معرفی 9 تا از معروف ترین توکن دیفای

از زمان شروع محبوبیت بلاک چین، دنیا شاهد پیشرفت‌های زیادی درزمینه امور مالی بوده است. معروف ترین توکن دیفای (DeFi) که در سال‌های اخیر به شهرت بالایی دست‌ یافته‌اند، دیدگاه مردم را نسبت به تشکیلات اقتصادی، بانک‌ها و دولت تغییر داده‌اند. امروزه تعداد زیادی از مردم به تحقیق درباره توکن‌های دیفای می‌پردازند تا به‌خوبی با مفهوم آن‌ها آشنا شوند. از شما عزیزان دعوت می‌کنیم تا در ادامه این مقاله با ما همراه باشید؛ زیرا قصد داریم به بررسی کامل و معرفی معروف‌ترین این نوع توکن‌ها بپردازیم.
سرفصل‌های این مقاله
آشنایی با توکن دیفای
قبل از معرفی توکن‌های معروف دیفای لازم می‌دانیم شمارا با مفهوم این توکن‌ها آشنا کنیم. درواقع DeFi به توکن‌هایی اطلاق می‌شود که بتوان از آن‌ها در فضای امور مالی غیرمتمرکز یا Decentralized Finance که به‌اختصار آن‌ را DeFi می‌نامند استفاده کرد.
به‌ طورکلی هدف اصلی که دیفای دنبال می‌کند، ایجاد سیستمی شفاف و متن‌باز (open-source) در رابطه با امور مالی است. متداول‌ترین کاربرد DeFi مربوط به امور وام‌دهی عنوان می‌شود. علاوه‌ بر این،این توکن‌ها را در جهت استخراج نقدینگی در فضای دیفای (پاداش در Yield Farming) به کار می‌گیرند. یکی از نکات قابل‌ توجه درباره توکن دیفای نقش حاکمیتی آن‌ها در پروژه‌ها است. کسانی که مالک توکن‌های DeFi هستند، حق رأی در تصمیم‌گیری‌های آن پروژه رادارند.
معروف ترین توکن دیفای
ازآنجایی‌که دیفای توانسته با ایجاد توکن‌هایی با تقاضای بالا بازار ارزهای دیجیتال را تحت تأثیر خود قرار دهد، در ادامه به بررسی معروف‌ترین توکن‌های DeFi خواهیم پرداخت.
۱. پروتکل AVAE با توکن AAVE

کولچوف (Kulechov) در سال ۲۰۱۷ میلادی Aave را که پروتکل اعطای وام در حوزه دیفای است، با عنوان ETHLend و همراه رمز ارزی به نام LEND راه‌اندازی کرد. هدف اصلی وی ایجاد بستری برای برقراری ارتباط میان وام‌دهندگان و کسانی که تمایل به اخذ وام داشتند بود. در سال ۲۰۲۰ میلادی کولچوف تصمیم گرفت تا نام این پلتفرم را به Aave و توکن آن را نیز به AAVE که با استاندارد ERC20 طراحی‌شده بود تغییر دهد. علت محبوبیت این پلتفرم بیشتر به دلیل استخرهای وام‌دهی و وام‌های فلش آن است که بدون دریافت وثیقه از کاربران، وام‌هایی را به آن‌ها اعطا می‌کند.
۲. پروتکل Synthetix با توکن SNX
Synthetix یک پروتکل مبتنی بر Ethereum است که توکن‌ آن SNX (Synthetix Network Token) نام دارد و از توکن‌های معروف دیفای محسوب می‌شود. این پروتکل قابلیت‌های معاملاتی گوناگونی مانند گزینه‌های باینری، معامله‌های آینده و… را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.
۳. پروتکل UMA با توکن UMA
پروتکل UMA در اصل حساب سرمایه‌گذاری است که می‌تواند انواعی از سرمایه‌گذاری‌ها را تنها در یک حساب جای دهد. توکن اختصاصی این پروتکل نامی مشابه آن دارد و توانسته با رشد صعودی خود در سال سپتامبر ۲۰۲۰ به ارزشی بالای ۱۷ دلار دست یابد.
۴. پروتکل Kyber با توکن KNC
Kyber Network v1 که به‌اختصار آن را توکن KNC می‌نامند، از توکن‌های اتریوم بوده و استفاده از آن مختص شبکه Kyber خواهد بود. هدف این پروتکل ساده‌سازی و کارآمدتر کردن معاملات ارزهای دیجیتال است. از KNC می‌توان در امور مختلفی همچون پرداخت و برنامه‌های گوناگون مالی استفاده کرد. این توکن ارزشی معادل ۱۱.۱ دلار دارد.
۵. پروتکل Ren با توکن REN

یکی از توکن‌های معروف دیفای، REN نام دارد. این توکن مختص پروتکلی متن‌ باز با همین عنوان است. رن با رشد صعودی ارزش خود توانست جایگاه ۱۱۰ را در میان بهترین ارزهای دیجیتال موجود در بازار جهانی به اسم خود ثبت نماید.
پروتکل Sushiswap با توکن SUSHI
SushiSwap که اصطلاحاً به آن SUSHI گفته می‌شود، توکن اختصاصی صرافی رمز ارز غیرمتمرکز با همین نام است. دارندگان این توکن حق رأی در تصمیم‌گیری‌های مربوط به این پروژه را دارا هستند. ناشناس بودن سازنده این پروتکل، یکی از دلایل شهرت آن به شمار می‌رود. امروزه ارزش هر توکن سوشی رقمی معادل ۱۷.۷ دلار است.
۶. پروتکل yEarn با توکن YFI
yearn.finance که به‌اختصار آن را yEarn می‌نامند یکی از پلتفر‌م‌های DeFi است که اهداف زیادی را دنبال می‌کند. برخی از هدف‌های این پروتکل عبارت‌اند از:

معامله‌های اهرم یا Leverage
بازار سازی اتوماتیک
نقدینگی جمع شده

توکن اختصاصی این شبکه با عنوان YFI شناخته می‌شود. دارندگان این توکن موفق به کسب حق حاکمیت در ارتباط با سیستم این ارز رمزنگاری‌ شده می‌شوند. هر وای‌فای ارزشی حدود ۸۳۱۰۰ را دارا است. بااین‌حال تنها ۳۰۰۰۰ توکن YFI در جهان وجود دارد.
۷. پروتکل Uniswap با توکن UNI

شرکت Uniswap یکی از صرافی‌های غیرمتمرکز جهانی است که برای اولین بار پروتکلی با همین نام را ایجاد کرد. این پروتکل در واقع یکی از استخرهای نقدینگی محسوب می‌شود که هدف آن افزایش بهره‌وری در بازار است. این صرافی یکی از توکن‌های معروف دیفای یعنی UNI را به نام خود به ثبت رساند. قیمت این توکن در همان ابتدا از ۲.۵ دلار به ۶.۶ دلار افزایش یافت. از اکتبر سال ۲۰۲۰، Uniswapبه‌عنوان بزرگ‌ترین صرافی غیرمتمرکز و چهارمین صرافی بزرگ ارز رمزنگاری ‌شده از نظر حجم معاملات روزانه معرفی شد.
۸. پروتکل Loopring با توکن LRC
پروتکل Loopring که از انواع متن ‌باز است، بستری برای ایجاد صرافی‌های غیرمتمرکز را درزمینه اتریوم فراهم می‌آورد. این شبکه راهی برای رفع کندی تراکنش‌ها و مقیاس‌پذیری ضعیف Ethereum ارائه داده است. توکن این پروتکل LRC نام دارد. دارندگان این توکن قادر هستند از آن برای پرداخت کارمزدهای داخل شبکه‌ای و صرافی‌های ایجاد شده از این شبکه استفاده نمایند. LRCعلاوه ‌براین‌ که از توکن‌‌های معروف DeFi است، در سال ۲۰۲۰ به‌عنوان پرسودترین این نوع توکن‌ها نیز معرفی شد.
۹. پروتکل 0x با توکن ZRX
صرافی 0x از انواع صرافی‌های مشهور غیرمتمرکز است که به کاربران خود این امکان را می‌دهد تا از آن برای ایجاد صرافی‌های ارز رمز پایه بهره ببرند. توکن اختصاصی این پروتکل ZRX محسوب می‌شود. این توکن با رشد صعودی در سال ۲۰۲۰ بر نوسانات غلبه کرد و به ارزش خوبی دست‌ یافت.
سخن پایانی
در پایان لازم می‌دانیم اشاره‌ کنیم که با نوسانات اخیر اقتصاد جهانی و معاملات مالی در سراسر دنیا، تقاضا برای دریافت ارزهای غیرمتمرکز رو به افزایش است. همین مسئله نشان می‌دهد، آینده خوبی در انتظار توکن‌‌های معروف دیفای خواهد بود. هم‌ اکنون نیز این توکن‌ها با تسهیل روند اعطای وام و در اختیار قرار دادن حق رأی به مالکان خود، توانسته‌اند انگیزه کاربران را برای تهیه این نوع رمز ارزها افزایش دهند و به جایگاه مناسبی در میان دیگر ارزهای دیجیتال دست یابند.امیدواریم توانسته باشیم با ارائه این مطلب به اکثر سؤالات شما عزیزان در رابطه با توکن‌های دیفای به‌خوبی پاسخ دهیم

توجه: برای انجام معامله در بایننس حتما با آی پی خارج از ایران (کشورهایی مثل ترکیه، فنلاند، سنگاپور و روسیه) وارد شوید!

به این مقاله امتیاز دهید تا با کمک شما کیفیت آن را بسنجیم

ترتیبی که برای خواندن مقالات” انواع توکن ها “به شما پیشنهاد می‌کنیم:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *