک به صورت گرافیکی برای شما به نمایش در می‌آید.

زمانی که معامله‌گران موقعیت‌های خرید یا فروش ثبت می‌کنند، سفارش آن‌ها ابتدا در این لیست قرار می‌گیرد.

به معاملاتی اشاره دارد که در لحظه در حال انجام هستند.
دو نوع قرارداد در فیوچرز بایننس

قراردادهایی بدون تاریخ سررسید (Perpetual)

در این قراردادها تا زمانی که شما موقعیت خرید یا فروش خود را نبندید و یا لیکوئید نشوید در آن موقعیت خواهید ماند.

قراردادهایی با تاریخ سررسید (Quarterly)

در این نوع قراردادها تاریخ سررسید مشخص شده است، ۴ رقم در کنار نام قرارداد وجود دارد که دو رقم سمت راست نشان‌دهنده روز و دو رقم سمت چپ نشان‌دهنده ماه است.

تفاوت USDS-M Futures و COIN-M Futures

حرف انگلیسی S و یک دایره به دور آن در USDS-M Futures نشان دهنده استیبل کوین است، استیبل کوین رمزارزی است که پشتوانه آن یک واحد پولی، طلا و کلا یک دارایی با ارزش مشخص است. به عنوان مثال تتر یک استیبل کوین است که پشتوانه قیمت آن دلار آمریکا است، و قیمت این استیبل کوین همواره برابر با یک دلار است.
در نتیجه اگر شما قصد انجام معامله از قسمت USDS-M Futures را داشته باشید، باید دارایی که به بخش معاملات آتی بایننس انتقال داده‌اید از نوع استیبل کوین باشند. سود و ضرر حاصل از انجام معامله نیز با همان استیبل کوین محاسبه شده و مقدار دارایی شما را تغییر خواهد داد. 
به عنوان مثال اگر شما یک معامله با تتر بازکرده باشید در صورت سود کردن مقدار تتر شما افزایش یافته و در صورت ضرر کردن نیز از مقدار تتری که به حساب آتی خود انتقال داده بودید کاسته خواهد شد.

در صورتی که COIN-M Futures را انتخاب کنید باید یک کوین (مثلا بیت کوین) را به حساب آتی خود انتقال دهید. و قاعدتا با سود یا ضرر کردن در معاملات خود از این بخش، مقدار دارایی شما در آن کوین تغییر خواهد کرد.
اگر دارایی شما بیت کوین باشد در صورتی که در معامله سود کنید مقدار بیت کوین شما بیشتر خواهد شد و صورت ضرر کردن از دارایی بیت کوین شما کاسته خواهد شد.
از قسمتی که در تصویر مشخص شده نیز می‌توانید به لیست کوین‌هایی دست یابید که امکان معامله با آنها در بخش فیوچرز بایننس برای کاربران فراهم شده است.

انتقال دارایی به بخش فیوچرز بایننس
همان‌طور که پیش از این نیز بیان کردیم برای انجام معاملات در قسمت فیوچرز بایننس نیاز دارید که تمام و یا مقداری از دارایی خود را به این قسمت انتقال دهید. شما می‌توانید به راحتی این کار را با کلیک بر روی فلش‌های برگردان انجام دهید.

پس از کلیک روی قسمت مشخص شده صفحه‌ای مانند صفحه پایین برای شما باز می‌شود که البته به دلیل انتخاب USDS-M Futures حق انتخاب و انتقال دارایی‌های استیبل کوین را از کیف پول اسپات به بخش فیوچرز بایننس خواهید داشت. 
با توجه به میزان دارایی خود در قسمت اسپات می‌توانید با کلیک کردن روی درصدهای مشخص شده در پایین لیست استیبل کوین‌ها، به عنوان مثال ۱۰۰ درصد یا همه‌ استیبل کوین‌های مورد نظر خود را به بخش فیوچرز انتقال دهید.
امکان انتخاب ۵۰،۲۵ و ۷۵ درصد از استیبل کوینی که دارید نیز در این محیط برای شما فراهم شده است.
در نهایت با کلیک بر روی Confirm کار انتقال به اتمام می‌رسد و شما خواهید دید که موجودی شما در فیوچرز افزایش یافته است.

با انتخاب COIN-M Futures می‌توانید همین کارها را برای انتقال کوین‌هایی که در بخش اسپات دارید نیز انجام دهید.
اهرم در معاملات فیوچرز بایننس

دسترسی به بخش اهرم یا لوریج در بخش فیوچرز بایننس از قسمت مشخص شده در تصویر فراهم شده است. شما می‌توانید با کلیک بر روی ۲۰x، با چند برابر دارایی خود معامله کنید. این مقدار بیشتر از دارایی خودتان را، صرافی به شما قرض می‌دهد، استفاده از اهرم علی‌رغم جذابیتی که دارد بسیار پرریسک است.
استفاده از اهرم جذاب است زیرا در صورتی که شما به سود برسید بسته به اهرم انتخاب شده سود شما چند برابر می‌شود و اما در صورت ضرر کردن نیز میزان ضرر شما چند برابر خواهد شد.
پس در استفاده از این امکان که بایننس در اختیار معامله‌گران قرار داده است نهایت دقت را به خرج دهید.
شما می‌توانید در صورت نیاز با کلیک بر روی مثبت و منفی مشخص شده و یا کشیدن اسلایدری که میزان اهرم را مشخص می‌کند مقدار مورد نظر خود را انتخاب کنید.
با عبور از عدد ۲۰ بایننس به شما اخطار می‌دهد که رقمی که انتخاب کرده‌اید بسیار پرریسک است.

با تغییر در میزان اهرم مشاهده می‌کنید که بیشترین حجم ممکن معامله نیز تغییر خواهد کرد، با بیشتر شدن اهرم شما امکان انجام معامله با حجم کمتری را خواهید داشت. به عنوان مثال با اهرم ۱۵ امکان انجام معامله با حجم ۱۰,۰۰۰,۰۰۰ USDT را خواهید داشت در حالی که اگر اهرم را به ۱۲۵ که بیشترین اهرم قابل استفاده در فیوچرز بایننس است، بیشترین مقدار حجم معامله به ۵۰,۰۰۰ USDT کاهش می‌یابد. 
جدول نسبت اهرم و حجم معامله

برای توضیح جدول فوق می‌توان گفت اگر با ۱۰۰ تتر دارایی و لوریج ۱ معامله کنید در صورتی که بازار ۱۰۰ درصد در خلاف موقعیتی که شما باز کرده‌اید حرکت کند، دارایی شما به طور کامل از بین می‌رود و به عبارتی شما لیکوئید می‌شوید.
در صورتی که از اهرم ۵ استفاده کنید دارایی شما ضرب در ۵ می‌شود، یعنی با فرض داشتن ۱۰۰ تتر شما قادر به معامله با ۵۰۰ تتر هستید که ۱۰۰ تتر آن متعلق به خودتان است و ۴۰۰ تتر را صرافی به شما قرض داده است.
در این صورت در صورتی که موقعیتی که باز کرده‌اید ۲۰ درصد بر خلاف جهتی که شما معامله کرده‌اید حرکت کند، حساب شما لیکوئید می‌شود، زیرا همان‌طور که گفتیم سود و ضرر شما با استفاده از اهرم چند برابر می‌شوند و با استفاده از اهرم ۵، ضرر شما دیگر ۲۰ درصد نیست بلکه در ۵ ضرب می‌شود و ۱۰۰ درصد ضرر را برای شما به جای خواهد گذاشت.
و یا اگر با ۱۰۰ تتر لوریج ۵۰ را انتخاب کنید، شما قادر هستید به جای ۱۰۰ تتر با ۵۰۰۰ تتر معامله کنید که ۱۰۰ تتر آن متعلق به خودتان است و ۴۹۰۰ تتر را صرافی به شما قرض داده است. در این حالت حتی اگر بازار دو درصد (با احتساب کارمزد صرافی کمتر از ۲ درصد) بر خلاف موقعیتی که شما باز کرده‌اید حرکت کند، حساب شما لیکوئید می‌شود.
البته صرافی هیچ‌وقت به خاطر ما متضرر نمی‌شود و پیش از آنکه دارایی شما به طور کامل از بین برود کارمزد خود را برداشت کرده و حساب شما را لیکوئید می‌کند.
نحوه‌ ثبت سفارش (اردر گذاری) در فیوچرز بایننس
پیش‌ از توضیح چگونگی ثبت و انجام معاملات بد نیست بدانید که در بخش فیوچرز بایننس، معامله‌گران قادرند علاوه بر بالا رفتن قیمت از کاهش قیمت نیز سود کنند. این مورد در کنار لوریج از مواردی است که این بازار را برای افراد زیادی، بسیار جذاب کرده است.
در این بازار شما حتی اگر رمزارزی را نداشته باشید نیز می‌توانید بر روی آنها معامله کرده و سود کنید. کافی است که تحلیل را به خوبی انجام دهید، و به موقع دست به عمل بزنید.
به عنوان مثال در نظر بگیرید زمانی که بیت کوین ۶۰ هزار دلار بود شما تحلیل کردید که قیمت این رمزارز به ۴۰ هزار دلار خواهد رسید. در این صورت شما یک واحد بیت کوین از صرافی قرض گرفته و می‌فروشید و زمانی که قیمت به ۴۰ هزار دلار رسید یک بیت کوین خریداری کرده، پول صرافی را پس داده و ما به‌التفاوت را به عنوان سود دریافت خواهید کرد.

شما به عنوان معامله‌گر امکان ثبت سفارش به صورت Limit، Market و Stop Limit را در بخش فیوچرز بایننس دارید.
انواع ثبت سفارش
۱. Limit
در قسمت Limit شما با تعیین کردن قیمت و حجم مورد نظر خود به صرافی می‌گویید که سفارش شما را در آن قیمت و یا قیمت مناسب‌تر (قیمت کمتر برای موقعیت خرید و قیمت بیشتر برای موقعیت فروش) ثبت کند.
با انتخاب ثبت سفارش به روش Limit سفارش شما ابتدا در قسمت Open Orders قرار گرفته و با رسیدن قیمت رمزارز به قیمتی که شما تعیین کرده‌اید، معامله شما انجام می‌شود و به بخش Positions منتقل می‌شود.

۲. Market
با انتخاب Market درواقع شما به صرافی دستور می‌دهید که معامله‌ شما را با بهترین قیمت ممکن در بازار انجام دهد. در قسمت مارکت شما می‌توانید هم حجم موردنظر خود را به صورت دستی وارد کنید و هم اینکه از نوار پایین کادر سایز، به صرافی بگویید که با چند درصد از سرمایه‌ شما موقعیتی بر روی رمزارز موردنظرتان را برایتان باز کند.
به عنوان مثال با کشیدن نوار تا ۲۵ درصد، صرافی با ۲۵ درصد یا یک چهارم از دارایی شما موقعیتی بر روی رمزارز انتخاب شده را برای شما باز می‌کند.

Cost و Max در زیر دکمه‌های سبز و قرمز Buy/Long و Sell/Short به ترتیب قیمتی که معامله با آن انجام می‌شود و بیشترین تعداد ممکن خرید یا فروش رمزارز با مقدار دارایی شما را مشخص می‌کنند.
با انتخاب Market معامله شما به سرعت باز می‌شود و در این حالت سفارش شما در اردر بوک نمی‌نشیند و شما می‌توانید به محض انجام معامله آن موقعیت را در بخش Positions ببینید، در حالی که در قسمت Limit سفارش شما در اردربوک لیست شده و در قسمت Open Orders به نمایش در می‌آید، و زمانی که قیمت رمزارز به قیمتی که شما تعیین کرده بودید برسد معامله‌ شما انجام شده و موقعیت شما از اردربوک به Trades انتقال پیدا می‌کند.

در صورت ثبت سفارش مارکت، معامله‌ شما فورا در لیست معاملات باز در قسمت Positions قرار می‌گیرد. برای توضیح موارد ذکر شده در این لیست باید گفت که خط سبزرنگ که سمت چپ قرار گرفته است نشان دهنده‌ نوع موقعیت است، یعنی ما موقعیت Long یا خرید باز کرده‌ایم.
BTCUSDT Perpetual
نشان دهنده‌ رمزارز معامله شده با معین کردن نوع معامله است که در اینجا Perpetual است. 
۲۰x
به لوریج انتخابی شما اشاره دارد.
Size
یا حجم موقعیتی که باز کرده‌ای را نشان می‌دهد که در این موقعیت یک واحد بیت کوین است که در ستون سایز قرار می‌گیرد.
Entry Price
به قیمتی که با آن وارد معامله شدید اشاره می‌کند.
Mark Price
قیمت لحظه‌ای رمزارز را نشان می‌دهد.
Liq.Price
به قیمتی اشاره دارد که در صورتی که بازار به آن برسد، معامله‌ شما با توجه به لوریج و حجمی که باز کردید، لیکوئید شده و معامله‌ شما بسته می‌شود.
Margin Balance
دارایی شما با احتساب سود یا ضرر لحظه‌ای در معامله را نشان می‌دهد. در صورتی که شما از مارجین Cross استفاده کنید کل دارایی و در صورتی که از مارجین Isolated استفاده کنید دارایی اختصاص داده شده به همین معامله (دارایی که صرافی به عنوان وثیقه برای انجام این معامله از شما می‌گیرد) با احتساب سود و ضرر محاسبه شده و در این قسمت قرار می‌گیرد.
Maintenance Margin
به حداقل مبلغ لازم برای باز نگه داشتن موقعیت اشاره می‌کند. در نتیجه اگر میزان Margin Balance کوچکتر و یا برابر با Maintenance Margin شود، معامله بسته می‌شود.
Margin Ratio
از تقسیم Maintenance Margin بر Margin Balance به دست می‌آید. هر چه این درصد به عدد ۱۰۰ نزدیکتر شود، معامله و یا حساب شما به لیکوئید شدن نزدیکتر می‌شود. درواقع هرچه این عدد به ۱۰۰ نزدیکتر شود احتمال لیکوئید شدن و از بین رفتن دارایی شما بیشتر می‌شود.
با توجه به عقربه برای این مقدار، می‌توان به مکان عقربه توجه کرد که هرچه عقربه به سمت راست و قرمز حرکت کند ریسک بالاتر، و وضعیت نامساعدتر را نشان می‌دهد.

PNL
به سود یا ضرر تحقق نیافته اشاره دارد، سود یا ضرری که در حین باز بودن معامله تغییر می‌کند. می‌توان با بستن معامله، سود و یا ضرر تحقق نیافته را به سود و ضرر تحقق یافته تبدیل کرد.
۳. Stop Limit
این نوع ثبت سفارش شباهت زیادی به سفارش لیمیت اردر یا سفارش محدود دارد، با این تفاوت که در سفارش توقف محدود ما یک شرط را هم در معامله لحاظ می‌کنیم. درواقع برای فعال کردن سفارش، یک شرط را می‌گذاریم. به زبان ساده به صرافی می‌گوییم اگر قیمت به شرط ما رسید سفارشی که وارد کرده‌ایم ثبت شود.

به عنوان مثال شما به صرافی می‌گویید اگر قیمت بیت کوین به ۴۰,۰۰۰ دلار رسید، بیت کوین من را در قیمت ۳۹,۷۰۰ دلار به فروش برسان. شاید به نظر برسد سیستم این نوع ثبت سفارش کاملا شبیه به روش ثبت سفارش محدود (Limit) است، اما علی‌رغم شباهتی که دارند تفاوت بزرگی با هم دارند و آن این است که همان‌طور که گفتیم در روش ثبت سفارش محدود (Limit) صرافی رمزارز شما را در قیمیتی که وارد کردید و یا قیمتی بهتر به فروش می‌رساند.
به عبارتی دیگر اگر شما قصد فروش رمزارز خود را در قیمت ۴۴ هزاردلار ثبت کرده‌ باشید و صرافی بتواند آن را در قیمت ۴۵ هزار دلار به فروش برساند این کار را می‌کند، اما شما در روش Stop Limit به صرافی چنین اجازه‌ای را نخواهید داد و به صرافی دستور می‌دهید که در صورت رسیدن به مبلغی خاص سفارش شما فعال شود.
اگر زمانی که قیمت بیت کوین ۵۰ هزار دلار است، شما قصد فروش بیت کوین به روش ثبت سفارش Limit را داشته باشید ولی قیمت ۴۵ هزار دلار را وارد کنید، خود صرافی بیت کوین شما را در قیمت ۵۰ هزار دلار که قیمت مناسب‌تری برای شما خواهد بود به فروش می‌رساند.
اما زمانی که از روش ثبت سفارش Stop Limit استفاده می‌کنید این اتفاق نمی‌افتد، زیرا شما به صرافی گفته‌اید پس از عبور از قیمت مثلا ۴۵ هزار دلار بیت کوین من را در قیمت ۴۴ هزار دلار به فروش برسان.
۴. Stop Market

در این روش به صرافی می‌گوییم وقتی که قیمت به Stop Price که ما وارد کرده‌ایم برسد، بیت کوین ما را در هر قیمتی که امکان داشت به فروش برسان.
۵. Trailing stop

این نوع ثبت سفارش همچون استاپ لاس یا حد ضرر متحرک عمل می‌کند، به این صورت که ما در قسمت Activation Price قیمتی را مشخص می‌کنیم و در قسمت Callback Rate درصد را معین می‌کنیم.
با این کار به صرافی می‌گوییم که اگر قیمت بازار به قیمتی که ما در Activation Price مشخص کردیم رسید، حد ضرر ما با توجه درصدی که در قسمت Callback Rate مشخص کردیم تعیین می‌شود. به عبارت دیگر اگر قیمت مثلا ۳ درصد از قیمتی که در Actication Price مشخص کردیم پایین‌تر رفت، به حد ضرر ما رسیده و قصد بستن موقعیت را داریم.
نکته جالب در این نوع ثبت سفارش این است که اگر بازار رو به رشد باشد با تغییر قیمت، حد ضرر نیز تغییر خواهد کرد (همواره ۳ درصد بیشتر از قیمت بازار پس از عبور از Activation Rate) اما اگر بازار در جهت منفی حرکت کند با افت سه درصدی از قیمت تعیین شده، حد ضرر عمل کرده و موقعیت بسته می‌شود.
۳ درصد متغیر است و اینجا به عنوان مثال آورده شده است، می‌توان از مقادیر یک، دو و یا دیگر اعداد استفاده کرد.
۶. Post Only 
این روش ثبت سفارش نیز بسیار به روش سفارش محدود (Limit) شباهت دارد، با این تفاوت که اگر در حالت Limit یا محدود قیمتی را وارد کنید که در Order Book وجود داشته باشد، سفارش شما فورا با آن قیمت مچ شده و معامله انجام می‌شود.
اما اگر همین کار را با استفاده از Post Only انجام دهید، سفارش شما ابتدا در اردربوک قرار می‌گیرد و سپس معامله انجام می‌شود. تفاوت این روش‌ها در کارمزد پرداختی است.
انواع پرداخت کارمزد:

پرداخت کارمزد به عنوان Maker (سازنده)

وقتی سفارش شما ابتدا در اردربوک ثبت شود و سپس موقعیت شما باز شود شما به عنوان Maker کارمزد کمتری را می‌پردازید، و البته باید مدتی منتظر بمانید تا موقعیت شما باز شود.

پرداخت کارمزد به عنوان Taker (گیرنده)

وقتی موقعیت شما بدون قرار گرفتن در اردربوک باز شود، شما به عنوان taker باید کارمزد بیشتری را بپردازید.
مارجین در بخش فیوچرز بایننس

شما به عنوان معامله‌گر پیش از باز کردن معامله در قسمت فیوچرز بایننس باید نوع مارجین خود را برای معامله انتخاب کنید. همان‌طور که می‌دانید در هنگام باز کردن معامله، صرافی مقداری از دارایی ما را بلاک می‌کند که در صورت لیکوئید شدن ما حداقل آن مبلغ برای صرافی باقی بماند.

با فرض داشتن ۱۰۰,۰۰۰ دلار (تتر) در حساب فیوچرز بایننس و با احتساب اینکه قیمت بیت کوین ۵۶,۰۰۰ دلار است، در نظر بگیرید که معامله‌ای را با لوریج ۱۰ باز کرده و خرید یک بیت کوین را معامله می‌کنید. در این صورت مارجین به علت نوسانات بازار تغییر می‌کند و شما می‌بینید که همزمان دارایی کل شما نیز در حال تغییر است. (۴۴ هزار دلار باقی مانده از ۱۰۰ هزار کل دارایی شما) 
با انتخاب کراس درواقع شما به صرافی اجازه داده‌اید که هم از دیگر معاملات باز شما و هم سرمایه‌ اصلی برداشت کند و تا وقتی کل سرمایه‌ شما از بین نرود معامله شما به علت لیکوئید شدن بسته نمی‌شود.
 درواقع لیکوئید شدن شما وقتی اتفاق می‌افتد که کل سرمایه‌ شما از بین برود. دارایی شما که درگیر در همان معامله است، دارایی‌هایی شما در دیگر معاملات باز (باقی معاملات باز شما نیز لیکوئید خواهند شد) و همچنین سرمایه اصلی باقی‌مانده شما در فیوچرز بایننس. 

اگر شما در حالت Isolated یک موقعیت خرید یا فروش باز کنید، و لیکوئید شوید فقط دارایی که در آن موقعیت درگیر شده است از بین می‌رود و باقی سرمایه‌تان در امان خواهد بود.
به عنوان مثال فرض کنید با دارایی ۱۰۰,۰۰۰ تتر یک موقعیت خرید بیت کوین با لوریج ۱۰ باز کرده‌اید. با فرض قیمت ۵۶ هزار دلار برای بیت کوین، مارجین این معامله چیزی نزدیک به ۵ هزار و ۶۰۰ دلار خواهد بود. 
در نتیجه در صورتی که بازار در خلاف جهت موقعیتی که شما باز کرده‌اید حرکت کند ۵,۶۰۰ دلاری که صرافی به عنوان وثیقه در این معامله از شما دریافت کرده بود از حساب شما کسر می‌شود و باقی دارایی شما در خطر نخواهد بود.
پس به زبان ساده می‌توان گفت با انتخاب حالت Isolated، لیکوئید شدن فقط بر روی همان معامله تاثیر می‌گذارد و به معاملات باز دیگر و دارایی شما در فیوچرز بایننس کاری ندارد. 
حد سود و حد ضرر در بخش آتی (فیوچرز) بایننس
TP/SL (Take Profit / Stop Loss)
مشخص کردن حد سود و حد ضرر یکی از موارد مهم مدیریت سرمایه است که در بازارهای مالی و به خصوص بازار پرنوسان رمزارزها باید به طور ویژه به آن توجه کرد. برای تنظیم کردن حد سود و حد ضرر هم می‌توانید قبل از باز کردن موقعیت خرید یا فروش و هم بعد از آن این کار را بکنید.

پس از کلیک بر روی TP/SL که در تصویر نیز مشخص شده است شما قادر به وارد کردن حد سود و حد ضرر خواهید بود.
حد سود و ضرر به بستن موقعیت باز ختم می‌شود با مشخص کردن حد سود به صرافی می‌گویید که چنانچه قیمت به این مقدار رسید موقعیت خرید یا فروش من را با همین میزان سود ببند.
اما با مشخص کردن حد ضرر درواقع صرافی متوجه می‌شود که شما دیگر نمی‌خواهید بیش از این مقدار ضرر کنید (احتمالا تحلیلی که انجام داده بودید یا اشتباه بوده یا مسیر بازار به دلایل مختلف تغییر کرده است) در نتیجه صرافی موقعیت باز شما را می‌بندد.

همچنین می‌توان پس از باز کردن موقعیت خرید یا فروش در لیست موقعیت‌ها، حد سود و حد ضرر را وارد کرد. ابتدا بر روی قسمت مشخص شده با شکل قلم کلیک کنید، سپس با چنین گزینه‌هایی روبه‌رو خواهید شد.

در صفحه باز شده Entry Price به قیمتی که با آن وارد پوزیشن یا موقعیت شدید اشاره دارد.
Mark Price به قیمت لحظه‌ای رمزارزی که قصد باز کردن پوزیشن روی آن را دارید اشاره می‌کند.
Take Profit نشان‌ دهنده‌ حد سود شما است. در توضیحات این مورد آمده است که با انتخاب این رقم برای حد سود، شما به مبلغی که با رنگ سبز مشخص کرده است دست خواهید یافت.
Stop Loss نشان دهنده‌ حد ضرر شما است. در توضیحات این مورد آمده است که با انتخاب این رقم به عنوان حد ضرر، شما متحمل مبلغی که با رنگ قرمز مشخص کرده است خواهید شد.
در نهایت با کلیک بر روی Confirm به معنای تایید، حد سود و حد ضرری که مشخص کردید بر روی موقعیت خرید و یا فروش شما اعمال خواهد شد. 
حد سود و ضرر برای موقعیت باز شده اعمال می‌شوند و پس از بستن موقعیت به طور خودکار لغو می‌شوند. در نتیجه برای هر بار باز کردن موقعیت نیاز است این ارقام را تنظیم کنید.
Reduce Only

همان‌طور که در بخش انواع روش‌های بستن موقعیت بیان کردیم، شما می‌توانید با ثبت سفارش در خلاف موقعیت باز خود، آن موقعیت را ببندید. یعنی اگر یک موقعیت خرید باز دارید با باز کردن یک موقعیت فروش با همان حجم و لوریج، موقعیت باز شما بسته می‌شود.
کاربرد Reduce Only این است که تنها به میزان حجم موقعیت باز شما تاثیر می‌گذارد و درواقع همان‌طور که از معنای آن قابل برداشت است، تنها از حجم موقعیت بازی که دارید کاهش می‌دهد و موقعیت جدیدی باز نمی‌کند.
به عنوان مثال در نظر بگیرید که یک موقعیت باز خرید ۲ واحد بیت کوین را دارید. شما می‌توانید با ثبت سفارش فروش ۲ واحد بیت کوین موقعیت باز خود را ببندید. 
اما اگر سفارش فروش ۳ واحد بیت کوین را ثبت کنید چه می‌شود؟ 
بستگی دارد که Reduce Only فعال باشد یا نه. در صورتی که Reduce Only فعال نباشد، موقعیت خرید ۲ واحد بیت کوین بسته می‌‌شود و یک واحد باقی مانده به صورت موقعیت فروش یک واحد بیت کوین ثبت می‌شود.
اما اگر Reduce Only فعال باشد حتی اگر شما بخواهید ۳ واحد بیت کوین را بفروشید فقط به اندازه‌ ۲ واحد بیت کوین که در موقعیت باز شما قرار داشتند به فروش می‌رود و به عبارتی معامله بسته می‌شود.
از طرف دیگر به دلیل ماهیت کاهشی که Reduce Only دارد با فعال کردن این گزینه، امکان باز کردن موقعیت خرید را نیز نخواهید داشت چرا که قرار است از حجم رمزارز شما کاسته شود و با خرید رمزارز، حجم آن بیشتر خواهد شد. 
TIF (Time In Force)

سه حالت GTC، ICO و FOK در این حالت تعبیه شده‌اند. در نظر بگیرید که ما قصد ثبت سفارش به روش Limit بر روی قیمت ۳۸ هزار دلار را داشته باشیم و قیمت به صورت لحظه‌ای و خیلی سریع به ۳۸ هزار دلار برسد و فورا به ۳۹ هزار دلار برگردد، در این صورت با انتخاب یکی از حالات TIF وضعیت تغییر می‌کند.

در این حالت با رسیدن قیمت به ۳۸ هزار دلار آن مقدار بیت کوین که در قیمت ۳۸ هزار دلار به فروش گذاشته شده بودند را خریداری کرده و باقی سفارش در اردربوک ثبت می‌شود تا زمانی که دوباره قیمت به ۳۸ هزار دلار برسد.
البته می‌توان به صورت دستی مقدار باقی مانده را لغو کرد. به عنوان مثال اگر شما قصد خرید ۳ واحد بیت کوین در قیمت ۳۸ هزار دلار را داشته باشید و قیمت برای یک لحظه به ۳۸ هزار دلار برسد، صرافی به مقداری که بتواند برای شما بیت کوین خریداری می‌کند، و اگر ۲ واحد بیت کوین برای شما خریداری شد، یک واحد باقی مانده در اردربوک باقی می‌ماند تا وقتی که قیمت دوباره به ۳۸ هزار دلار برسد و سفارش به صورت کامل انجام شود.

ICO (Immediate Or Cancel)

در این حالت وقتی قیمت بیت کوین برای یک لحظه به ۳۸هزار دلار برسد و شما سفارش خرید ۳ بیت کوین در قیمت ۳۸ هزار دلار را ثبت کرده باشید، صرافی تا میزانی که امکان داشته باشد موقعیت خرید را برای شما ثبت می‌کند و مقدار باقی‌مانده به صورت خودکار حذف شده و در اردربوک قرار نمی‌گیرد.

همان‌طور که از نام این حالت مشهود است، در این حالت اگر قیمت به صورت لحظه‌ای به ۳۸ هزار دلار برسد و شما قصد ثبت سفارش در این قیمت را داشته باشید به صرافی می‌گویید تنها در صورتی موقعیت را برای شما باز کند که بتواند هر سه واحد بیت کوین را برای شما ثبت کند، در غیر این صورت حتی اگر دو و نیم واحد بیت کوین نیز برای شما پر کند، شما به دلیل کاستی نیم واحد بیت کوین، دو و نیم واحد را رد می‌کنید.
بستن موقعیت (پوزیشن خرید یا فروش)
زمانی که شما به سود مورد انتظار خود رسیدید و یا نمی‌خواستید بیش از این ضرر کنید می‌توانید با بستن موقعیت سود و یا ضرر خود را نهایی کنید، چند روش برای این کار وجود دارد. 
می‌توان موقعیتی بر خلاف موقعیت باز شده باز کرد، به عنوان مثال اگر ۲ واحد بیت کوین خریده بودید برای بستن این موقعیت باید ۲ واحد بیت کوین با همان لوریج بفروشید. 
روش دیگر کلیک روی Limit و یا Market در کنار موقعیت خرید یا فروش ما است. می‌توانید در کادر کنار Limit قیمت و حجمی که قصد بستن معامله در آن را دارید مشخص کنید. به عنوان مثال اگر دو واحد بیت کوین را در قیمت ۶۲ هزار دلار خریداری کرده باشید می‌توانید به صرافی بگویید زمانی که قیمت به مثلا به ۶۵ هزار دلار رسید یک واحد بیت کوین را برای من بفروش.
کلیک روی Close All Positions نیز موقعیت باز شما را می‌بندد، البته در انخاب این گزینه باید دقت کافی به خرج داد چرا که این گزینه تمام موقعیت‌های باز شما را خواهد بست.

استفاده از ماشین حساب فیوچرز بایننس
با کلیک روی آیکن ماشین‌حساب به صفحه زیر می‌رسید.

در قسمت PNL شما می‌توانید قیمتی که در آن وارد شده و یا قصد ورود را دارید (Entry Price)، قیمتی که قصد بستن موقعیت در آن را دارید (Exit Price) و حجم موردنظر برای خرید یا فروش (Quantity) را وارد کرده و در نهایت بر روی Calculate کلیک کنید. 

ناگفته نماند ابتدا نوع موقعیت خود را تعیین می‌کنید، اگر قصد محاسبه سود و ضرر برای باز کردن موقعیت خرید را داشته باشید بر روی Long و اگر قصد باز کردن موقعیت فروش را داشته باشید بر روی Short کلیک می‌کنید.
سپس با کشیدن نوار اسلایدی به عدد موردنظر خود، لوریج یا اهرم انتخابی خود را تعیین می‌کنید.
در ستون Result به معنی نتیجه در سمت راست نتایج برای شما به نمایش درخواهند آمد.
Initial Margin: به مقدار وثیقه‌ای که صرافی برای باز کردن این موقعیت از ما می‌گیرد اشاره می‌کند.
PNL: میزان سود یا ضرر را در صورت ورود در قیمت Entry و بستن معامله در قیمت Exit مشخص می‌کند.
ROE: میزان سود یا ضرر را با توجه به میزان دارایی شما بیان می‌کند.

در این بخش ابتدا مانند بخش PNL نوع موقعیت و لوریج را مشخص می‌کنید، سپس با انتخاب قیمتی به عنوان قیمت ورود، و میزان درصد سود مورد نظر، ماشین حساب دیگر مواردی که باید وارد کنید را محاسبه کرده و در باز هم در ستون سمت راست در اختیار شما می‌گذارد.
با کلیک روی Calculate ماشین حساب، محاسبات لازم را انجام می‌دهد و رقمی که باید در آن از بازار خارج شوید (Target Price) را برای شما به نمایش می‌گذارد.

در این بخش نیز تمام اطلاعات مورد نیاز را وارد کرده و ماشین حساب برای شما قیمتی که در آن لیکوئید می‌شوید را محاسبه می‌کند.

در این بخش می‌توان با وارد کردن اطلاعات مورد نیاز ماشین حساب، به اینکه چه مقدار از ارز موردنظر را می‌توان خریداری کرد دسترسی داشته باشیم.

در این بخش نیز می‌توان میانگینی از موقعیت‌هایی که داشتیم را به دست آوریم. با وارد کردن قیمت‌ها و حجم‌هایی که در آن موقعیت‌ها را باز کردیم، میانگینی از کل آن‌ها محاسبه شده و به ما نشان داده می‌شود.
Preference

ابتدا با کلیک روی قسمت مشخص شده در تصویر و سپس انتخاب گرینه‌ Perference و در نهایت Order Confirmation، به این بخش دسترسی خواهید داشت. 

شما می‌توانید با روشن کردن هر کدام از انواع سفارشات، صرافی در هنگام ثبت سفارش از شما تایید می‌گیرد، تا در صورتی که اشتباهی سفارش وارد شده باشد، ترتیب عملی به آن داده نشود.

دسترسی به Position Mode نیز از همان مسی دسترسی به Order Confirmation برای شما فراهم شده است. این قسمت به صورت پیش‌فرض بر روی One-way Mode تنظیم شده است که شما می‌توانید آن را بر روی Hedge Mode نیز تنظیم کنید. 

در حالت One-way Mode روی یک دارایی به عنوان مثال بیت کوین فقط در یک جهت می‌توانید موقعیت باز کنید.
در نظر بگیرید که موقعیت باز خرید یک واحد بیت کوین را دارید و همان زمان اقدام به باز کردن موقعیت فروش یک واحد بیت کوین می‌کنید، در این صورت صرافی موقعیت خرید شما را به فروش رسانده و موقعیت بسته می‌شود. 
همان کاری که به عنوان یکی از روش‌های بستن موقعیت بیان کردیم.

با انتخاب این مورد شما می‌توانید به صورت همزمان هم در جهت خرید و هم در جهت فروش یک دارایی، موقعیت باز کنید.
در این حالت اگر به عنوان مثال موقعیت خرید ۲ واحد بیت کوین را در قسمت پوزیشن‌ها داشته باشید و موقعیت فروش ۲ واحد بیت کوین را نیز باز کنید، به دلیل انتخاب Hedge Mode موقعیت خرید همچنان فعال می‌ماند و یک موقعیت فروش بیت کوین نیز به لیست موقعیت‌ها اضافه می‌شود. 
انجام معاملات آزمایشی در فیوچرز بایننس
معامله در بخش فیوچرز بایننس علاوه بر امکانات فوق‌العاده‌ بالایی که در اختیار معامله‌گران می‌گذارد فوق‌العاده پرریسک است و امکان از بین رفتن کل سرمایه نیز وجود دارد. فعالیت در این بخش حتما به آموزش نیاز دارد، شما می‌توانید با گذراندن دوره‌ رمز ارز و سپس فعالیت در بخش دموی فیوچرز بایننس با آمادگی بیشتری در این بازار جذاب فعالیت کنید.
این پلتفرم فوق‌العلده کاربردی با آدرس https://testnet.binancefuture.com برای شما قابل دسترسی است. بهتر است با ایمیلی غیر از ایمیل اصلی خود که حساب اصلی بایننس خود را با آن ایجاد کرده‌اید در این پلتفرم یک حساب برای خود ایجاد کنید.
اعتبار ۱۰۰ هزاردلاری در این حساب آزمایشی برای شما در نظر گرفته شده است.
سخن آخر
انجام معامله در بخش آتی بایننس به آموزش و تجربه کافی نیاز دارد. ما سعی کردیم در این مطلب تمام مواردی که برای معامله کردن در بخش آتی بایننس به آن نیاز دارید را ذکر کنیم، با این حال لازم است شما ابتدا با این محیط کار کرده و تمام نکات ریز و درشت آن را یاد بگیرید تا بتوانید تصمیمات درست را بگیرید.
در استفاده از امکانات این بازار با دقت کافی قدم بردارید.

برای ثبت نام در صرافی کوینکس (CoinEx) با تخفیف کارمزد معاملات کلیک کنید!
برای ثبت نام در صرافی بایننس (Binance) با تخفیف کارمزد معاملات کلیک کنید!
توجه: برای انجام معامله در بایننس حتما با آی پی خارج از ایران وارد شوید

به این مقاله امتیاز دهید تا با کمک شما کیفیت آن را بسنجیم!

ترتیبی که برای خواندن مقالات” صرافی بایننس “به شما پیشنهاد می‌کنیم:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *