همه چیز درباره خطر فریز شدن تتر و راهکارهای مقابله با آن

فهرست این مقاله
چرایی و چگونگی فریز شدن تتر در ایران
در هر برهه‌ای از تاریخ، ایرانیان برای حفظ ارزش دارایی خود از روش‌های مختلفی استفاده کرده‌اند. از جمله خرید طلا و خرید دلار که مهم‌ترین این روش‌ها به شمار می‌روند. در سال‌های اخیر و به‌دنبال مشکلات اقتصادی و افزایش قیمت دلار، مردم ایران دارایی‌های خود را به دلار تبدیل کردند تا بتوانند هم دارایی خود را حفظ کنند و هم از طریق خرید و فروش دلار در زمان مناسب، سودی به دست آورند.
گفتنی است نگهداری دلار برای دارندگان مسئله‌ساز بود. این بحث با ورود رمز ارز به بازار موضوعیت خود را از دست داد و مردم به‌سوی رمزارزها روی آوردند. از جمله این رمزارزها، تتر است که دقیقاً همان ارزش دلار را دارد، اما نگهداری آن بسیار راحت بوده و در کیف پول دیجیتال به سهولت قابل نقل و انتقال است.
در این مطلب می‌خواهیم درباره فریز شدن تتر (بلوکه شدن تتر) و علت آن برای شما صحبت کنیم، اما در ابتدا تعریفی از این ارز را بیان می‌کنیم و سپس به علت فریز شدن تتر می‌پردازیم.
تتر چیست؟
ارز تتر در ابتدا با نام Realcoin و در سال ۲۰۱۴ آغاز به کار کرد. USDT که با نام Tether در بازار شهرت دارد، یک رمز ارز پایدار به شمار می‌رود. اصلی‌ترین ویژگی این استیبل کوین در بازار آن است که از نوسانات بازار ارزهای دیجیتال تأثیر نمی‌پذیرد و به‌طور معمول همیشه قیمت آن ۱ دلار است.
درحقیقت تتر ابزاری برای کنترل پایدارنبودن قیمت در معاملات ارزها استفاده می‌شود؛ پس می‌توان گفت این ارز هم امکانات ارزهای دیجیتال را دارد و هم مانند ارزهای فیزیکی رایج از نوسانات قیمت ارزها دور است و می‌توان گفت قیمت نسبتاً ثابتی دارد. 
 کلاه‌ برداری در تتر

تتر یک بحث چالشی در حوزه ارز نیز به شمار می‌رود. دلیل چالشی‌بودن تتر آن است که شرکت منتشرکننده‌اش، شواهد و مدارک کافی مبنی بر حسابرسی پشتوانه ادعایی‌اش را نشان نداده است. شاید به همین دلیل است که کلاه‌برداری تتر رخ می‌دهد. 
در ۱۵ اکتبر سال ۲۰۱۸ و بعد از این اتفاق که سرمایه‌گذاران شک و گمان‌های جدی به تتر دریافت کردند، قیمت این ارز به ۹۰ سنت کاهش یافت. در ۲۰ نوامبر سال ۲۰۱۸ نیز خبرگزاری بلومبرگ مدعی شد مقامات قضایی ایالات‌متحده شروع به بررسی نقش تتر در دست‌کاری قیمت بیت کوین کرده‌اند.
هرچند ارزهای باثبات دیگری هم انتشار یافتند که ارزش هر توکن آن‌ها معادل ۱ دلار ایالات‌متحده بود، امروزه تتر یا USDT یک استیبل کوین پرطرفدار به شمار می‌رود. پس از موفقیت ارز تتر در بازار، مشکلاتی مانند فریز شدن تتر یا ممنوعیت  آن به وجود آمد.
اصطلاح فریز شدن تتر به چه معناست؟
 از جمله اهداف و ادعاهایی که نخستین و البته بزرگ‌ترین ارز یعنی بیت کوین با آن شکل گرفت و در حال حاضر نیز یکی از فاکتورهای بزرگ برای فعالان این صنعت محسوب می‌شود، غیرمتمرکز بودن بوده که بنیاد انتشاردهنده تتر فاقد آن است.
تتر یک سیستم متمرکز به شمار می‌رود که مشکلاتی را برای کشورهای تحریم‌شده مانند ایران ایجاد می‌کند. تتر به‌واسطه این سیستم متمرکز می‌تواند اطلاعات تراکنش‌های فرد در شبکه‌های بلاک‌ چین را پیگیری کند و متوجه ایرانی‌بودن کاربر شود. اگر تتر به این موضوع پی ببرد، حساب فرد را مسدود و دارایی او را فریز می‌کند.
دارایی تتر مشتری درصورت فریزشدن در کیف پول، به‌هیچ‌وجه قابل خرید و فروش و یا نقل و انتقال نیست. به این روند بلوکه‌شده گفته می‌شود. البته این نگرانی برای همه ارزها وجود ندارد؛ مثلاً بیت کوین از آنجا که شبکه‌ای غیرمتمرکز دارد، این خطر متوجه دارندگان این ارز نمی‌شود.
فریز شدن تتر و تحریم ایرانیان
درباره چگونگی ردیابی تراکنش‌های تتر باید بدانید شرکت‌های بزرگی برای این کار در این حوزه وجود دارند که داده تراکنش‌ها را گردآوری و تحلیل می‌کنند و در اختیار صرافی‌ها یا بنیادی مانند تتر قرار می‌دهند تا بتوان در ردیابی تراکنش‌ها و آدرس‌ها موفق عمل کنند. 
به این شرکت‌ها Blockchain Analysis Firms گفته می‌شود. شرکت‌هایی از قبیل Elliptic، Ciphertrace، Chain Analytics در این زمینه فعالیت دارند؛ مثلاً صرافی بایننس با شرکتی به نام Ciphertrace همکاری دارد تا آدرس‌ها و تراکنش‌ها را تحلیل کند و داده‌های حاصل را در اختیارشان قرار دهد، با این هدف که بتوانند در راستای عمل به قوانین آمریکا درباره کشورهای تحت تحریم، حساب‌ها یا تراکنش‌های صورت‌گرفته در آن‌ها را مسدود کنند.
 کیف پول‌ های تتر

 دو نوع کیف پول هم برای نگهداری تتر وجود دارد.

کیف پول نرم افزاری: مانند کیف پول متامسک، کیف پول Exodus، کیف پول تراست والت
کیف پول سخت‌افزاری: مثل کیف پول مای اتر، کیف پول اومنی، کیف پول تتر، کیف پول کوینومی، کیف پول اگزودوس، بایننس والت، کیف پول لجر نانو اس، کیف پول لجر نانو ایکس، کیف پول نکسو.

براساس گزارش تترلند، در سال ۱۴۰۰ پلتفرم تبادل ارز در ایران نشان داد که چیزی حدود ۹۳ درصد کاربران تتر مبادله کرده‌اند. به این ترتیب ایرانیان ما به ازای دیجیتال دلار را در کیف پول خود قرار داده‌اند تا به‌راحتی از آن استفاده کنند، اما در ایران این سهولت کار به‌دلیل تحریم‌های اعمال‌شده با مشکل مواجه شده است؛ چراکه تتر کاربران کشورهای تحت تحریم مانند ایران را ردیابی کرده و حساب آن‌ها را بلوکه می‌کند.
ارزهای جایگزین برای جلوگیری از خطر فریز شدن تتر
تتر معروف‌ترین و پراستفاده‌ترین استیبل کوین در بازار امروزه به شمار می‌رود و شناخته‌شده‌ترین رمز ارز در بازار کریپتوکارنسی نیز محسوب شده و بیش از دو برابر بیت کوین از تتر استفاده می‌شود، اما هم برای متکی‌نبودن به یک ارز و هم برای جلوگیری از فریز شدن تتر در کشورهایی مانند ایران که تحت تحریم هستند، بهتر است از ارزهای دیگر هم استفاده کرد تا کمتر دچار مشکل شد. 
در ادامه سعی کرده‌ایم استیبل کوین‌های دیگر را هم برای شما معرفی کنیم تا بتوانید انتخاب درستی داشته باشید.
یو اس دی کوین (USDC)
بعد از تتر، یو اس دی کوین از نظر حجم معاملات روزانه رتبه دوم را دارد؛ به همین دلیل در مقایسه با چند جایگزین شناخته‌شده برای تتر انتخاب مناسب‌تری است. درباره محبوبیت یو اس دی کوین باید بدانید چون از سمت کوین بیس یعنی بزرگ‌ترین صرافی رمز ارز آمریکا پشتیبانی می‌شود، کاربران رغبت بیشتری به معامله با آن دارند.
 یو اس دی کوین در سال ۲۰۱۸، یعنی دقیقاً شش سال پس از راه‌اندازی شبکه USDT خلق شد. دو شرکت سیرکل Circle و کوین بیس Coinbase شرکت کنسرسیوم سنتر Center را تأسیس کردند؛ این شرکت توسعه‌دهنده و ناظر استیبل کوین یو اس دی کوین به شمار می‌ر‌‌‌ود.
پشتوانه این پول ایالات‌متحده است و درباره ارزش آن هم باید گفت که هر واحد USDC برابر با ۱ دلار آمریکاست. یو اس دی کوین مانند تتر از سیستم مرکزی کنترل برخوردار است.
بایننس یو اس دی (BUSD)
قیمت هر BUSD معادل ۱ دلار آمریکاست. مجری توسعه‌دهنده بایننس یو اس دی شرکت پاکسوس است و به‌طور منظم حسابرسی این ارز را منتشر می‌کند؛ با این هدف که خیال کاربران درباره ذخیره ارزشی آن آسوده باشد. این ارز در مقایسه با دیگر ارزهای دیجیتال جایگزین تتر lar محبوبیت پایین‌تری دارد و حجم معاملات کمتری با آن صورت می‌گیرد، اما همچنان در زمره بهترین و مطمئن‌ترین جایگزین‌های تتر به شمار می‌رود.
جالب است بدانید که BUSD برخلاف آنچه انتظار می‌رود، تنها در دو شبکه بایننس چین (BEP۲) و بایننس اسمارت چین (BEP۲۰) عرضه نمی‌شود و قسمتی از توکن‌های آن در شبکه اتریوم (ERC۲۰) نیز وجود دارند. یک قابلیت جذاب که بایننس بریج آن را امکان‌پذیر کرده، قابلیت تبدیل توکن‌های یک شبکه به دیگری است.
کاربران مطابق با نیاز خود از طریق بایننس بریج می‌توانند توکن‌ها را بین بلاک‌چین‌ها مبادله کنند و برای تبدیل آن‌ها به یکدیگر اقدام کنند؛ مثلاً اگر شما مقداری BUSD در شبکه بایننس اسمارت چین داشته باشید و مقداری از آن را هم در شبکه بایننس چین داشته باشید، نیازی به خرید مجدد نیست و می‌توانید توکن‌ها را بین این دو بلاک چین جابه‌جا کنید.
مقر دفتر مرکزی صرافی بایننس در کشور آمریکا نیست، اما این صرافی در راستای پایبندی به تحریم‌های آمریکا علیه ایران، به کاربران ایرانی سرویس نمی‌دهد، اما براساس تجربه Binance تا به حال به‌صورت کامل پول کاربران ایرانی را مصادره نکرده و بعد از پی بردن به ماهیت ایرانی‌بودن آن‌ها، درنهایت اجازه برداشت دارایی را صادر کرده است.
این موضوع درباره استفاده از خود صرافی مذکور صادق است و ارتباط مستقیمی با استیبل کوین آن ندارد. هرچند گزارش‌های زیادی درباره بسته‌شدن حساب بایننس کاربران ایرانی شنیده شده است، از مسدودشدن آدرس‌های BUSD گزارشی داده نشده است؛ بنابراین جای نگرانی نیست، ولی احتیاط شرط عقل بوده و بهتر آن است از جایگزین‌های غیرمتمرکز تتر استفاده شود.
دای DAI

به لحاظ حجم معاملات روزانه، ارز دای به‌عنوان جایگزین تتر، بعد از بایننس یو اس دی و یو اس دی کوین قرار دارد. دای یک استیبل کوین دارای سیستم غیرمتمرکز است و در این مورد کاربران نگرانی‌های کمتری درباره ردیابی تراکنش‌های خود دارند.
گفتنی است استیبل کوین‌های با پشتوانه کریپتوکارنسی و غیرمتمرکز متعددی موجود هستند، اما ارز دای در میان آن‌ها دارای محبوبیت بیشتری است. مطابق انتظار از یک پلتفرم غیرمتمرکز مثل شبکه دای، جامعه‌ای از کاربران آن را اداره می‌کنند و یک موجودیت خاص و مرکزی مثلاً یک شرکت یا کنسرسیوم وجود ندارد.
Maker Protocol و همچنین سازمان غیرمتمرکز مستقل MakerDAO درباره صدور توکن‌های جدید و توسعه شبکه عهده‌دار مسئولیت است. در مورد پشتوانه دای باید گفت که یک سری حساب بانکی، مقادیری دلار ذخیره نکرده‌اند، اما قیمت هر واحد DAI همیشه ۱ دلار است، اما شاید این سؤال برای شما هم پیش بیاید که این ثبات چطور به دست آمده است؟ در زمان انتخاب جایگزین تتر باید از ۱ دلاری ماندن همیشگی قیمت رمز ارز انتخابی اطمینان حاصل کرد.
ارز دای به‌واسطه ترکیبی از سایر ارزهای دیجیتال وثیقه شده است؛ یعنی به‌جای اینکه مقداری دلار آمریکا در تعدادی حساب بانکی ذخیره شود، مقداری رمز ارز مثل اتریوم در قالب تعدادی قرارداد هوشمند ذخیره می‌شود. همچنین باید دانست که نسخه محبوب و اولیه که به‌عنوان جایگزین غیرمتمرکز تتر انتخاب شده بود، سای نام داشت و تک‌وثیقه‌ای هم بود، اما در مقابل دای چند وثیقه‌ای است و درنتیجه می‌توان از چند رمز ارز به‌عنوان پشتوانه استفاده کرد.
در پاسخ به این سؤال که آیا می‌توان به‌طور کامل دای را جایگزین تتر کرد یا نه  باید گفت که متأسفانه در حال حاضر چنین امکانی وجود ندارد. تقریباً جفت ارز معاملاتی با تتر در همه صرافی‌های بین‌المللی به یک استاندارد تبدیل شده است؛ به شکلی که عرضه هر بستر تبادل ارزها با هدف افزودن پشتیبانی یک کوین یا توکن به شکل جفت ارز USDT / X است. 
در اینجا منظور از X ارزی است که قابلیت معامله با تتر را دارد. ممکن است برای ارزهای دیجیتال که محبوبیت هم دارند، مثل ارز بیت کوین و اتریوم جفت ارزی به شکل DAI / BTC و DAI / ETH موجود باشد، ولی نمی‌توان همه ارزها را به‌شکلی مستقیم با دای معامله کرد.
مناسب‌ترین راهکار این است که همیشه از دای برای ذخیره‌سازی در کیف پول شخصی غیر حضانتی خود استفاده کنید؛ ذخیره‌سازی در کیف پول‌هایی مثل تراست والت و اتمیک والت. بعد از ذخیره‌سازی، در زمان نیاز به معامله یک رمز ارز که جفت مبادلاتی با DAI ندارد، بعد از اینکه دارایی استیبل کوین خود را به یک صرافی انتقال دادید، ابتدا آن را به تتر تبدیل کرده و بعد اقدام به مبادله کنید. 
بعد از اقدام به فروش یک کوین یا توکن و تبدیل آن به USDT دوباره دارایی موجود خود را به DAI تبدیل کرده و بعد به کیف پول دیجیتال خود منتقل کنید.
سخن پایانی
معامله با تتر بسیار راحت‌تر از دلار و همچنین معمول‌تر از سایر ارزهای دیجیتال است. این رمزارز در مقایسه با دلار راحت‌تر نگهداری و منتقل می‌شود؛ درحالی‌که با دلار هم ارزش است و از نوسانات بازار ارز هم تأثیر نمی‌پذیرد، اما ریسک فریز شدن تتر در بازار کشورهای تحت تحریم مانند ایران وجود دارد و این برای کاربران ایرانی مشکل‌ساز شده است.
سرمایه‌گذاران ایرانی می‌توانند از ارزهای دیگر هم استفاده کنند و متکی به یک رمز ارز نباشند و آن را جایگزین تتر کنند. شاید بهترین جایگزین تتر در حال حاضر دای باشد.
پرسش‌ های متداول
در این مقاله درباره تتر و دلیل استفاده از تتر برای شما صحبت کردیم، درباره چگونگی فریز شدن تتر و دلایل آن هم اطلاعات مفصلی را در اختیارتان گذاشتیم، اما ممکن است سؤالاتی در این زمینه ذهن شما را به خود مشغول کند که ما در ادامه به سؤالات رایج کاربران پاسخ داده‌ایم و امیدواریم ابهامات احتمالی شما در این مورد را هم از بین برود.
۱- هدف از طراحی تتر چه بود؟
هدف از طراحی تتر برقراری ثبات در دلار آمریکا و همچنین ایجاد انعطاف‌پذیری فناوری بلاک چین بود.
۲- تتر در جهان دارای چه ارزشی است؟
در حال حاضر این ارز، چهارمین ارز در جهان محسوب می‌شود و در بازار دارای ارزش بالایی است. تتر دارای طرفداران بسیاری در دنیاست و ایرانیان نیز جزء طرفداران آن هستند.
 ۳- برای خرید تتر چگونه اقدام کنیم؟
بهترین راه برای خرید تتر، صرافی‌های رمز ارز آنلاین است. درباره ماهیت این‌گونه صرافی‌ها باید بدانید که آن‌ها درحقیقت سایت‌هایی هستند که روی اینترنت قرار دارند و این امکان را برای شما فراهم می‌کنند تا از طریق روش درگاه بانکی، تتر و سایر ارزهای دیجیتال را خریداری کنید.
پس از ایجاد حساب کاربری در صرافی، مراحل احراز هویت و تأیید کارت بانکی خود را انجام دهید. سپس مبلغ ریالی معادل مبلغ تتر موردنظرتان را واریز کنید و کار خرید تتر را انجام دهید.
۴- بهترین روش نگهداری تتر چیست؟
تتر به‌صورت دیجیتال نگهداری می‌شود و در این راستا دو نوع کیف پول نرم‌ افزاری و سخت ‌افزاری وجود دارد. هرکدام از آن‌ها هم انواع خاصی از کیف پول دارند، اما باید در انتخاب والت تتر به فاکتورهای مهمی توجه داشت.
۵- آیا احراز هویت برای خرید و فروش تتر لازم است؟
از جمله شرایط اصلی خرید و فروش تتر، احراز هویت کاربر است که این کار برای پیشگیری از جرائمی مانند پول‌شویی و… صورت می‌گیرد.
۶- آیا به‌جای دلار می‌توان از تتر استفاده کرد؟
تتر همیشه ارزش ۱ دلار داشته است و به همین دلیل نیز از تتر برای مبادلات سایر ارزها استفاده می‌شود.
۷- مزیت تتر در مقایسه با دلار چیست؟
جابه‌جایی تتر در مقایسه با دلار بسیار راحت‌تر است؛ برای مثال اگر قصد مهاجرت دارید، اجازه حمل بیش از یک مقدار مشخص دلار را ندارید، اما اگر از تتر استفاده کنید نه کسی متوجه می‌شود چه میزان ارز با شماست و نه کسی می‌تواند آن را بررسی کند.
۸- آیا ایرانیان می‌توانند از تتر استفاده کنند؟
با توجه به اینکه کشور ما در تحریم قرار دارد، بهتر است که ایرانیان از ارزی با سیستم متمرکز مانند تتر استفاده نکنند، اما اگر بتوانند نکات امنیتی را رعایت کنند، تا حد زیادی می‌توانند ریسک فریز شدن تتر را کاهش دهند.
۹- بهترین رمزارز جایگزین تتر چیست؟
در شرایط فعلی و با وجود تحریم‌های کشورمان، تراکنش با تتر مشکل‌ساز می‌شود، اما می‌توان سایر استیبل ‌کوین‌ها، از قبیل دای را جایگزین تتر کرد. استیبل کوین دای، یک رمز ارز است که کمتر شناخته شده ولی دارای همان ویژگی‌های تتر است. تفاوت شبکه تتر با شبکه دای در این است که دای غیرمتمرکز بوده، اما تتر ارزی متمرکز محسوب می‌شود که به‌آسانی می‌توان آن را ردیابی کرد.

توجه: با وجود اینکه دو صرافی کوینکس و کوکوین هر دو فعلا بدون نیاز به تغییر IP فعالیت می‌کنند اما بهتر است برای امنیت بیشتر از IP ثابت خارج از ایران استفاده کنید.
برای ورود به صرافی کوینکس حتما باید با IP خارج از ایران وارد شوید.

به این مقاله امتیاز دهید تا با کمک شما کیفیت آن را بسنجیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *