پیش‌بینی رکورد تاریخی تورم در منطقه یورو تا پایان سال ۲۰۲۲ – DW – ۱۴۰۱/۴/۲۳


بر پایه ارزیابی تابستانی وضعیت اقتصادی نهادهای مرتبط در بروکسل، کمیسیون اتحادیه اروپا پیش‌بینی می‌کند میانگین میزان تورم در منطقه یورو در سال ۲۰۲۲ به بالاترین حد در تاریخ شکل‌گیری این منطقه برسد.

به گزارش خبرگزاری آلمان برآوردهای این کمیسیون که روز پنج‌شنبه، ۱۴ ژوئن منتشر شد حاکی است میانگین تورم در کشورهای منطقه یورو امسال ۷.۶ درصد خواهد بود.

در ارزیابی بهاره کمیسیون اتحادیه اروپا در ماه مه میانگین تورم در منطقه یورو در سال جاری میلادی اندکی بیش از شش درصد پیش‌بینی شده بود.

به این ترتیب میزان تورم در منطقه یورو به بالاترین حد از زمان تشکیل این منطقه و جایگزینی یورو با پول‌های ملی در سال ۱۹۹۱ خواهد رسید.

تجاوز نظامیان روسی به اوکراین که ۲۴ فوریه به فرمان ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه آغاز شد عامل یک بحران انرژی بی‌سابقه و افزایش شدید بهای حامل‌های انرژی در سطح بین‌المللی بوده است.

به کانال خیزش نیوز وله فارسی در تلگرام بپیوندید

منطقه یورو شامل ۱۹ کشور عضو اتحادیه اروپا می‌شود اما چند کشور دیگر خارج از این منطقه نیز یورو را جایگزین پول ملی خود کرده‌اند.

پیش‌بینی نصف شدن تورم در سال ۲۰۲۳

میانگین افزایش قیمت‌ها در تمام ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا در سال جاری ۸.۳ درصد پیش‌بینی می‌شود. کمیسیون اتحادیه اروپا بهار امسال این میزان را اندکی کمتر از هفت درصد برآورد کرده بود.

انتظار می‌رود میزان تورم در سال آینده با طی کردن یک روند نزولی به حدود نصف کاهش یابد و در منطقه یورو به چهار درصد و در اتحادیه اروپا به طور میانگین به ۴.۶ درصد برسد.

کمیسیون اتحادیه اروپا همچنین پیش‌بینی کرده که رشد اقتصادی در کشورهای عضو اتحادیه در سال جاری ۲.۷ درصد و در منطقه یورو یک دهم درصد کمتر باشد که نسبت به برآوردهای قبلی اندکی نازل‌تر است.

کند شدن رشد اقتصادی در سال آینده

برآورد جدید این کمیسیون حاکی است میزان رشد اقتصادی در اتحادیه اروپا و منطقه یورو در سال آینده کندتر شود و به اندکی کمتر از یک و نیم درصد برسد. اقتصاددانان در ماه مه رشد اقتصادی این کشورها در سال بعد را ۲.۳ درصد پیش‌بینی کرده بودند.

مهم‌ترین علت این برآوردهای بدبینانه درباره رشد اقتصادی همان بحران انرژی است که در رکوردشکنی تاریخی میزان تورم نیز نقش اصلی را بر عهده دارد.

بسیاری از کارشناسان و اقتصاددانان سراسر جهان بر این باورند که تورم بالا تا نیمه این دهه ادامه خواهد داشت و ارزیابی‌های آنها پیش‌بینی کمیسیون اتحادیه اروپا را تائید می‌کند.

۶۵۳ اقتصاددان که در نظرسنجی مشترک موسسه تحقیقات اقتصادی (Ifo) مونیخ و موسسه سیاست‌های اقتصادی سوئیس شرکت کرده‌اند میانگین میزان تورم در سال جاری را ۷.۷ درصد پیش‌بینی کرده و برآورد می‌کنند افزایش قیمت‌ها به کندی کاهش می‌یابد و در سال ۲۰۲۶ به طور میانگین به چهار و نیم درصد می‌رسد.

خیزش نیوز وله فارسی را در اینستاگرام دنبال کنید

در عین حال میزان تورم در کشورهای اروپایی در قیاس با اغلب کشورهای جهان خیلی زیاد نیست. کارشناسانی که در نظرسنجی یاد شده شرکت کرده‌اند برآورد می‌کنند افزایش قیمت‌ها در آمریکای جنوبی، شمال و شرق آفریقا و در کشورهای غرب و مرکز آسیا حدود ۲۰ درصد باشد.

این اقتصاددانان که شهروندان صد کشور مختلف هستند پیش‌بینی می‌کنند میزان تورم در آمریکای شمالی و مرکزی و بخش بزرگی از اروپا در سال جاری کمتر از ده درصد باشد.

با این حال تورم در منطقه یورو و در سال ۲۰۲۲ نزدیک به چهار برابر هدف‌گذاری بانک مرکزی اروپا (EZB) خواهد بود که افزایش قیمت‌ها به میزان دو درصد را یک وضعیت ایده‌آل اقتصادی اعلام کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *