5 راهکار برای ماندن در بازار در شرایط سخت اقتصادی

سرفصل‌های این مقاله
چگونه کسب و کارمان را در شرایط سخت اقتصادی حفظ کنیم؟
بقای کسب وکار در بازاری که علاوه بر شرایط سخت اقتصادی و تحریم‌ها، از بیماری همه‌گیری در دنیا به نام کرونا هم آسیب دیده است، بسیار سخت به نظر می‌رسد. متاسفانه هیچ کتاب راهنمایی هم برای حل این مشکل وجود ندارد که بتواند اطلاعات همه‌جانبه‌ای در اختیار شما قرار بدهد و کشتی بیزنس شما را از این دریای مواج و طوفانی نجات دهد. اما نگران نباشید. با مطاله تعدادی از تحقیقات پراکنده اما معتبری که در دنیا وجود دارد، هنوز هم می‌توان بادبان‌های این کشتی را طوری تنظیم کرد که از این معرکه جان سالم به در برد. پس با ما در این مقاله همراه باشید که چکیده‌ای از مهم‌ترین راهکارها برای ماندن در بازار کار در شرایط سخت اقتصادی آورده شده است.
۱. افق دید خود را در شرایط سخت اقتصادی گسترش دهید
انسان‌ها معمولا از یک زوایه به هدف خود نگاه می‌کنند. دست بر نداشتن از هدف، بسیار قابل احترام است اما اگر عجولانه برای رسیدن به آن اقدام شود؛ ممکن است ختم به خیر نشود. به همین دلیل بهتر است قبل از انجام هرکاری باید کمی تامل کنیم؛ چند قدم به عقب برداریم و از زوایای دیگر نیز به آن نگاه کنیم. این امر به ما امکان این را می‌دهد که تمام مشکلات موجود بر سر راه کسب وکارمان را پیش‌بینی و برای آن‌ها برنامه‌ریزی کنیم.
افراد موفق در حوزه بیزنس همیشه راهکاری برای هر مشکل احتمالی در نظر دارند. پس بهتر است قبل از اینکه اوضاع سخت‌تر از حالا شود، به فکر راه‌حل باشید.
همچنین این موضوع باعث پرورش خلاقیت شما می‌شود و به شما امکانم می‌دهد که در شرایط سخت اقتصادی با یک تغییر به جا و اصولی به خوبی بحران را مدیریت کنید و نه تنها کسب و کار خود را نجات دهید بلکه باعث اعتبار برند کاری خود در میان مشتریان و رقبا شوید.
بگذارید این موضوع را با یک مثال ساده‌تر توضیح دهیم. تصور کنید که شما صاحب یک تولیدی هستید و به تازگی متوجه می‌شوید که یکی از کارمندان شما مرتبا در شمارش موجودی کالاها اشتباه می‌کند و تعداد کالاها کمتر از آمار اعلام شده است.
معمولا در وهله اول واکنش کارفرمایان اخراج است اما برای جلوگیری از اشتباهات مشابه در آینده، بهتر است فکری هم به حال نحوه گزینش و استخدام کارمندان کنید. در واقع با موشکافی دقیق کارمندان می‌توانید از کیفیت مدیریت خود پی ببرید و خود را برای روزهای سخت آماده کنید.
۲. در گزینش پرسنل خود کوشا باشید
یکی از مهم‌ترین هزینه‌هایی که به عنوان یک صاحب مشاغل بر دوش شماست، پرداخت سروقت و به اندازه حقوق کارمندان است. در واقع مقدار قابل توجهی از سود معاملات شما، صرف پرداخت حقوق می‌شود. به همین دلیل گزینش کارمندان و انتخاب آن‌ها یکی از راه‌های مدیریت بحران‌های اقتصادی است.
اگر پرسنل شما آن‌قدر حرفه‌ای و کاردرست باشند که بتوانند در شرایط سخت اقتصادی هم در کارها انعطاف‌پذیر باشند و به خوبی کار کنند، در بدترین شرایط اگر شرکت پیشرفت مالی هم نداشته باشد، حداقل ضرر نخواهید کرد.
گاه بعضی از صاحبان مشاغل به دنبال کارمندانی هستند که با کمترین میزان حقوق برای آن‌ها کار کنند. اما این افراد نباید فراموش کنند که کیفیت کاری این کارمندان بسیار مهم‌تر از پرداخت حقوق اندک است. چرا که ممکن است خیلی بیشتر از پول ذخیره شده، به کسب‌وکار آن‌ها آسیب برسانند.
۳. از دسترسی به پول نقد اطمینان حاصل کنید
صاحبان مشاغل کوچک، باید اقداماتی در جهت در دسترس بودن پول نقد برای حساب ملالی کسب‌وکار خود انجام دهند. زیرا تنها در این صورت است که در هنگام برخورد با مشکلات مالی، می‌توانند تا حدودی بقای خود را تضمین کنند.
برای این کار بهتر است با مراجعه به بانک و افتتاح حسابی برای مواقع اضطراری مقداری از سود شرکت، هرچند اندک را به طور منظم به این حساب وارد کنند.
بسیاری از مشاغلی که در دوران شیوع کرونا به کار خود ادامه دادند، از چنین تدبیری بهره برده بودند. همچنین ارتباط تجاری با بانک‌ها، استفاده از سهام‌ها و وام‌ها می‌توانند در این امر موثر باشند.
۴. از جزئیات کوچک کاری غافل نشوید
همان‌طور که کلی‌نگری و گسترش افق دید مهم است، توجه به جزئیات نیز اهمیت بسزایی دارد. گاه مشکلات جزئی که ممکن است بی‌اهمیت جلوه کنند، می‌توانند امنیت کسب‌وکار شما را به خطر بیندازد.
به طور مثال تبلیغات بی‌فایده یا مخارج غیرضروری هرچند اندک، در شرایط سخت اقتصادی، می‌توانند تبدیل به هیولایی برای بلعیدن بیزنس شما شوند. به همین دلیل تجزیه و تحلیل کوچک‌ترین موارد در منسیر کاری شما بسیار مهم است. به طور مثال خرید لوازم اداری را در نظر بگیرید.
لوازم اداری از آن دست مسائلی است که ممکن است بی‌اهمیت جلوه کنند، اما خرید بهترین نوع آن‌ها می‌تواند گامی در جهت پیشرفت شما و جلوگیری از ضرر مالی باشد. زیرا ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که تورم هر روز، بیشتر از دیروز رو به افزایش می‌گذارد و اگر شما لوازم بی‌کیفیتی تهیه کنید، در فاصله زمانی کمی به دلیل از کار افتادن آن‌ها مجبور به خرید لوازم با قیمت بالاتر هستید.
۵. کیفیت را فدای کمیت نکنید
همان‌طور که در مثال بالا ذکر شد، کیفیت بالا می‌تواند باعث پیش‌گیری از ضرر مالی شود. توچه به کیفیت مرغوب باید در تک‌تک مراحل کاری شما، حتی در تغییرات جزئی لحاظ شود.
به طور مثال اینکه شما کلایی با کیفیت بهتر اما در تعداد کمتر تولید کنید؛ قطعا سود بیتشری نسبت به تعداد بالای تولید و پایین بودن کیفیت دارد.
توجه داشته باشید اگر مشتریان شما از کیفیت خدمات شما ناراضی باشند، به مرور زمان هم وجهه خود را از دست خواهید داد و هم سرمایه‌اتان را. پس در شرایط سخت اقتصادی، از هرچیزی که کم می‌کنید، از کیفیت کار خود کم نکنید.
سخن آخر
شرایط سخت اقتصادی بسیاری از صاحبان مشاغل را نگران کرده و متاسفانه بسیاری از آن‌ها هم محکوم به ورشکستگی و شکست بوده‌اند.
درست است که عوامل بیرونی مانند تورم یا بیماری همه‌گیری مانند کرونا از قدرت ما خارج هستند و کنترل آن‌ها به دست صاحبان مشاغل کوچک نیست، اما تنها با دنبال کردن چند راهکار ساده اما اصولی، می‌توان درصد شکست خود را کاهش داد.
از بدیهی‌ترین عوامل پیروزی در دنیای بیزنس، نگاه به دوردست‌ها در کنار توجه به جزئیات، گزینش درست کارمندان، دسترسی به پول نقد و بالا بردن کیفیت کار است.
فراموش نکنید که هرچند شرایط سخت اما ما، به عنوان صاحبان مشاغل، می‌توانیم آن‌قدر توانایی‌هایمان را تقویت کنیم که فعل خواستن را صرف کنیم و کشتی بزرگ کسب‌وکارمان را به سلامت به مقصد برسانیم.
تنها کافی است که آرامش خود را حفظ و سعی کنید در شرایط سخت انعطاف‌پذیری و خلاقیت خود را بالا ببرید.

توجه: برای انجام معامله در بایننس حتما با آی پی خارج از ایران (کشورهایی مثل ترکیه، فنلاند، سنگاپور و روسیه) وارد شوید!

به این مقاله امتیاز دهید تا با کمک شما کیفیت آن را بسنجیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *