یارانه برای تولیدات آمریکایی در غرب شکاف می‌اندازد – DW – ۱۴۰۱/۹/۱۰


امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه در جریان سفر رسمی خود به ایالات متحده به شدت از یارانه‌های دولت برای محصولات آمریکایی در مبارزه با تغییرات آب و هوایی انتقاد کرد.

او روز چهارشنبه ۳۰ نوامبر (۹ آذر) به هنگام بازدید از سفارت فرانسه در واشنگتن هشدار داد: «این تصمیمات در غرب شکاف خواهد انداخت.»

به اینستاگرام خیزش نیوز وله فارسی بپیوندید

مکرون پیشتر در یک ضیافت نهار با نمایندگان پارلمان آمریکا این یارانه‌ها را “فوق‌العاده تهاجمی” در قبال شرکت‌های فرانسوی توصیف کرده بود.

او در این ضیافت افزود: «آمریکا ممکن است بتواند مشکلات خود را با آن حل کند، اما شما مشکل ما را افزایش خواهید داد.»

مکرون گفت، بدون هماهنگی میان ایالات متحده و اتحادیه اروپا، “بسیاری از مشاغل در معرض نابودی قرار می‌گیرند”. او اظهار داشت: «من فقط انتظار دارم که به عنوان یک دوست خوب برای من احترام احترام قائل شوند.»

بسته حفاظت از آب‌وهوا و امور اجتماعی میلیاردی

پس از آن مکرون در سخنرانی خود در سفارت افزود که یارانه‌ها “چنان تفاوت‌هایی میان آمریکا و اروپا” ایجاد می‌کنند که بسیاری از شرکت‌ها از سرمایه‌گذاری در ایالات متحده منصرف می‌شوند. با این حال او به‌رغم انتقاداتش، روابط فرانسه و آمریکا را “قوی‌تر از هر چیز دیگری” خواند.

بیشتر بخوانید: اقدام تاریخی و جسورانه آمریکا در توسعه انرژی‌های پاک

موضوع این مناقشه حول محور بسته حمایتی آب‌وهوا و امور اجتماعی چند صد میلیارد دلاری جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، معروف به قانون کاهش تورم (IRA) است که در ماه اوت به تصویب رسید.

این بسته با حجم ۳۷۰ میلیارد دلار (حدود ۳۵۷ میلیارد یورو) برای حفاظت از آب‌وهوا و امنیت انرژی، بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری در مبارزه با گرمایش جهانی در تاریخ ایالات متحده است. از جمله، یارانه برای خودروهای الکتریکی، باتری‌ها و پروژه‌های انرژی تجدیدپذیر “ساخت ایالات متحده آمریکا” تخصیص یافته است.

انتقاد شدید از سوی اتحادیه اروپا

این یارانه‌های دولت آمریکا با انتقادهای گسترده در اتحادیه اروپا روبرو شده است. بیم آن می‌رود که شرکت‌های اروپایی آسیب‌پذیر شوند. رابرت هابک، وزیر اقتصاد آلمان از حزب سبزها، روز چهارشنبه از “اقدامات متقابل قوی” اتحادیه اروپا خبر داد.

به کانال تلگرام خیزش نیوز وله فارسی بپیوندید

گفته می‌شود که این اختلاف موضوع اصلی مذاکرات امروز ماکرون و بایدن در کاخ سفید خواهد بود.

رئیس دولت فرانسه شامگاه سه‌شنبه ۲۹ نوامبر (۸ آذر) برای یک سفر دولتی چند روزه وارد آمریکا شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *