۵۴۰۰ میلیارد دلار پس‌انداز بیشتر مردم جهان به علت بحران کرونا | اقتصاد | DW


بر اساس تحقیقی که روزنامه “فاینانشال تایمز” منتشر کرده، مردم جهان در مجموع در سال گذشته میلادی ۵۴۰۰ میلیارد دلار بیشتر از سال پیش از آن پس‌انداز کرده‌اند. دو سوم این پس‌انداز مربوط به ایالات متحده آمریکا و کشورهای صنعتی و پیشرفته می‌شود. این میزان پس‌انداز معادل شش درصد تولید ناخالص داخلی کل کشورهای جهان در آن سال بوده است. به کانال خیزش نیوز وله فارسی در تلگرام بپیوندید بازگشت این پول به چرخه اقتصاد پس از رفع محدودیت‌های کرونایی می‌تواند باعث رونق بیشتر اقتصاد در سراسر جهان شود. پیش بینی شده است که حتی اگر یک سوم این پس‌اندازها پس از بازگشایی فروشگاه‌ها، رستوران‌ها و رونق گرفتن صنعت گردشگری به اقتصاد جهان باز گردد، دو درصد بر نرخ رشد اقتصادی در جهان خواهد افزود. عمیق‌تر شدن شکاف اجتماعی این در حالی است که تاثیر بحران کرونا در جهان بر خرج و دخل خانوارها یکسان نبوده است. بسیاری از خانوارها به علت محدودیت‌های کرونایی درآمد خود را از دست داده‌اند. بسیاری از شرکت‌های خصوصی و صاحبان فروشگاه‌ها ورشکست شده و محل کسب و کار خود را تعطیل کرده‌اند. بنابراین گفته می‌شود که این پس‌انداز کلان تنها شامل خانواده‌های پردرآمد می‌شود. این نگرانی نیز وجود دارد که اقشار پردرآمد حتی پس از رفع محدودیت‌ها اقدام به افزایش مخارج و هزینه‌های خود نکنند. به کانال اینستاگرام خیزش نیوز وله فارسی بپیوندید آدام سلاتر، اقتصاددان موسسه “آکسفورد اکونومیکس” بر این باور است که هرگاه خانواده‌های پردرآمد از پس‌انداز‌سال ۲۰۲۰ خود به عنوان امکانی برای افزایش دارایی‌های مالی خود بهره گیرند، آنگاه این احتمال وجود دارد که بخش قابل ملاحظه‌ای از این پول به چرخه اقتصادی باز نگردد.
گالری عکس؛ تغییراتی که کرونا در جهان ایجاد کرده است تجمع با رعایت فاصله‌گذاری افرادی که در این عکس می‌بینید در سنگاپور سرگرم تماشای فیلمی در فضای آزاد هستند. این وضعیت با سالن‌های معمولی سینما در دوران پیش از همه‌گیری قابل مقایسه نیست، اما به نسبت محدودیت‌های ناشی از پاندمی کرونا در بسیاری از کشورها فرصتی رضایت‌بخش برای فیلم‌دوستان است. از اکتبر سال گذشته تا کنون شمار مبتلایان در سنگاپور نسبتا پایین بوده است.
گالری عکس؛ تغییراتی که کرونا در جهان ایجاد کرده است ناامیدی در آفریقای جنوبی در بین کشورهای قاره آفریقا بالاترین آمار کرونا در آفریقای جنوبی به ثبت رسیده است. تا کنون یک میلیون و ۴۰۰ هزار مبتلا به ویروس کرونا در این کشور شناسایی شده‌اند. آنچه بحران آفریقای جنوبی را شدت بخشیده، کشف گونه‌ای جهش‌یافته از ویروس کرونا است که مانند گونه‌ی جهش‌یافته بریتانیایی قدرت سرایت بیشتری دارد.
گالری عکس؛ تغییراتی که کرونا در جهان ایجاد کرده است کرونا در ایام گرم تابستان در حال حاضر در استرالیا تابستان حاکم است و مردم در گرمای تابستان طبیعتا هوس آبتنی می‌کنند. مقامات استرالیا برای جلوگیری از افزایش دوباره شمار مبتلایان به ویروس کرونا از مردم خواسته‌اند که پروتکل‌های بهداشتی و به ویژه فاصله‌گذاری اجتمای را رعایت کنند. از ماه سپتامبر سال گذشته به این سو، شمار مبتلایان جدید در استرالیا سیری نزولی داشته است.
گالری عکس؛ تغییراتی که کرونا در جهان ایجاد کرده است در سوگ از دست‌رفتگان برزیل از جمله کشورهای جهان است که بیشتری آمار کرونا را داشته است. تصویری از کلویا آندرا گنکالوس، دختری ۱۶ ساله اهل مانائوس که مادر ۳۹ ساله‌اش را در جریان پاندمی کرونا از دست داده‌ است. تا کنون در برزیل نزدیک به ۲۲۴ هزار نفر بر اثر ابتلا به کووید ۱۹ جان سپرده‌اند. بسیاری از منتقدان ژائیر بولسونارو، رئیس جمهوری راستگرای برزیل را مسئول وضعیت فاجعه‌بار حاکم در این کشور می‌دانند.
گالری عکس؛ تغییراتی که کرونا در جهان ایجاد کرده است پیشگیری‌های سختگیرانه تصویری از شمار زیادی از خدمه درمانی که در یکی از مناطق مسدودشده‌ در هنگ‌کنگ به راه افتاده‌اند تا تست‌های کرونا انجام دهند. مقامات هنگ‌کنگ در پی گسترش پاندمی و افزایش مجدد شمار مبتلایان در برخی از نقاط شهر، بدون هشدار قبلی اقدام به قرنطینه کردن این مناطق گرفته‌اند و اقدامات به‌شدت سختگیرانه در تلاش برای مقابله با پاندمی اتخاذ کرده‌اند.
گالری عکس؛ تغییراتی که کرونا در جهان ایجاد کرده است کنسرتی از نوع دیگر در حالی‌که در این دوران اکثر رویدادها و برنامه‌ها در قالب دیجیتال برگزار می‌شوند، گروه راک “فلمینگ لیپز” کنسرتی از نوع دیگر برای هوادارانش برگزار کرد. شرکت‌کنندگان در این کنسرت در حباب‌های بزرگ پلاستیکی به سربردند و بدون هیچ نگرانی از کرونا می‌توانستند به موسیقی مورد علاقه‌شان گوش دهند و از کنسرت لذت ببرند.
گالری عکس؛ تغییراتی که کرونا در جهان ایجاد کرده است نوای ارگ در هنگام تزریق واکسن کلیساها هم در دوران پاندمی با مشکلات متعددی روبرو بوده و با توجه به خطر شیوع ویروس کرونا امکان برگزاری مراسم دعا و عبادت را نداشته یا در ابعادی محدود داشته‌اند. در این روزها اما فضای برخی از کلیساها برای انجام واکسیناسیون کرونا به کار گرفته شده و در مواردی حتی مراجعه‌کنندگان افزون بر دریافت واکسن کرونا نوای ارگ کلیسا را هم می‌شنوند. تصویری از کلیسای لیچفیلد در بریتانیا.
گالری عکس؛ تغییراتی که کرونا در جهان ایجاد کرده است نور امید در پایان تونل امی عزت که اهل مصر است، کیکی پخته است که سوژه آن واکسن کرونا و وداع با پاندمی کرونا است. او قصد دارد این کیک را در بین مبتلایان به کووید ۱۹ در بیمارستانی در قاهره تقسیم کند. روند واکسیناسیون در مصر به کندی پیش می‌رود، اما برای بسیاری‌ها تنها راه برون‌رفت از بحران پاندمی است.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *