ایران بابت انسداد اینترنت “۷۷۳ میلیون دلار” ضرر کرد – DW – ۱۴۰۱/۱۲/۲۶


موسسه آلمانی استاتیستا، متخصص در داده‌های بازار و مصرف‌کننده به نقل از کمپانی تکنولوژی “Top 10.VPN” اعلام کرد، در سال ۲۰۲۲ ایران دومین کشور در جهان بود که بیش‌ترین ضرر را از مسدود کردن اینترنت دید.

بر حسب این گزارش، انسداد اینترنت و فیلترینگ به این کشور ۷۷۳ میلیون دلار خسارت وارد آورده و ۷۲ میلیون نفر از این محدودیت‌ها آسیب دیده‌اند.

بیش‌ترین زیان مالی مسدود کردن دسترسی به شبکه‌های اجتماعی و پایگاه‌های خبری در سال ۲۰۲۲ به روسیه وارد آمده است. روسیه که همزمان با تجاوز به اوکراین به این رویکرد رو آورد طبق این گزارش، ۲۱.۶ میلیارد دلار ضرر دید.

کمپانی تکنولوژی “Top 10.VPN” از سال ۲۰۱۶ به آزمایش و بررسی خدمات “وی‌پی‌ان” می‌پردازد و توصیه‌هایی جهت حفاظت از حریم خصوصی و امنیت اینترنت برای استفاده از VPN ارائه می‌کند.

داده‌های منتشره از سوی “Top 10.VPN” نشان می‌دهد که پس از روسیه و ایران قزاقستان سومین کشوری است که خسارت دیده است.

میزان خسارات اقتصادی وارده به این کشور که حین اعتراضات اوایل ۲۰۲۲ به افزایش قیمت سوخت، اینترنت را محدود کرد بیش از ۴۰۰ میلیون دلار برآورد شده است.

میانمار، ازبکستان، هند، اتیوپی و نیجریه در این جدول بعد از ایران قرار گرفته‌اند.

این شرکت در ضمن کشورهایی که دست کم یک قطعی بزرگ در سال ۲۰۲۳ داشته‌اند را فهرست کرده که ایران با خسارت ۱.۴ میلیون دلاری در رده ششم این فهرست قرار دارد.

سردمداران جمهوری اسلامی پس از فراگیر شدن اعتراضات ضدحکومتی در خیزش ۱۴۰۱ اینترنت و دسترسی به شبکه‌های اجتماعی را محدود ساختند.

 به رغم هشدارها و گزارش‌هایی که از ضرری هنگفت به اقتصاد ایران سخن می‌گفت، جمهوری اسلامی تا کنون تغییری در رویه خود نداده است.

عیسی زار‌ع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران در گفت‌وگو با شفقنا درباره آمار ارائه‌شده در استاتیستا گفت، آمار منابع خارجی در این مورد قابل استناد نیست.

او به این سئوال که آیا منابع داخلی در این مورد ارزیابی دقیق داشته‌اند پاسخ داد: «در این مورد ارزیابی صورت نگرفت تا بتوانیم آمار دقیقی اعلام کنیم.»

زارع‌پور گفت: «ممکن است که عده‌ای به دلیل این محدودیت‌ها، خسارت دیده باشند که دولت هم تدابیر لازم را دیده و آیین‌نامه حمایت از کسب و کار‌ها و سکو‌های اینترنتی را در آبان‌ماه تصویب کردیم تا بخشی از ضرر و زیانی که به کسب و کار‌ها وارد شده، جبران شود.»

ایران در سالی که گذشت در زمینه سرعت اینترنت نیز طبق گزارش ماه فوریه نت‌ ایندکس، وابسته به شرکت اوکلا (Ookla)، فعال در زمینه اندازه‌گیری سرعت اینترنت، با کاهش رتبه روبرو شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *