پشت پرده‌هایی از شهرداری «بیرجند» | از شهردارانی که به فکر رزومه بودند تا پول‌های هنگفتی که به جیب مشاوران می‌رفت

خبرگزاری فارس- خراسان‌جنوبی؛ در کشور ایران شهردار توسط شورای اسلامی شهر انتخاب می‌شود و شوراهای شهر که شهردار توسط آن‌ها انتخاب می‌شود می‌توانند براساس قانون بر شهردار نظارت کنند اما اعضای شوراها نباید فرافکنی کنند بلکه باید ابتدا وظایف قانونی و مندرج در آیین‌نامه‌ها و قوانین خود را اجرا کنند. ششمین انتخابات شورای شهر بیرجند ۲۸ خرداد برگزار شد و شهروندان مرکز استان ۹ منتخب خود را به پارلمان شهری فرستادند و به دنبال برگزاری انتخابات و مشخص شدن ترکیب شورای جدید، بحث انتخاب شهردار به نقل مجالس و محافل مختلف تبدیل شد و در این بین گمانه‌زنی‌های زیادی در خصوص گزینه‌های شهرداری بیرجند مطرح شد. شهر بیرجند به عنوان مرکز استان خراسان‌جنوبی دارای موقعیت‌ها و فرصت‌های مثا‌ل‌زدنی است و شورای شهر باید بتوانند شهردار توانمندی را انتخاب کنند که پیوست اجتماعی و فرهنگی برای تمام پروژه‌هایش تعریف کند و همچنین بنا به درخواست مردم بومی این منطقه باشد که مدتی از فعالیتش را صرف شناخت شهر و ظرفیت‌ها نکند. در ۱۶ مردادماه امسال با رأی اعضای ششمین دوره شورای اسلامی شهر بیرجند «علی عدل؛ معاون امور عمرانی، حمل و نقل و ترافیک شهرداری بیرجند» به عنوان سرپرست شهرداری انتخاب و معرفی شد که در همین راستا خبرگزاری فارس در استان خراسان‌جنوبی گفت‌وگویی با وی انجام داده است. خواندن این گفت‌وگوی جذاب را از دست ندهید! فارس: خودتان را برای مخاطبان معرفی کنید. علی عدل هستم. متولد ۱۳۵۵ در شهر بیرجند. دارای مدرک رشته مهندسی عمران و کارشناس ارشد مدیریت پروژه و سازه. تدریس در دانشگاه ابن حسام نیز از دیگر فعالیت‌های بنده است. از ساخت ۶ مرکز فنی و حرفه‌ای تا صادرات قطعات بتنی فارس: از چه زمانی وارد بازار کار شدید؟ عدل: کار را به صورت جدی از ۱۳۸۰ با پروژه احداث یک سری از ساختمان‌ها در مجموعه سپاه در محمدیه بیرجند به‌عنوان مسئول پروژه آغاز کردم. از سال ۸۳ که همراه با استان شدن خراسان‌جنوبی بود قریب به ۲ سال در فنی و حرفه‌ای بیرجند که تنها یک مرکز آموزش بود و بعدها تبدیل به اداره کل فنی و حرفه‌ای شد فعالیت کردم و طی این مدت دفتر فنی و واحد عمران را در این مجموعه تأسیس کردیم که ماحصل آن ساخت ساختمان اداره‌کل فنی و حرفه‌ای و ساخت ۶ مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای در شهرستان‌های سرایان، قاین، اسدیه، خوسف، نهبندان و سربیشه بود. یکی از افتخارات ما این بود که در همان سال در طرح شهید رجایی به عنوان دستگاه اجرایی برتر در سطح کشور انتخاب شدیم. بعد از آن یعنی از سال ۸۶ در شهرداری مشغول به کار شدم که در ابتدا تشکل سازمان عمران را داشتیم. در همان سال شهرداری بیرجند برای تأمین قطعات بتنی با مشکل جدی مواجه شده بود که خرید بسیار سنگینی برای تأمین قطعات بتنی انجام دادند که با راه‌اندازی مجموعه‌ای تحت عنوان ساخت قطعات بتنی این مشکل مرتفع و نه‌تنها مشکل شهرداری بیرجند حل شد بلکه صادرات به خارج از استان هم داشتیم به‌گونه‌ای که در سال بعد با فروش محصولات ۱.۸ میلیارد آورده برای شهرداری محقق کردیم. همچنین راه‌اندازی مجموعه تولیدی قطعات بتنی همزمان شد با ساخت مسکن مهر در مهرشهر بیرجند که علی‌رغم تمام سنگ‌اندازی‌ها و مقاومت‌ها باز هم از محصولات این مجموعه در ساخت و ساز استفاده شد. بعد از آن سازمان عمران را تأسیس کردیم. به جرأت می‌توان گفت این سازمان دیگر آن روزها را نخواهد داد مگر اینکه حمایت ویژه‌ای صورت پذیرد. یک سازمان بسیار خوب با گردش مالی ۱۰ میلیارد تومان در آن زمان در بدنه شهرداری به صورت مستقل به حدی که در سفر آخر رئیس جمهور وقت به استان توانستیم مبلغ ۷ میلیارد تومان برای نهضت آسفالت بیرجند اخذ کنیم. تا به امروز به آن مرز یعنی نهضت آسفالت نرسیدیم که دلایل متعددی دارد و یکی از این دلایل گرانی قیر است. در گذشته ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار متر آسفالت در سال را داشتیم ولی اکنون به ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار متر هم نمی‌رسد. آسفالت معابر نیازمند اعتبار ۷۰۰ میلیاردی آسفالت معابر است این در حالی است که شهر بیرجند دارای ۳.۵ میلیون متر مربع معبر است که اعتبار مورد نیاز برای آسفالت و تعمیر معابر ۷۰۰ میلیارد تومان است یعنی بودجه ۳ سال شهرداری بیرجند!   گستردگی و فرسودگی معابر شهری یکی از چالش‌های اساسی است و درخواست ۱۰۰ درصد مردم شهر بیرجند آسفالت معابر است این در حالی است که شهر بیرجند دارای ۳.۵ میلیون متر مربع معبر است که اعتبار مورد نیاز برای آسفالت و تعمیر معابر ۷۰۰ میلیارد تومان است یعنی بودجه ۳ سال شهرداری بیرجند! از سال ۹۲ تا سال ۹۶ به عنوان معاون عمران و شهرسازی شهرداری مشغول به کار شدم. تمام پروژه‌های شهر از احداث کمربندی غرب که یک حلقه مفقوده شهر بود را به سرانجام رساندیم و بعد از حضور شهردار سابق «جاوید» معاونت حمل و نقل و ترافیک و معاونت شهرسازی تفکیک و در این بخش‌ها مشغول به‌کار شدم. فارس: علاوه بر حوزه کاری شهرداری در بحث ورزش هم فعالیت دارید؟ عدل: بله. عملا از ۸ سالگی ورزش حرفه‌ای را آغاز و در تیم‌های حرفه‌ای حضور یافتم. ورزش را از هندلال شروع و با بسکتبال به صورت حرفه‌ای ادامه دادم و تا سال ۸۳ به صورت حرفه‌ای در این بخش فعالیت کرده و قهرمانی و افتخارمان به آن زمان مربوط می‌شود. از سال ۷۸ باشگاه ورزشی داشتم و تاکنون هم پا برجا است و مربی تخصصی رشته پرورش‌اندام هستم و چندین سال یعنی از بدو هیأت پرورش اندام ریاست بر عمده بنده بوده و در رشته وزنه‌برداری هم همچنین. فارس: وضعیت شهر بیرجند را چگونه ارزیابی می‌کنید و آیا از روند توسعه شهر راضی هستید؟ عدل: خیر اصلا نمی‌توان رضایت داشت چون بودجه ما کافی نیست. ما بیرجندی‌ها اصولا انسان‌های قانعی هستیم در صورتی که حق بیرجند و استان خراسان‌جنوبی خیلی بیشتر از این است و اتفاق بدی که رقم خورده این است که از مرکز مطالبه‌گر نبودیم و همیشه به درآمدهای غیر پایدار در مجموعه‌ها معطوف شدیم. به‌طور مثال در مجموعه شهرداری فقط یک بودجه‌ای را بستیم که این بودجه از محل درآمدهای ناپایدار مثل صدور پروانه و عوارض و غیره است و این یک دلیل دارد شاید به خاطر این است که در سطح کشور شهرداری‌ها را به حال خود رها کرده‌‌اند و به عنوان یک نهاد غیردولتی محسوب می‌شوند و بودجه‌های ما با حداقل‌ها بسته می‌شود. به طور مثال بودجه شهرداری ۲۷۰ میلیارد تومان است و این مجموعه دارای ۱۱۰۰ نفر پرسنل قراردادی، شرکتی و پیمانی است و عملا با حداقل‌ها شاید در ماه ۱۲میلیارد تومان و در سال ۱۵۰ میلیارد تومان خروجی این بخش است که از کل بودجه ۱۲۰ میلیارد تومان باقی می‌ماند که با این رقم باید خدمات رفت و روب، ماشین‌آلات و غیره باشد آیا با این رقم می‌توان توسعه شهر را رقم زد؟ ما اگر شبانه‌روز کار جهادی انجام دهیم و تمام بودجه عمران را برای این مهم بگذاریم فقط می‌توانیم یک دهم معابر شهری را روکش کنیم و مابقی موارد می‌ماند. پتانسیل‌های نهفته اوقاف و بنیاد مستضعفان بالفعل شود اداراتی مانند اوقاف و بنیاد مستضعفان را داریم که دارای پتانسیل‌های نهفته‌ای هستند که باید بالفعل شوند و با همکاری این نهادها یک ابر پروژه در بیرجند تعریف و اجرا شود و در کنار آن شهرداری هم منافعی داشته باشد که بتواند به توسعه شهر فکر کند وگرنه با این حداقل‌ها توسعه مطلوب محقق نمی‌شود و به سمتی خواهیم رفت که به حداقل پروژه‌ها رضایت دهیم. لازم است دیدگاهمان را با ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیارد تومان بودجه شهری تغییر دهیم و باید درآمد پایدار ایجاد و کمک دولتی جذب کنیم. یک توافق اولیه ۳۰۰ میلیاردی با بنیاد مستضعفان بسته‌ایم که اگر به نتیجه برسد و عملیاتی شود و به مجموعه شهرداری تزریق شود حداقل دو تا سه پروژه زیرساختی را می‌توان آغاز کرد. بازدیدی از منطقه مهرشهر داشتیم منطقه‌ای که ۳۰ هزار نفر یعنی یک ششم جمعیت شهر در آنجا ساکن هستند و مشکلاتی در خصوص آسفالت خیابان‌ها دارند که امیدواریم دیگر در این منطقه معابر خاکی نداشته باشیم. برای ورودی مهرشهر روزهای گذشته در بحث کارشناسی ورود کردیم که بتوانیم تأمین اعتبار کنیم و از سازمان برنامه بودجه هم کمک خواهیم خواست تا مشکل برطرف شود. در بازگشایی‌ها حلقه مفقوده کمربندی اتصال سفیر امید به بلوار خلیج فارس است که ۵۲ هزار مترمربع مساحتی است که باید تملک شود. لزوم ایجاد سیاست‌های تشویقی برای سرمایه‌گذار فارس: در منظومه فکری شما برنامه‌های راهبردی و زیرساختی برای شهر بیرجند چیست؟ و اینکه برخی شهرداران به اجرای یک تا دو پروژه کلان و در معرض دید اکتفا می‌کنند. نظر شما چیست؟ عدل: این بخش شامل حوزه‌های مختلف می‌شود. در حوزه عمران اگر نگاه کنیم موارد زیادی است که در شهر مغفول مانده که باید اجرا شود مانند زیباسازی شهری، اجرای دیوارهای ساحلی و اجرای پروژه‌های مشارکتی. در مباحث عمرانی ما زمین‌های خیلی خوبی داریم اما باید سرمایه‌گذار بیاوریم و این موضوع  عملا باید از روز اول کاری شورای شهر در دستور کار قرار گیرد. مشابه پروژه هلال‌احمر باید پروژه‌های بیشتری انجام شود. باید برای سرمایه‌گذاران رغبت ایجاد کنیم و شورای شهر هم سیاست‌های تشویقی برای سرمایه‌گذاران در نظر بگیرد که برایشان سرمایه‌گذاری در شهر ارزشمند باشد. در مبحث شهر هوشمند خیلی اتفاقات خوبی می‌تواند در شهر بیفتد. در معماری شهری حتما باید به سیما و منظر شهری توجه شود. در مباحث فرهنگی و اجتماعی باید به صورت ویژه کار شود و ارتباط‌گیری خوبی با بزرگان فرهنگی شهر و اصحاب رسانه، مساجد برگزار شود که متأسفانه این موضوع در شهر بسیار کمرنگ است. باید به سمتی برویم که بتوانیم از اینها کمک بگیریم. باید نهادهای محله‌ای را باید فعال کنیم تا پیگیر مسائل و مشکلات مردم باشند و همه اینها مشروط به ایجاد و در نظر گرفتن درآمد و بودجه برای شهرداری است. مجموعه شهرداری بیرجند چندین میلیارد تومان از ادارات استان مطالبات دارد. گرچه ادارات جهت تسویه پول نقد نداشتند اما می‌شد در قالب اوراق تسویه این مهم را محقق کرد و این یک فرصت خوبی بود که از دست دادیم و سوخت لذا امیدواریم این مکانیزم در دولت جدید فعال شود تا بتوانیم طلب‌هایی که سالیان سال مانده را در قالب اوراق تسویه نقد کرد. جرایمی که به استان نمی‌رسد اتفاق بدی که برای شهر بیرجند رخ داده این است که از این رقم چند میلیاردی شاید چند صد میلیون هم به بیرجند برگشت نکرده است و این مهم نیازمند پیگیری جدی از سوی استانداری، نمایندگان مجلس و مابقی مسئولان است   در قانون بودجه جرایم هر جریمه‌ای که در هر استان وصول می‌شود باید به خود استان برگردد و صرف زیرساخت‌های همان استان شود. اتفاق بدی که برای شهر بیرجند رخ داده این است که از این رقم چند میلیاردی شاید چند صد میلیون هم به بیرجند برگشت نکرده است و این مهم نیازمند پیگیری جدی از سوی استانداری، نمایندگان مجلس و مابقی مسئولان است. طرح جامع حمل و نقل ترافیک را کار کردیم و به عنوان یک سند بالادستی قوی تمام مباحث اعم از ترافیک، حمل و نقل، ساخت و ساز، تملک‌ها و غیره در آن دیده شده است. در بند دره یک مجموعه رفاهی تفریحی شکیل را پیش‌بینی کردیم که برای این موضوع ۳۰ تا ۴۰ میلیارد تومان پیش‌بینی کردیم و این رقم رقمی نیست که شهرداری بتواند به صورت مستقیم ورود کند ولی باید این بستر را از لحاظ عمرانی و زیرساختی آماده کنیم تا سرمایه‌گذار وارد این موضوع شود. باید درآمدهای پایدار برای شهرداری ایجاد کنیم در حوزه عمرانی باید درآمدهای پایدار برای شهرداری ایجاد کنیم یعنی از املاک شهرداری با مشارکت سرمایه‌گذاران پروژه‌های را اجرا و یک درآمد پایدار ایجاد کنیم. ساخت پارکینگ طبقاتی در نقاط مختلف شهر خواسته شهروندان است. باید پروژه‌های احداث پارکینگ طبقاتی در هسته مرکزی شهر به ویژه خیابان طالقانی با توجه به وضعیت ترافیکی شهر احداث شود. طی چند روز اخیر چند زمین را شناسایی کردیم و منتظریم فرآیند انتخاب شهردار انجام و هر فردی که به عنوان شهردار انتخاب شد در وهله نخست احداث پارکینگ محله‌ای و در وهله دوم پارکینگ طبقاتی را پیش ببرد. خط قرمز ما در پروژه هلال جانمایی اشتباه پروژه بود ولی اکنون نیاز ویژه این پروژه تأمین پارکینگ است و اگر با ظرفیت ۳۰۰ خودرو باشد نسبت به آن مجموعه جوابگوی خیابان طالقانی نیست   خط قرمز ما در پروژه هلال جانمایی اشتباه پروژه بود ولی اکنون نیاز ویژه این پروژه تأمین پارکینگ است و اگر با ظرفیت ۳۰۰ خودرو باشد نسبت به آن مجموعه جوابگوی خیابان طالقانی نیست. تملک خیابان طالقانی چند سالی است که کنار گذاشته شده و نیازمند بودجه بسیار سنگین است که با بودجه جاری شهرداری به سرانجام نمی‌رسد و باید دستگاه‌ها مثل اوقاف و بنیاد مستضعفان و غیره به کمک ما بیایند. شهردارانی که به فکر رزومه جمع کردن بودند! فارس: بسیاری از کارشناسان عنوان کردند که مهندس «عدل» انسان توانمندی است حال این سؤال مطرح است این ایده‌ها و برنامه‌های عنوان شده چرا تاکنون محقق نشده است؟ آیا باید شخص خودتان مستقیما این پروژه‌ها را اجرا کند یا این موارد را مطرح کرده‌اید ولی عملیاتی نشده است؟ عدل: از حضور تمام شهرداران در این بخش تشکر و قدردانی می‌کنم اما این موضوع را بدانید که چند سالی است شهر بیرجند شهردار بومی نداشته است. به این بزرگواران حق می‌دهیم که این اتفاقات و برنامه‌های گفته شده رقم نخورد و این هم دلیل دارد چون در یک فرصت سه ساله باید کارنامه جمع کنی و بزرگان خارج از استان هم فرصت انجام کارهای زیرساختی و زیربنایی برای شهر را ندارند. در خصوص پروژه پساب فاضلاب یک پروژه‌ای است که زیر زمین خواهد رفت و اهمیت آن بسیار بسیار بالا و یک پروژه زیرساختی است که وقتی بخواهد اجرا شود شاید در افق ۲ تا ۳ ساله نمود کند. هر ساله چندین میلیارد برای هزینه آب بها پرداخت می‌کنیم که با اجرای این پروژه این مشکل هزینه همچنین مشکل آبرسانی به پروژه‌های فضای سبز رفع می‌شود. در شمال شهر چیزی به عنوان چاه آب نداریم و خط لوله‌ای که کشیده شده و به مهرشهر رسیده وقتی مخزن آن کامل می‌شود که تمام پارک‌ها، شبکه‌ها و غیره بسته شود تا آب به شمال شهر برسد ولی وقتی پساب فاضلاب در تصفیه‌خانه تصفیه شود و صرف فضای سبز شود سبب ایجاد تحول در فضای سبز خواهد شد. در خصوص فرهنگ‌سرا سازه تا مرحله سفت‌کاری انجام شد و فقط دکوراتیو داخلی و هزینه‌های میدانی توسط شهردار سابق انجام شد.       آرزوی بنده به عنوان یک شهروند بیرجندی این است که ۵۰ متری شهید قرنی کشیده شود. اگر این خیابان به مرکز شهر متصل شود چیزی به عنوان ترافیک در هسته مرکزی شهر نخواهیم داشت ولی این موضوع به عنوان کارنامه شهردار نیازمند حوصله و کار زیربنایی است، درگیری دارد و هیچ شهرداری این زحمت را به خود نمی‌دهد و می‌گوید به پروژه‌های دیگر مثل ادامه پارک خطی اکتفا می‌کنم و می‌شود روی این موارد کارنامه گرفت. می‌شود پروژه‌های کوچک را به عنوان ابر پروژه در فضای مجازی عنوان کرد و می‌‎شود یک فضای لچکی ۱۱۰۰ متری را به عنوان بوستان جلوه داد مثل بوستان کاظمیه که یک توهین به مردم این محل است. این آیا در خور شأن مردم است؟ «مدیح» علاقه‌ای به بحث عمرانی نداشت! آقای مدیح بعد از بیرجند به کجا رفت؟ یک پست بالا در شهرداری تهران! با آقای مدیح اصلا نمی‌توانستم بحث عمرانی کنم چون وی اصلا علاقه‌ای به این بحث نداشت و تک و تنها باید حوزه شهرسازی و عمران را انجام می‌دادم. در خصوص پروژه کمربندی غرب بروید تحقیق میدانی کنید آیا کسی می‌توانست این پروژه را به سرانجام برساند. پشت‌پرده‌های طرح فرزان! در طرح فرزان در خصوص تملک کاروان‌سرا مستوفی که به عنوان نقطه اصلی بازگشایی معبر قرار داشت شب به دیدار آقای حسین‌پور رفتیم و وی خطاب به جاوید شهردار سابق گفت: «بنده تو را نمی‌شناسم اما این شخص (عدل) هر کاری دوست دارد انجام دهد». از سال ۹۶ چقدر پُز فرزان را دادند و هزینه‌های هنگفتی را صرف رپورتاژهای خبری کردند! ملک آقای حسین‌پور هنوز تعیین تکلیف نشده است! از مردانگی چیزی نمانده اعلام کردند آقای حسین‌پور برود از مراجع قانونی جهت تعیین تکلیف پیگیری‌ها را انجام دهد! این دور از انصاف است و شما قول دادی! هر روز به شهرداری مراجعه و به رو به بنده می‌گویند؛ بخاطر شخص خودت قبول کردم… نیروهای متخصصی که تنزل یافتند فارس: مردم شهر بیرجند اکثرا از این موارد اطلاعی ندارند چرا این موارد را به سمع و نظر مردم نرسانده‌اید؟ عدل: ۲ حالت مدیریتی وجود دارد؛ حال اول: اینکه شما افرادی را تربیت می‌کنید که وقتی شما رفتید بتوانند جایگزین خلفی برای شما باشد و بتواند این مجحموعه را بچرخانند. حالت دوم: شخص مدیریتی انجام دهد که از بالا نگاه کند و و نگذارد نیرویی از او رشد کند. شهرداری که در آینده بیاید با چالش بسیار بزرگی مواجه خواهد شد. ما نیروهایی را در مجموعه شهرداری بیرجند داشتیم که در سال ۸۵ و ۸۶ با دارا بودن ۲۰ یا ۲۲ سال سن پارکینگ خیابان جمهوری را ابر پروژه اجرا می‌کرده اما اکنون فقط به عنوان یک ناظر در جدول‌کاری تنزل یافته است. پول‌های هنگفت در جیب مشاوران خارج استانی در خیلی از حوزه‌ها باید کارمندان شهرداری ریکاوری شوند. بنده در حوزه عمران شهرداری دکترای سازه دارم که متأسفانه طی این سال‌ها اصلا از وی استفاده نشده حتی یک طرح هم طی این مدت به دست وی نرسیده و استفاده‌ای از این شخص نشده و همه طرح‌ها را به بیرون از استان دادیم! وقتی از مشاورین پروژه‌ها انتقاد می‌کنیم چرا ناراحت می‌شوید؟ مشاورینی را برای پروژه‌ها آوردند که هر چه شما وی را در اجرای پروژه دیدبد من هم دیدم بعد آن مشاور برای اجرای یک پروژه حقوقی دریافت می‌کرد که اندازه حقوق ۵ سال یک معاون عمرانی که شبانه‌روز دوندگی می‌کرد بود. سرمایه‌های شهر را از بین بردند. دکترای ترافیک داریم که نیم ساعت از نظرات وی استفاده نشد و همه‌اش از فلان شهر وارد می‌شدند. بنده در احداث کمربندی غرب نابود شدم و تمام زندگی‌‌ام را پای این پروژه نهادم. در بهمن‌ماه خدمتگذار استاندار وقت به بازدید پروژه آمد و گفت چه زمانی این پروژه را تحویل می‌دهید که بنده اعلام کردم ۴ ماه آینده یعنی اردیبهشت‌ماه، وی خنده‌ای کرد و گفت مگر می‌شود! یادم می‌آید روزی که پروژه افتاح شد آقای مدیح شهردار وقت پشت تریبیون اعلام کرد عذرخواهی می‌کنم بابت تأخیر یک هفته‌ای پروژه. اسم از ما و مجموعه عمران شهرداری برده نشد! فارس: گریزی هم به پروژه پادگان بیرجند بزنید و بفرمایید برنامه شما برای حل این مشکل چیست؟ عدل: بنده روز سوم خدمت آقای عبادی رسیدیم با یک نقشه و گفتم این گره کور فقط به دست شما باز می‌شود چراکه یک فاجعه در شهر رخ می‌دهد. ۱۳ هکتار در مرکز شهر بیرجند را کاربری مسکونی زده‌اند و هم‌اکنون نیز ۶ ابر سازه در این محل اجرا می‌شود که نزدیک به ۳۴۰ واحد ساختمانی است. هیچ مجوزی نگرفتند و در ازای آن گفتند اینها محکوم بودند چند هزار درخت پلاک‌دار را قطع کردند و به جای آن درختان دیگری بکارند. اتاق بنده مشرف بود به باغ مفاخر که درختان را قطع می‌کردند بنده زنگ زدم به یکی از مسئولان که جلوی قطع این درختان را بگیرید ولی چه کسی ورود کرد؟ دادستان ورود کرد حکم داد که به جای هر درخت قطع شده ۲ درخت بکارند و شهرداری جور ارتش را هم کشید و پروژه باغ مفاخر استارت خورد. چیزی به نام میدان اجماعات نداریم! در خصوص میدان اجتماعات این را بدانید که چیزی روی زمین تحت این عنوان وجود ندارد و فقط روی کاغذ مطرح شده است. اینقدر روی میدان اجتماعات مانور داده شد ولی این میدان یک فضای ۳ هکتاری در ید ارتش است و کاربری فضای سبز گذاشته شده است. ستاد مشترک گفته مابه تفاوت مسکونی یا اداری به فضای سبز را به ما بدهند تا به راه و شهرسازی واگذار کنیم که این اصلا امکان ندارد چون راه و شهرسازی اصلا منابعی در این خصوص ندارد و بعد از آن ما از راه و شهرسازی تملک کنیم. استاندار گفت ظرف ۳ روز زمین به شهرداری واگذار شود و پیگیر ماجرا شدیم و جمله‌ای که به ما گفتند؛ « ما هنوز خودمان سندی نداریم» یعنی هنوز در ید ارتش است. همین اکنون اگر با حداقل‌ها بخواهیم کف‌سازی انجام دهیم نیازمند ۱۰ میلیارد تومان هستیم. ساخت و سازهای غیرمجاز در اراضی پادگان می‌خواهند ۳۴۰ واحد را در خیابان ارتش احداث کنند آیا فکر نکرده‌اند که از کجا و چطور می‌خواهند به این منازل خدمات بدهند؟ از تمام دستگاه‌های اجرایی شهر می‌خواهیم به این موضوع ورود کنند. میدان صبحگاه ارتش ۵ بلوک ابرسازه تقسیم می‌شود بدون مجوز ساخت. در کمیسیون عمران گفتم با این سبک کار در حق مردم بیرجند خیانت شده است و افرادی که این کار را می‌کنند دارند جنایت می‌کنند چون نفس شهر گرفته می‌شود. با پروژه‌ای مثل پروژه یاس در سراب مواجه خواهیم شد. بحث جابجایی بهشت متقین در دستور کار است فارس: چه برنامه‌ای برای توزیع عادلانه و متناسب امکانات شهری در شمال و جنوب شهر دارید؟ عدل: اصلا به فضای سبز محلی توجه نشده است شاید به چشم نیاید و برای شخص شهردار بُرد تببلیغاتی نداشته باشد ولی عدالت اجتماعی را می‌توان با توجه به همین پروژه‌های کوچک محقق کرد. باید در محلات هدف رفت و به محلات محروم و خرابه هم بزنند و فکری برای این مناطق کنند. اگر فکر پروژه‌های کلان شهری هستیم باید در کنار آن حداقل‌ها هم لحاظ شود. با رقم‌های یک تا ۲ میلیارد می‌توان در چند نقطه شهر چندین پروژه کوچک و زودبازده را اجرا و توازن ایجاد کرد. همان قدر که مردم توحد حق دارند مردم موسی‌بن جعفر، مهرشهر و الهیه و کارگران و غیره هم حق دارند. مهرشهر قرار نبود اینگونه تحویل شهرداری شود و قرار بود با خدمات کامل تحویل شهرداری شود. از سال ۹۲ چندین میلیارد تومان در آنجا هزینه کردیم و هنوز هم نمی‌توانیم حداقل‌ها را برای مردم این منطقه مهیا کنیم. بحث جابجایی بهشت متقین را به طور جدی پیگیری می‌کنیم و به دنبال طرح توسعه بهشت متقین و خروج آن از محله الهیه و موسی‌بن جعفر(ع) هستیم. بروکراسی در شهرداری بیرجند فارس: بسیاری از کارشناسان و اصحاب رسانه اعلام کردند مهم‌ترین ضعف شورا و شهرداری ارتباط ضعیف با مردم است اما از زمانی که شخص شما به‌عنوان سرپرست شهرداری منصوب شده‌اید حضوری فعال در بین مردم داشته‌اید. توصیف شما از مردم شهر چیست و ارتباط با مردم را چگونه می‌بینید؟ عدل: یکی از نجیب‌ترین شهرهایی هستیم که مردم ما خیلی خوب هستند. در قالب یک دوست و همشهری در بین مردم حاضر می‌شویم نه مسئول. طی این سال‌هایی که در مجموعه شهرداری مشغول به خدمت بوده‌ام هرگز درب اتاقم بسته نبوده و اکنون که سرپرست شهرداری شده‌ام از اینکه درب اتاقم بسته شده خفه می‌شوم. یک بروکراسی در شهرداری بیرجند اتفاق افتاده است که باید اصلاح شود. مسئولان زیر مجموعه شهرداری باید درب اتاقشان باز باشد و به مردم خدمات ارائه دهند. متأسفانه به عنوان یک شهرداری هنوز یک بیل‌مکانیکی نداریم ولی افتخارمان این است که طی ۴ سال یک بیل بکو خریده‌ایم و این یک درد است! فردا اگر خدایی نکرده سیلی در شهر رخ دهد با این بیل‌‌بکو چه می‌شود کرد؟ تجهیزات سازمان آتشنشانی شهرداری بیرجند بسیار محدود است علی‌رغم اینکه کمبود نیروی متخصص نیز به‌شدت وجود دارد. شهرداران وقت پاسخ دهند طی این مدت چند مرتبه به سازمان همیاری کشور رفته و کمک گرفته‌اید؟ چقدر از ظرفیت نمایندگان مجلس استفاده کرده‌اید؟ باید به این سمت و سو برویم و کمک بگیریم. فارس: به نظر شما مهم‌ترین دلیل بی‌رغبتی سرمایه‌گذاران برای ورود به این استان چیست؟ عدل: قوانین سختگیرانه. برخی موارد باید از یک سری چیزها گذشت و از منفعت خود چشم‌پوشی کنیم. باید مشوق‌هایی برای سرمایه‌گذار ایجاد کنیم ولی با همان قوانین جاری مجموعه ادعای جذب سرمایه‌گذار دارم که شدنی نیست. باید بستری را در قالب سیاست‌های تشویقی چه در پروانه، چه امکانات، چه درصد مشارکت ایجاد کنیم و تنها به فکر سود خودمان نباشیم. هر چه دارم از همین مردم است فارس: بسیاری از قشر جوان شهر به شما علاقه‌مند و با شما مرتبط هستند دلیل این امر را در چه می‌دانید؟ عدل: لطف خدا طی این سال‌ها شامل حالم بوده و هست و هر چه داریم از مردم است. سعی کردم آزارم به کسی نرسد و هیچ وقت در زندگی نه نگفتم و تا جایی که توانستم به مردم نه نگفته‌ام چراکه هر آنچه دارم از همین مردم است. موقعیت‌های کاری خوبی خارج از استان به بنده پیشنهاد شده ولی اصلا به آن فکر نمی‌کنم چراکه جزو مردم همین شهر هستم و هر آنچه نصیبم شده به واسطه همین مردم است. انتهای پیام/۳۴۰۳/ح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *