کارخانه نیشکر هفت‌تپه به ″دولت واگذار شد″ | اقتصاد | DW


در حالی که بخشی از کارخانه‌های دولتی در حال انقراض هستند و دولت توان رسیدگی به مشکلات کارخانه‌هایی را که از بخش خصوصی بازپس گرفته است ندارد، کارخانه نیشکر هفت‌تپه نیز با حکم دادگاه به دولت واگذار شد. به‌رغم انتشار این خبر توسط رسانه‌های داخلی احسان الله اسدبیگی، رئیس هیات مدیره این شرکت به خبرنگار خیزش نیوز، گفت: «رای لغو واگذاری شرکت هنوز به این مجموعه ابلاغ نشده است.»  خبرگزاری فارس در این رابطه نوشت: «پس از ابطال واگذاری‌های شائبه‌دار و فسادآمیز بنگاه‌ها و واحدهای تولیدی نظیر هپکو، ایران ترانسفو، ماشین‌سازی تبریز، شرکت تولید نیروی برق شاهرود، شرکت آب و خاک پارس، شرکت کشت و صنعت دامپروری مغان، سیلوی سنقر، شرکت تراورس البرز، شرکت فولاد میبد و …حالا با ورود دستگاه قضایی، شرکت هفت‌تپه نیز از واگذاری معیوب رهایی یافت و به بیت‌المال بازگشت.» خیزش نیوز وله فارسی را در اینستاگرام دنبال کنید   کارخانه نیشکر هفت‌تپه در سال‌های اخیر به دلیل عدم پرداخت حقوق کارگران و رسیدگی به دیگر مشکلات صنفی آنان همواره خبرساز بود. ده‌ها تن از فعالان کارگری این کارخانه دستگیر شدند، مورد ضرب وشتم قرار گرفتند و شماری نیز از کار اخراج شدند. انتظار از دولت اکنون کارگران و ناظران انتظار دارند که دولت مشکلات این کارخانه را حل کند. اسماعیل بخشی، از مبارزان کارگری در پیامی توییتری نوشت:‌ «هفت‌تپه را کارگران آزاد کردند». یکی از کاربران در کامنتی نوشته است:‌ «این آزادی نوش جانتان باد كارگرهای زحمتكش وطنم. امیدوارم تاثیر مثبتی در سفره شما زحمتكشان مبارز فرهیخته داشته باشد». در بسیاری از واکنش‌ها به این خبر، بی‌اعتمادی نسبت به تغییر شرایط وجود دارد. برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی به کارخانه‌ هپکو اشاره کرده‌اند که سرنوشتی مشابه نیشکر هفت‌تپه دارد و با گذشت یک سال از واگذاری به دولت، هنوز از مشکلات گذشته رهایی نیافته است. به کانال خیزش نیوز وله فارسی در تلگرام بپیوندید   سلیمانی دشتکی، استاندار خوزستان نیز در اسفندماه ضمن تاکید بر مخالفت خود با دولتی‌شدن کارخانه ابراز امیدواری کرده بود که دادگاه به نفع «بخش خصوصی» حکم صادر کند «تا از این طریق کارگران نیز با آرامش بیشتری به حقوق خود دست یابند.» شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه بیش از پنج هزار نیروی کار دارد و در ۱۵ کیلومتری شوش واقع شده است.
زنان کارگر ایرانی به روایت تصویر اخیرا ابوالفضل فتح الهی، نایب رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران درباره شرایط سخت زنان کارگر گفت: «کارفرمایان ترجیح می‌دهند از زنان در مشاغل سخت استفاده کنند چرا که اگر نیروی مرد را به خدمت بگیرند باید حق بیمه و دستمزد کامل به آن‌ها بدهند.»
زنان کارگر ایرانی به روایت تصویر به گفته نایب رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران در حالی که زنان به دلیل نیاز مالی و تامین هزینه‌های زندگی “ناچارند که این شرایط را بپذیرند”.
زنان کارگر ایرانی به روایت تصویر پیش از این هاله صفرزاده فعال حقوق زنان کارگر در گفت‌وگو با خبرگزاری “خیزش نیوز”، کارگران زن ایرانی را “ارزان‌ترین نیروی کار کشور” توصیف کرده بود.
زنان کارگر ایرانی به روایت تصویر این فعال حقوق کارگری با اشاره به اجرای حداقلی قوانین اشتغال زنان گفته بود: «واحدهای تولیدی و صنعتی کمتر به استخدام زنان متاهل رغبت دارند و در برخی موارد زنان مجرد را با تعهد عدم ازدواج و بارداری به کار می گیرند.»
زنان کارگر ایرانی به روایت تصویر بنا بر این گزارش، در ایران وضعیت اشتغال زنان بدتر از مردان است و در عین حال از حمایت‌های قانونی،‌ حقوق و مزایای کمتری برخوردار هستند.
زنان کارگر ایرانی به روایت تصویر وضعیت زنان کارگر در کارگاه‌های کوچک به مراتب بدتر است.
زنان کارگر ایرانی به روایت تصویر به عنوان نمونه و به گزارش خبرگزاری “خیزش نیوز” برخی کارگران زن در کارگاه‌‌های خیاطی تا ۱۴ ساعت بی‌وقفه در روز کار می‌کنند.
زنان کارگر ایرانی به روایت تصویر این در حالی است که کارگران زن در مقایسه با همکاران مرد خود از قدرت چانه زنی کمتری برخوردارند و نمی‌توانند هم‌اندازه مردان مطالبات قانونی خود را دریافت کنند.
زنان کارگر ایرانی به روایت تصویر به گزارش رسانه‌های ایران نیمی از کارگران در کوره‌پزخانه‌ها را زنان تشکیل می‌دهند که در شرایط طاقت‌فرسا کار می‌کننند.
زنان کارگر ایرانی به روایت تصویر در سال‌های اخیر در رسانه‌های ایران هم‌چون “خیزش نیوز” گزارش‌هایی انتشار یافته مبنی بر این که اخذ چک و برگه تسویه سفید امضا از کارگران برای ساکت ساختن آنها در مقابل تضییع حقوق صنفی‌‌شان به “امری متداول” بدل شده است.
زنان کارگر ایرانی به روایت تصویر حداقل دستمزد سال ۱۳۹۶ برای کارگران در ایران ۹۳۰ هزار تومان اعلام شده است.
زنان کارگر ایرانی به روایت تصویر این در حالی است که حداقل هزینه زندگی ماهانه یک خانوار متوسط در ایران حدود ۲ و نیم میلیون تومان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *