نقشه سهام در بورس چیست؟ و چه مزیتی دارد؟

سرفصل‌های این مقاله
آشنایی با نقشه سهام در بورس
همانطور که برای انجام هر مهارتی نیاز به دانش و اطلاعات مربوط به آن است، در بازار بورس نیز نیاز به اطلاعات مفید و مرتبط داریم. زمانی که این اطلاعات با چاشنی تجربه و مهارت ترکیب می‌شود، می‌تواند نتیجه ی مطلوبی برای معامله گر به همراه داشته باشد. در مسیر معامله گری ابزارهای مختلفی استفاده می‌شود تا فرآیند برای معامله گران آسان تر و سریع تر انجام شود. یکی از این ابزارها، نقشه سهام در بورس است.
شما برای اینکه دید خوبی نسبت به یک موضوع پیدا کنید، علاوه بر دانستن جزئیات نیازمند دورنمای کلی از موضوع مورد نظر هستید. تا بدین وسیله بتوانید ارتباط خوبی میان اجزا برقرار کرده و نتیجه بگیرید. نقشه بازار بورس به ما کمک می‌کند تا دید کلی نسبت به بازار پیدا کنیم.
تقریباً سایت‌های تمام کارگزاری‌ها، این نقشه را در اختیار بازدیدکنندگان‌شان قرار می‌دهند. فارغ از اینکه شما فعال بورسی و دارای کد بورسی باشید یا خیر.
البته بجز سایت‌های کارگزاری، شما می‌توانید با یک جست و جوی ساده به نقشه بازار بورس دست پیدا کنید. برای این کار، کافی است عبارت “نقشه بورس” را در گوگل جست و جو کنید.
همچنین می‌توانید برای مشاهده نقشه بازار هر روز به سایت بورس اوراق بهادار تهران به آدرس https://tse.ir/heatmap.html رفته و نقشه بازار بورس اوراق بهادار تهران را ببینید.
انواع مختلفی از نقشه وجود دارد که هر کدام بر اساس پارامترهای مختلفی تنظیم شده اند.همچنین فیلترهای مختلفی برای این نقشه ها طراحی شده تا شما نقشه را مطابق نیاز خودتان بچینید و از آن بهره ببرید.
تصویر زیر یک نقشه بازار بورس است
همان‌طور که می‌بینید این نقشه از دو طیف رنگی و خانه‌های مجزا از یکدیگر تشکیل شده است. به این نقشه ها، نقشه‌های حرارتی نیز می‌گویند. گرچه برای بازار بورس همان اصطلاح نقشه سهام یا نقشه بازار بورس بکار می‌رود.
دو طیف رنگی سبز و قرمز در این نقشه وجود دارند که برای بعضی نمادها پررنگ تر و برای برخی دیگر کم رنگ تر هستند. رنگ‌های طیف قرمز نشان دهنده روند منفی یک سهم و رنگ‌های طیف سبز نشان دهنده روند مثبت سهم مورد نظر هستند.
هرچه رنگ قرمز تیره تر باشد یعنی میزان افت قیمتی سهم بیشتر و هر چه رنگ سبز تیره تر باشد یعنی میزان رشد قیمتی سهم بیشتر است. با این تفاسیر رنگ‌های روشن تر از تعادل بیشتر قیمتی سهام حکایت دارد.
هر سهم در یک خانه جای می‌گیرد و صنعت مرتبط آن هم در سطر بالا نوشته می‌شود. به عبارتی سهم‌های واقع در یک صنعت کنار هم قرار می‌گیرند.
شاید تفاوت اندازه خانه ها، توجه شما رو به خود جلب کند. اما علت این تفاوت چیست؟
این تفاوت اندازه می‌تواند معانی مختلفی داشته باشد ولی عموماً از بزرگی سهم یا ارزش بازار ان حکایت دارد. سهم‌هایی که ارزش بازاری بیشتری دارند در خانه‌های بزرگتر نمایش داده می‌شوند. همچنین این تفاوت اندازه می‌تواند به حجم معاملات سهم مربوط باشد و هر سهمی که حجم معاملات سنگین تری دارد جای بیشتری را اشغال کند.
با این تفاسیر مشخص می‌شود که نقشه‌های بازار بورس یکسان نیستند و هر کدام با معیارهای متفاوتی به تناسب نیاز کاربران طراحی می‌شوند.
انواع مختلف نقشه بازار بورس
نقشه بازار توسط سایت مشخصی ارائه نمی شود و هر کارگزاری یا سایت بورسی می تواند نقشه بازار بورس داشته باشد. بنابراین جزئیات نقشه ها می‌تواند با یکدیگر فرق داشته باشد. بیشتر این تفاوت‌ها به خاطر فیلترهای گوناگونی است که می‌توانید روی این نقشه‌ها اعمال کنید.
فیلترهای مختلف نقشه‌ سهام در بورس
برای اینکه بتوانید نهایت استفاده را از نقشه بازار بورس ببرید، کارگزاری‌های مختلف و دیگر سایت‌هایی که این نقشه را ارائه می‌کنند، امکان اعمال فیلترهای مختلف را برایتان فراهم کرده‌اند. این فیلترها کمک می‌کنند تا نقشه را بر اساس نیازتان بچینید.
این فیلترها می‌تواند شامل حجم معاملات، ارزش معاملات و… باشد. همچنین می‌توانید نقشه را بر حسب نماد یا صنعت مرتب کنید.
البته امکان ایجاد فیلتر برای مشاهده سایر بازارهای بورس هم وجود دارد. مثلاً می‌توانید بازارهای بورس، فرابورس، بورس انرژی را از یکدیگر تفکیک کنید.
نقشه سهام در بورس چه اطلاعاتی را ارائه می‌ کند؟
همانطور که پیش تر گفته شد، رنگ ها در نقشه بورس نماینگر میزان رشد یا افت قیمت سهام هستند. همچنین به ابعاد هر خانه اشاره شد که از حجم یا ارزش معاملات حکایت داشت. اما دانستن این اطلاعات به تنهایی کمک کننده نیست. هدف نقشه بورس نیز فقط ارائه سهم‌های مثبت یا منفی بازار نیست.
ما می‌توانیم از این ابزار ساده، استفاده‌های مفیدتر و کامل تری داشته باشیم.
شما می‌توانید با نگه داشتن موس روی هر یک از نمادها، اطلاعات تکمیلی آنها را دریافت کنید. این اطلاعات شامل نام شرکت، میزان افت یا رشد قیمت، صنعت مربوطه، حجم معامله، ارزش معامله است. در برخی نقشه‌های پیشرفته تر(مانند سایت بورس ویو) شما به اطلاعاتی نظیر بازده روزانه، نرخ رشد، نسبت‌های مالی، نرخ رشد درآمد و… دسترسی دارید.پس شما می‌توانید در یک شمای کلی، هم متوجه شرایط صعودی یا نزولی بازار شوید هم اطلاعات تکمیلی نمادها را بدست آورید.
فواید استفاده از نقشه بازار بورس
یکی از مهم ترین فاکتورها در موفقیت یک ابزار معامله گری یا تحلیلی، سرعت دسترسی اطلاعات است. شما در نقشه بورس این فاکتور را به وضوح مشاهده می‌کنید. در شرایطی که شما برای دانستن اطلاعات حجمی، قیمتی و یا مالی هر یک از سهم ها ناچار به رجوع به سایت مدیریت فناوری بورس تهران یا تارنمای کدال هستید، نقشه بازار بورس به سادگی و سرعت همه این اطلاعات را به صورت یک جا به شما نمایش می‌دهد.
دومین نکته سهولت دسترسی حتی برای کاربران مبتدی است. اگر شما اطلاعات زیادی راجع به بورس ندارید و می‌خواهید در زمان کم، متوجه شرایط کلی بازار شوید، نقشه بازار به شما کمک شایانی می‌کند و نحوه استفاده از آن به سادگی است و نیاز به دانش تخصصی ندارد.
سومین نکته این است که هر کارگزاری این نقش بازار را در سایت خود تعبیه کرده و شما نیازی ندارید از چندین سایت هنگام معامله استفاده کنید. به تعبیری در وقت شما برای جست و جو صرفه جویی می‌شود.
نتیجه گیری
برای معامله گری و کسب اطلاعات بورسی، ابزارهای مختلفی معرفی می‌شود. برخی از این ابزارها ساده و سریع تر و برخی دیگر تخصصی تر هستند. شما می‌توانید به تناسب نیاز خود ابزار مورد نظر خود را انتخاب کنید. نقشه بازار بورس یکی از ساده ترین و کاربردی ترین ابزارهای مورد استفاده معامله گران است و ویژگی اصلی آن ارائه اطلاعات در یکی شمای کلی در زمان کم است.
در نهایت شما می‌توانید اطلاعات تکمیلی خود را از منابع دیگر بیابید و به سهام مد نظر خود جهت سرمایه گذاری برسید.

توجه: برای انجام معامله در بایننس حتما با آی پی خارج از ایران (کشورهایی مثل ترکیه، فنلاند، سنگاپور و روسیه) وارد شوید!

به این مقاله امتیاز دهید تا با کمک شما کیفیت آن را بسنجیم

نقشه سهام در بورس چیست؟ و چه مزیتی دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *