هر آنچه که باید در مورد اتوتیونینگ (Autotuning) ماینر بدانید!

فهرست این مقاله
اتوتیونینگ (Autotuning) چیست؟
حتماً به عنوان یک ماینر، تاکنون اصطلاح اتوتیونینگ (Autotuning) به گوشتان خورده است. معمولاً استخراج کنندگان ارزهای دیجیتال به سراغ تغییر سیستم عامل ASIC، با هدف افزایش بازدهی دستگاه های خود و کسب درآمد بیشتر می روند. روش اورکلاک و اتوتیونینگ از محبوب ترین این روش ها محسوب می شوند. به عبارت دیگر، به منظور بهبود عملکرد دستگاه های ماینر و با هدف استخراج بهتر، از این دو روش استفاده می شود. در این مقاله قصد داریم در رابطه با Autotuning  و ویژگی های آن اطلاعات بیشتری را در اختیار شما قرار دهیم. بنابراین تا پایان این مطلب همراه ما باشید. 
منظور از اتوتیونینگ (Autotuning) ماینر چیست؟

در صورت زیاد بودن سختی استخراج و به صرفه نبودن انجام ماینینگ و همچنین اتلاف انرژی، باید راهکاری را جهت بهبود عملکرد دستگاه های خود در پیش گیریم. البته این راه حل چیزی غیر از خرید یک دستگاه جدید خواهد بود. اینجاست که دو روش اتوتیونینگ و اورکلاک کمک شایانی به ما با تغییر فرکانس و به دنبال آن هش ریت دستگاه خواهند نمود. 
همانگونه که می دانید روز به روز شاهد افزایش محبوبیت صنعت ارزهای دیجیتال هستیم. با اینکه اخیراً ارزش بیت کوین نصف شد و به دنبال آن، کاهش پاداش ماینر به چیزی حدود ۶.۲۵ بیت کوین رسید، اما هنوز هم می توان استخراج بیت کوین را یک تجارت سودآور تلقی کرد. 
با وجود این، عدم اطمینان اقتصادی و افزایش رقابت در بازارهای جهانی سبب شده که استخراج کنندگان ارزهای دیجیتال به منظور افزایش سطح درآمد خود تنها دو راه پیش رو داشته باشند، اول اینکه یا به سراغ خرید دستگاه جدید بروند و دوم اینکه در پی بهبود عملکرد دستگاه های فعلی خود با روش اتوتیونینگ یا اورکلاک باشند. از میان این دو روش، خرید دستگاه از ریسک بالاتری برخوردار بوده، زیرا که فرد استخراج کننده باید هزینه زیادی را صرف انجام این کار نماید و سپس ماه ها یا سالها جهت بازگشت سرمایه خود منتظر بماند. در حالی که بهبود عملکرد دستگاه های فعلی زحمت و درد سر خاصی را برای بیشتر استخراج کننده ها نخواهد داشت.  
هدف از اتوتیونینگ ماینر چیست؟
در روش بهبود عملکرد دستگاه با اتوتیونینگ، هدف مورد نظر با تحت تأثیر قرار دادن فرکانس به دست می آید. البته در این روش، نیاز به ریزه کاری های بیشتری جهت رسیدن به هش ریت بالاتر است. در این روش، فریمور Autotuning دخیل بوده و به جای هدف قرار گرفتن فرکانس هش بردها، تنظیم فرکانس هر تراشه را به شکل جداگانه انجام خواهد داد. در حقیقت Autotuning با هدف مشخص نمودن و تنظیم فرکانس متناسب هر تراشه به طور مجزا از بقیه صورت می گیرد. در این روش، تراشه با کیفیت بهتر، قادر به تنظیم بر روی فرکانس بالاتر بوده و تراشه با کیفیت پایین تر، توانایی گرفتن فرکانس بالا را نخواهد داشت. البته می توان اقدام به ترکیب دو روش اورکلاک و Autotuning  نیز کرد. با این کار، علاوه بر افزایش هش ریت، میزان مصرف انرژی نیز کاهش می یابد. 
آیا می توان بهبود حداکثری عملکرد دستگاه را با اتوتیونینگ انتظار داشت؟
خوشبختانه، فاکتورهایی که بر میزان سوددهی ماینینگ تأثیرگذار هستند، تنها خرید دستگاه جدید و برق ارزان نخواهد بود. از دیگر روش های کارآمد در این زمینه که امروزه بکارگیری آن رونق زیادی نیز پیدا کرده است، می توان به بهینه سازی نرم افزارهای اجرا شده بر روی دستگاه ها اشاره نمود. به طور خلاصه باید بگوییم که عملکرد بهتر و مطلوب تری از دستگاه های ای سیک، با کمک روش Autotuning حاصل می شود و از این طریق، افزایش هش ریت دستگاه ها به ازای هر وات انرژی مصرفی محقق خواهد شد. از این رو، ماینرها تمام تلاش خود را پیش از کاهش سطح درآمدشان به جهت پیچیدگی بیشتر به کار می گیرند تا از دستگاه های خود بالاترین بهره و بازدهی را در سریعترین زمان ممکن ببرند. بنابراین، با استفاده از روش اتوتیونینگ، استخراج کنندگان قادر به افزایش راندمان ASIC و به دنبال آن بالا بردن درآمد خود در کوتاه مدت خواهند بود. 
در  این فرآیند، به علت عدم یکنواخت بودن کامل سیلیکون می توان تفاوت جزئی را در فرکانس هر یک از چیپ ها به صورت جزئی مشاهده نمود. به گونه ای که با اجرای این روش، بعضی از آنها عملکرد بهتری نسبت به آنچه که در کارخانه تنظیم شده اند، پیدا می کنند. زیرا که هیچ تولید کننده سخت افزاری به پشتیبانی از Autotuning در فریمور اصلی خود نخواهد پرداخت. 

علاوه بر آن، امکان افزایش دوره سوددهی دستگاه های قدیمی از قبیل S9 تا چندین ماه توسط اتوتیونینگ وجود دارد که از مزایای اصلی این روش به شمار می رود. برای مثال، می توان هش ریت دستگاه S9  را به کمک +Braiins OS به عنوان یکی از فریمورهای اتوتیونیگ به میزان ۱۷ تراهش افزایش داد. همچنین ماینرها با هدف افزایش بازدهی دستگاه های خود، قادر به کاهش مصرف دستگاه اس ۹ با کمک +Braiins OS در حالت کم انرژی، به میزان ۶۵ ژول در هر تراهش خواهند بود. بنابراین باید بگوییم که امکان بهبود سوددهی انت ماینر S9 به میزان ۳۰-۲۰ درصد با این روش وجود داشته و از این طریق آنها را قابل رقابت با سایر ماینرها خواهد کرد. چرا که در غیر این صورت، این دستگاه ها چیزی جز ضرر را برای ماینرها در پی ندارند. 
معرفی شرکت Braiins 

عرضه نخستین فریمور اتوتیونینگ که برینر او اس پلاس است، به وسیله اسلاش پول به عنوان یک استخر استخراج بزرگ صورت می گیرد. خیلی از ماینرها آشنایی کافی با این استخر که کار خود را در سال ۲۰۱۰ آغاز نمود، دارند. ولی ممکن است چیزی در مورد شرکت Braiins  به عنوان گرداننده این استخر و توسعه دهنده فریمور ذکر شده، نشنیده باشید. چیزی حدود ۲ درصد را می توان برای کارمزد استخر اسلاش پول در نظر گرفت که البته شاهد کاهش ۵۰ درصدی این مقدار با کمک فریمور  +Braiins OS هستیم. 
بر اساس اظهارات اخیر ادوارد اونسون مدیر توسعه کسب و کار این شرکت، سیستم عامل Braiins+ از لحاظ عملکرد و هزینه در سطح رقابتی بوده و البته که در سایر زمینه های کلیدی نیز دارای ویژگی منحصر به فردی می باشد. این شرکت با دارا بودن سابقه ای درخشان و طولانی در صنعت متن باز دارای مجوز عمومی GLP بوده و در استخراج ارزهای دیجیتال و شهرت خوبی دارد و دارای ۷ سال تجربه در این زمینه می باشد.
ولی یکی از مهمترین نکات در مورد فریمور Autotuning برینر که می توان به آن اشاره نمود، نداشتن هزینه جداگانه بوده و فقط قادر به دریافت بخش کمی از هش ریت کلی دستگاه در طی زمان خواهد بود. با وجود این، ممکن است ماینرها تا وقتی که عملکرد بهبود یافته دستگاه نتواند سود بیشتری را در مقایسه با هزینه آن برایشان در پی داشته باشد، دلیل قانع کننده ای برای استفاده این فریمور به ذهن شان برسد. 
آشنایی با تفاوت اورکلاک و اتوتیونینگ
در ادامه می خواهیم به شرح تفاوت های Autotuning و اورکلاک به عنوان دو روش بهبود عملکرد دستگاه های ماینر بپردازیم. 
تفاوت اورکلاک و اتوتیونینگ ماینر در چیست؟

۱- اتوتیونینگ در مقایسه با اورکلاک دارای ظرافت بیشتری بوده و منطقی تر به نظر می رسد. بالا بردن فرکانس هش برد در اورکلاک فقط با هدف افزایش هش ریت صورت می گیرد، ولی در مقابل Autotuning برینر دارای پیچیدگی بیشتری خواهد بود. انجام این روش که به کمک فریمور Autotuning  صورت می گیرد، در واقع کالیبراسیون فرکانس بر مبنای هر تراشه به صورت جداگانه، جایگزین افزایش فرکانس هش بردها می شود. به عبارت دیگر، فرکانس های بیشتر به تراشه های با کیفیت تر و فرکانس های کمتر به تراشه های با کیفیت کمتر تعلق می گیرد. در نتیجه می توان گفت که بهبود نسبت W/TH دستگاه در هر حالت انتخابی ماینر، نتیجه نهایی  Autotuning خواهد بود. 
۲- مصرف انرژی در اورکلاک بسیار بالا بوده، ولی اتوتیونینگ تلاش خود را جهت بهینه سازی مصرف انرژی به کار می گیرد و این میزان را کاهش خواهد داد.
۳- از دیگر تفاوت های اورکلاک و اتوتیونینگ که می توان به آن اشاره کرد، این است که کاربرد اورکلاک معمولاً در بازارهای صعودی ارزهای دیجیتال است، در حالی که از روش Autotuning در کلیه بازارها برای کمک به ماینر مورد استفاده قرار می گیرد. 
۴- در هر دو روش اورکلاک و اتوتیونینگ هش ریت بیشتر حاصل می شود، ولی در روش اورکلاک میزان بهره وری در مقایسه با روش Autotuning پایین تر خواهد بود.
با این تفاوت ها، بدیهی است که هدف هر دو روش، کمک به بهبود و ارتقای شرایط استخراج و همچنین افزایش سود ماینرها می باشد. در ادامه این مطلب قصد داریم در رابطه با دلیل عدم محبوبیت روش Autotuning  صحبت کنیم.  
دلیل عدم محبوبیت روش Autotuning چیست؟
در اینجا می خواهیم به این پرسش پاسخ دهیم که چرا تولید کنندگان دستگاه ها، اقدام به فروش محصولاتی با عملکرد پایین تر از مقدار واقعی خود می کنند. دو دلیل را می توان برای این موضوع در نظر گرفت:
۱- از آنجا که توسعه فریمورهای Autotuning، امری پیچیده است، در نتیجه سازندگان بایستی منابع و هزینه زیادی را جهت ساخت فریمور خود در نظر بگیرند.
۲- مشتریان دوست دارند دقیقاً از مشخصات دستگاهی که سفارش داده اند، آگاه باشند. بنابراین، ارائه محصولی با عملکرد ناپایدار و غیر قابل پیش بینی در هر دستگاه نمی تواند ایده خوبی به نظر برسد.
در مورد اینکه ماینرها از اتوتیونینگ استفاده نمی کنند، باید گفت که آنها هنوز اطلاع چندانی از میزان تأثیر Autotuning ها در بهبود عملکرد دستگاه های خود ندارند. همچنین تصور آنها این است که بهینه سازی محصولات و دستگاه ها به میزان کافی توسط سازندگان آنها انجام خواهد شد. بنابراین بهبود عملکرد این دستگاه ها و افزایش بازدهی آنها با کمک روش  Autotuning به ذهن شان نخواهد رسید. 
موضوع دیگری که در اینجا مطرح می شود، این است که خیلی از سازندگان سخت افزارهای استخراج، مخالف استفاده خریداران دستگاه خود از فریمورهای جایگزین هستند. بنابراین، اعلام می کنند که احتمال باطل شدن گارانتی دستگاه شان در صورت عدم استفاده از فریمور کارخانه وجود دارد و از این طریق، به نوعی مانع انجام این کار توسط ماینرها خواهند شد.  
البته روش اتوتیونینگ مخصوصاً برای استخراج کنندگان خارج از چین که باید زمان بیشتری را صبر کنند و اقدام به پرداخت قیمت بالاتری برای سخت افزار ماینینگ نسل بعدی نمایند، گزینه مفید و مناسبی به شمار می رود. در ادامه درباره آینده روش  Autotuning به منظور افزایش سطح درآمد ماینرها و بهبود راندمان دستگاه های ماینینگ صحبت خواهیم کرد.
نگاهی به آینده اتوتیونینگ
از آنجا که فرآیند استخراج رمز ارزها روز به روز دشوارتر و پیچیده تر می شود، مطمئناً ماینرها قادر به پیشرفت در کارشان بدون ایجاد تغییر در دستگاه های ماینینگ خود نخواهند بود. از سوی دیگر، هزینه زیاد دستگاه جدید و جبران این سرمایه از طریق رسیدن به سود، راه طولانی را می طلبد. از این رو باید در پی روش های دیگری جهت بهبود عملکرد دستگاه ها همچون Autotuning و اورکلاک باشیم. این دو روش، کمک زیادی به ما در غلبه بر سختی استخراج از طریق اصلاح فرکانس دستگاه ماینینگ و افزایش هش ریت خواهد کرد. علاوه بر آن، هر فردی با سابقه چندین ساله در صنعت استخراج، حتماً شاهد رشد سریع آن نیز بوده است. با اینکه در حال حاضر، Autotuning عمل متعارفی به نظر نمی آید و تنها توسط تعداد نسبتاً اندکی از ماینرها مورد استفاده قرار می گیرد، اما در طول ۲-۱ سال آینده می تواند تبدیل به الزام و استانداردی برای ماینرها شود. 
جمع بندی
در این مطلب در رابطه با روش اتوتیونینگ برای بهبود عملکرد دستگاه های ماینینگ صحبت کردیم و به دلایل عدم محبوبیت این روش نیز اشاره نمودیم. همانگونه که در مطالب فوق ذکر شد، به دلیل ورود ای سیک های بیشتر در مدار استخراج بیت کوین، سختی شبکه به طور مداوم افزایش یافته و به دنبال آن، میزان درآمد حاصل از طریق دستگاه به مرور زمان کاهش قابل توجهی پیدا خواهد کرد. اینجاست که مسئله ارتقا و بهبود عملکرد دستگاه ماینینگ به کمک روش مانند Autotuning  اهمیت پیدا می کند. علاوه بر آن، ماینرهایی که از برق ارزان استفاده می کنند، این فرصت می تواند جهت افزایش سودآوری هش ریت عملیات استخراج شان، با به حداقل رساندن هزینه های پیش رو بسیار بزرگ باشد و در نتیجه، از سایرین در رقابت ماینینگ پیشی بگیرند. البته افرادی که دارای انت ماینر S9 هستند، نباید در رابطه با بروز رسانی به نسخه  Autotuning هیچگونه تعللی داشته باشند!
سؤالات متداول
۱- روش اتوتیونینگ (Autotuning) ماینر چیست؟
جهت بهبود عملکرد دستگاه های ماینر و کاهش میزان سختی استخراج، تغییراتی در سیستم عامل ASIC با استفاده از روش اتوتیونینگ ایجاد می شود. در واقع هدف مورد نظر در این روش با تحت تأثیر قرار دادن فرکانس محقق خواهد شد. 
۲- هدف از بکارگیری روش اتوتیونینگ چیست؟
استخراج کنندگان ارزهای دیجیتال معمولاً به منظور کسب درآمد بیشتر و افزایش میزان بازدهی دستگاه های خود به سراغ روش اتوتیونینگ می روند. در واقع با کمک این روش، عملکرد این دستگاه ها نسبت به تنظیمات کارخانه بهتر خواهد شد. 
۳- روش اورکلاک و اتوتیونینگ چه تفاوت هایی با هم دارند؟
با اینکه در هر دو روش، میزان هش ریت افزایش می یابد، اما میزان بهره وری در Autotuning نسبت به اورکلاک بالاتر خواهد بود. همچنین اتوتیونینگ در کلیه بازارهای رمز ارز کاربرد دارد، در حالی که روش اورکلاک معمولاً در بازارهای صعودی مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر آن، مصرف انرژی در روش اتوتیونینگ برخلاف روش اورکلاک کمتر خواهد بود.
۴- تنظیم فرکانس در روش اتوتیونینگ به چه صورت است؟
برخلاف روش اورکلاک که افزایش فرکانس هش برد انجام می شود، در روش اتوتیونینگ تنظیم فرکانس به ازای هر تراشه به صورت مجزا صورت می گیرد. به نحوی که به تراشه های با کیفیت بالاتر، فرکانس بیشتر و به تراشه های با کیفیت پایین تر، فرکانس کمتر تعلق خواهد گرفت. 
۵- روش Autotuning بیشتر مناسب چه ماینرهایی می باشد؟
این روش بیشتر مناسب ماینرهای خارج از چین که بایستی زمان بیشتری را منتظر مانده و برای سخت افزار ماینینگ نسل بعدی مبلغ بالاتری را پرداخت کنند، می باشد.
۶- آیا امکان بهبود حداکثری عملکرد دستگاه های ماینر به کمک روش Autotuning وجود دارد؟
بله. ماینرها می توانند به کمک این روش، راندمان ASIC خود را افزایش داده و از این طریق، درآمد خود را به میزان قابل توجهی در کوتاه مدت بالا ببرند. 

توجه: با وجود اینکه دو صرافی کوینکس و کوکوین هر دو فعلا بدون نیاز به تغییر IP فعالیت می‌کنند اما بهتر است برای امنیت بیشتر از IP ثابت خارج از ایران استفاده کنید.
برای ورود به صرافی کوینکس حتما باید با IP خارج از ایران وارد شوید.

به این مقاله امتیاز دهید تا با کمک شما کیفیت آن را بسنجیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *