میزان – حذف معافیت‌های مالیاتی غیرضروری لازم است


عبدالرضا ارسطو در گفت‌وگو با میزان، در خصوص مشکلات معافیت‌های مالیاتی در کشور، گفت: بررسی قوانین مالیاتی کشور نشان می‌دهد که در اغطا معافیت‌های مالیاتی اجتماع همۀ معافیتهای مالیاتی کشورهای دیگر را با هم داریم، یعنی بدون توجه به‌ویژگی‌های اقتصادی در صنایع و بخش‌های مختلف معافیت‌های مالیاتی را اعطا کرده‌ایم.

به گفتهٔ وی در اثر این معافیت‌های گسترده‌ی مالیاتی بخش مشمول پرداخت مالیات حداقل و کوچک‌شده است و به همین دلیل فشار زیادی برای تأمین درآمدهای دولت به این بخش وارد می‌شود.

این کارشناس امور مالیاتی بابیان اینکه پیامد نامناسب دیگر این معافیت‌های مالیاتی این است که برخی افراد از این معافیت‌ها سوءاستفاده می‌کنند، افزود: افرادی فعالیت‌های اقتصادی خود را به‌صورت غیرواقعی جز فعالیت‌های معاف از مالیات اظهار می‌کنند که این به‌نوعی فرار مالیاتی است.

 

ارسطو بابیان این موضوع که برای افزایش درآمدهای مالیاتی بدون فشار به بخش فعلی که مالیات پرداخت می‌کنند در ابتدا باید معافیت‌های مالیاتی غیرضروری که در قوانین متعدد به وجود آمده است را حذف کنیم، اضافه کرد: به‌عنوان مثال به هنرمندان که معمولاً درآمدهای بسیار بالایی نیز دارند معافیت مالیاتی داده‌شده است، اما یک کارمند با دریافت ۵ میلیون تومان حقوق در ماه مشمول پرداخت مالیات می‌شود.

این تحلیل‌گر اقتصادی در پایان با اشاره به معافیت مالیاتی سود سپرده‌های کلان بانکی، افزود: این در حالی است که با دریافت مالیات از این بخش می‌توان به سرمایه‌گذاری و توسعه در بخش تولید کمک کرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *