من را بهانه کردند تا دل مردم را بشکنند – DW – ۱۴۰۳/۱/۲۴


پرش از قسمت بازداشت سه نوجوان در آلمان به اتهام طراحی یک حمله تروریستی۱۴۰۳/۱/۲۴۱۴۰۳ فروردین ۲۴, جمعهبازداشت سه نوجوان در آلمان به اتهام طراحی یک حمله تروریستیسه نوجوان در ایالت نوردراین وستفالن آلمان به اتهام طراحی یک حمله تروریستی با انگیزه اسلام‌گرایانه بازداشت شدند.

بنا بر اعلام دفتر دادستان عمومی دوسلدورف، حکم بازداشت این سه نوجوان در آخر هفته عید پاک صادر شده بود.

در تحقیقات ابتدایی پلیس مشخص شده است، این نوجوانان یک گروه چت تشکیل داده بودند و در آن از شبه‌نظامیان گروه تروریستی دولت اسلامی (داعش) تجلیل کرده‌ بودند. هدف آنها حمله به مسیحیان در کلیسا‌ها و افسران پلیس در‌ایستگاه‌های پلیس با چاقو و کوکتل مولوتف بوده است.

منابع امنیتی آلمان همچنین اعلام کرده‌اند، در تحقیقات هنوز هیچ طرح حمله‌ای با زمان و مکانی مشخص به دست نیاورده‌اند اما قطعا “یک خطر حتمی” وجود داشته است.

به گفته پلیس، این نوجوانان با اتهام تلاش برای “عمل خشونت‌آمیز جدی و ارتکاب قتل” مواجه هستند.

پس از حمله تروریستی حماس به اسرائیل کارشناسان امنیتی آلمان درباره افزایش تهدیدات اسلام‌گرایان در این کشور هشدار داده بودند.

https://p.dw.com/p/4ehMuپرش از قسمت فرانسه به شهروندانش برای سفر به ایران، لبنان و اسرائیل هشدار داد۱۴۰۳/۱/۲۴۱۴۰۳ فروردین ۲۴, جمعهفرانسه به شهروندانش برای سفر به ایران، لبنان و اسرائیل هشدار دادبا بالاگرفتن تنش میان ایران و اسرائیل و احتمال حمله تلافی‌جویانه ایران علیه این کشور، وزارت امور خارجه فرانسه به شهروندان خود توصیه کرد از سفر به ایران، لبنان، اسرائیل و سرزمین‌های فلسطینی خودداری کنند.

وزارت امور خارجه فرانسه روز جمعه ۲۴ فروردین (۱۲ آوریل) در بیانیه‌ای در شبکه اجتماعی X افزود: «کارمندان دولت فرانسه از انجام هرگونه ماموریتی در ایران، لبنان، اسرائیل و سرزمین‌های فلسطینی منع شده‌اند. بستگان دیپلمات‌های مقیم ایران نیز به فرانسه بازخواهند گشت.»

https://p.dw.com/p/4ehCuپرش از قسمت اعتراض فرزند ارشد مولوی عبدالحمید به اظهارات امام جمعه زابل۱۴۰۳/۱/۲۴۱۴۰۳ فروردین ۲۴, جمعهاعتراض فرزند ارشد مولوی عبدالحمید به اظهارات امام جمعه زابلمسجد مکی یکی از بزرگ‌ترین میراث‌های فرهنگی و دینی استعکس: second.irمحمد طیب اسماعیل‌زهی، فرزند مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان روز پنجشنبه ۲۳ فروردین (۱۱ آوریل) به اظهارات مجتبی عزیزی، امام جمعه زابل در مورد مجموعه مسجد مکی و نسبت‌دادن این عبادتگاه به اسرائیل واکنش نشان داد.

به گفته برخی منابع، از جمله کمپین فعالین بلوچ، امام جمعه زابل گفته است: «صبر مردم به سر آمده و منتظر اقدام جدی مقامات کشوری هستند. مسئولان باید با عوامل میدانی و عقبه فکری آنان مثل جریان اسرائیلی و خبیث مسجد مکی برخورد قاطع کنند.»

فرزند ارشد عبدالحمید در حساب کاربری اینستاگرام خود نوشت: «مسجد مكی متعلق به بلوچ‌ها نیست، بلکه خانه امید همه ایرانیان اعم از هر دین و گرایشی است پس جواب امثال شما با مردم است.»

مولوی محمد طیب همچنین گفته است: «اگر امام جمعه زابل انتقاد سازنده‌ای می‌کرد جریان چیز دیگری بود». 

او هشدار داده است: «برادران سیستانی ما بدانند که در سناریو و جنايت جمعه خونین زاهدان و خاش بسیاری از مامورین زابلی بودند ولی ما بلوچ‌ها هرگز به سيستانی‌ها توهین نکردیم بلکه مسئولین را زیر سؤال بردیم پس همه هوشیار باشند و در دام این شیادان نیفتند! تا اختلاف بین ما دو قوم بیندازند.» 

مسجد مکی بزرگ‌ترین مسجد اهل سنت در استان سیستان و بلوچستان و یکی از بزرگ‌ترین مساجد ایران است. این مسجد در سال ۱۳۵۳ قبل از روی کارآمدن جمهوری اسلامی در زمان محمدرضا شاه پهلوی در زاهدان، مرکز این استان ساخته شد. نمای بیرونی مسجد یادآور مساجد دوره عثمانی ترکیه و درون آن یادآور مسجد‌النبی مدینه است.

طراحی بنای مسجد و معماری داخلی دستاورد هنرمندان ایرانی است. بلوچ‌ها داوطلبانه و بدون دریافت دستمزد در ساخت این بنا همکاری کرده‌اند و نهادهای دولتی در تاسیس آن هیچ نقشی نداشته‌اند.
https://p.dw.com/p/4eh0Iپرش از قسمت کاظم صدیقی: من را بهانه قرار دادند تا دل مردم را بشکنند۱۴۰۳/۱/۲۴۱۴۰۳ فروردین ۲۴, جمعهکاظم صدیقی: من را بهانه قرار دادند تا دل مردم را بشکنندکاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران با وجود انتقادها پس از “رسوایی زمین‌خواری”، خطبه‌های نماز جمعه امروز ۲۴ فروردین را خواند و اعلام کرد: «در اتفاقات اخیر دشمنان من را نمی‌زدند، مردم را می‌زدند.»

صدیقی گفت، البته این موضوع تاثیری در “بصیرت” مردم ایجاد نکرده و از آنجا که خود را “بدهکار” می‌داند، ‌از مردم و رهبر عذرخواهی کرده است.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه در این چند روز اخیر “شبکه‌های مجازی قتلگاه جوانان و مسلخ آبروها شده‌” گفته است، کسانی که موضوع “رسوایی زمین‌خواری” او را مطرح و دنبال کرده‌اند، برای از بین بردن “آبروی یک طلبه ناچیز” به میدان آمده بودند.

او افزود: «این طلبه و سرباز ناچیز امام زمان، رهبری و مردم را بهانه قرار دادند و در اثر یک غفلت باعث شدند، مردم عزیز ما دلشان شکست. مردم وقتی ما را می‌دیدند، گریه می‌کردند.‌ در این فضای تند برخاسته از بیرون، همه دشمنان هم‌صف شدند اما نتوانستند هیچ اثری در اراده مردم داشته باشند لذا به دلیل این ایستادگی از همه شما تشکر می‌کنم.»

پس از افشای مسئله زمین‌خواری کاظم صدیقی، بسیاری از چهره‌های سیاسی خواستار استفعای او شدند اما گویا امام جمعه موقت تهران بدون تشکیل هیچ پرونده‌ای در دستگاه قضایی همچنان بدون مشکل در منصب خود ماندگار است.

عباس عبدی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در توییتی با اشاره به همین موضوع نوشته است: «ادامه امامت جمعه آقای صدیقی معنای روشنی دارد. این که آنچه افشا شده از نظر آقایان هیچ چیز جدیدی نیست.»

https://p.dw.com/p/4egvpپرش از قسمت هشدار گروسی درباره جبهه جنگ جدید اطراف نیروگاه اتمی زاپوریژیا۱۴۰۳/۱/۲۴۱۴۰۳ فروردین ۲۴, جمعههشدار گروسی درباره جبهه جنگ جدید اطراف نیروگاه اتمی زاپوریژیارافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی عکس: Ludovic Marin/AFPرافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) نسبت به حملات اخیر به نیروگاه اتمی زاپوریژیا در جنوب اوکراین با نگرانی واکنش نشان داد. 

گروسی روز پنجشنبه ۲۳ فرودین (۱۱ آوریل) در نشست اضطراری شورای حکام انرژی اتمی در وین درباره وضعیت زاپوریژیا و گشوده شدن یک “جبهه جنگی جدید و بسیار خطرناک” هشدار داد. 

او تاکید کرد، حمله به نیروگاه هسته‌ای مطلقاً یک گزینه نیست و این حملات باید متوقف شوند. گروسی همچنین از طرف‌های درگیری خواست تا خویشتن‌داری نشان دهند. 

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از مذاکرات سه ساعته خود گفت که امیدوار است این اقدامات اوکراین را متقاعد کند که “اقدامات خطرناک تقریباً روزانه” را متوقف کند. 

اوکراین نیز در بیانیه‌ای مسکو را به “کارزار ارائه اطلاعات نادرست” متهم کرد. در این بیانیه آمده است که روسیه در مورد حملات “فریب‌کاری می‌کند تا اوکراین را بی‌اعتبار کند.”

نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا، در جنوب شرقی اوکراین، از نخستین روزهای تجاوز نظامی روسیه به این کشور به تصرف نیروهای روسی درآمد و درگیری نظامی اطراف آن موجب نگرانی شده است.
https://p.dw.com/p/4egoHپرش از قسمت “کنگره فلسطین” به‌رغم مخالفت‌های فزاینده در برلین برگزار می‌شود۱۴۰۳/۱/۲۴۱۴۰۳ فروردین ۲۴, جمعه”کنگره فلسطین” به‌رغم مخالفت‌های فزاینده در برلین برگزار می‌شودتظاهرات حامیان فلسطینیان در برلینعکس: Fabian Sommer/dpa/picture alliance”کنگره فلسطین” روز جمعه ۲۴ فرودین (۱۲ آوریل) در برلین، پایتخت آلمان با شعار “ما متهم می‌کنیم”، برگزار می‌شود و قرار است تا یکشنبه ۱۴ آوریل ادامه یابد. برگزارکنندگان کنگره یادآور شدند که مکان دقیق را در یک اطلاعیه پیش از آغاز این کنگره اعلام خواهند کرد. 

برگزارکنندگان خواستار “آتش‌بس فوری” و “عقب‌نشینی ارتش اسرائیل از نوار غزه” شدند. آنها همچنین خواستار “تحریم اسرائیل و کالاهای اسرائیلی” هستند.

سازمان‌دهندگان و حامیان این کنگره شامل چندین گروه، از جمله گروه “صدای یهودیان برای صلح عادلانه در خاورمیانه” و همچنین گروه‌های ضد اسرائیلی مانند “کمیته ملی فلسطین متحد” هستند. سخنرانان نیز از سراسر جهان دعوت شده‌اند. 

برخی از سیاستمداران و کارشناسان آلمانی با برگزاری این کنگره مخالفت کردند و نگرانی خود را از تحریکات یهودی‌ستیزانه علیه اسرائیل ابراز کردند. 

ائتلاف گسترده‌ای نیز از سیاستمداران و جامعه مدنی آلمان علیه “کنگره فلسطین” فراخوان تظاهرات داده‌اند. 

ائتلاف یاد شده متشکل از احزاب جوانان سبزها، سوسیال‌دمکرات‌ها، لیبرال‌های ‌آزاد، حزب دمکرات‌مسیحی، انجمن جوانان جامعه آلمان و اسرائیل (DIG) و همچنین اتحادیه دانشجویان یهودی آلمان بر این باور است که “برلین نباید به مرکز تجلیل از تروریسم تبدیل شود”.

فلیکس کلاین، نماینده دولت آلمان در زمینه مبارزه با یهودی‌ستیزی خواهان ممنوعیت ورود سلمان ابوسیتا، نویسنده فلسطینی و یکی از سخنرانان اصلی این کنگره شده است. 

به گزارش رسانه‌ها، سلمان ابوسیتا، نویسنده ۸۶ ساله فلسطینی در ابتدای سال جاری در وبلاگی نوشت که اگر جوانتر بود در حمله حماس در ۷ اکتبر ۲۰۲۳ شرکت می‌کرد. 

پلیس آلمان نیز برای یک عملیات بزرگ آماده می‌شود. سخنگوی پلیس گفته است، در مجموع دست‌کم ۲۵۰۰ ماموریت نیروی پلیس تا روز یکشنبه بخاطر “کنگره فلسطین” برنامه‌ریزی شده است. 
https://p.dw.com/p/4egYxپرش از قسمت نخست‌وزیر عراق: نمی‌خواهیم طرفی در درگیری ایران و آمریکا باشیم۱۴۰۳/۱/۲۴۱۴۰۳ فروردین ۲۴, جمعهنخست‌وزیر عراق: نمی‌خواهیم طرفی در درگیری ایران و آمریکا باشیممحمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق با اشاره به وضعیت ملتهب خاورمیانه “کاهش تنش همه‌جانبه در منطقه” را “مستلزم پایان فوری جنگ در نوار غزه” دانسته است.

او در آستانه سفر هفته آینده‌اش به آمریکا در مقاله‌ای در مجله “فارن افرز” به اهمیت روابط بین عراق و ایالات متحده پرداخته و نوشته است: «دو دهه پیش، آمریکا به مردم عراق برای سرنگونی رژیم صدام حسین و تاسیس پایه‌های یک نظام دموکراتیک کمک کرد و همین موضوع به عراقی‌ها این امکان را داد تا برای نخستین بار طعم آزادی را بچشند. حالا نیز عراق به نوع جدیدی از شراکت با آمریکا و مرحله جدیدی از روابط نیاز دارد.»

السودانی همچنین خواستار عدم تبدیل کشورش به صحنه‌ای برای تسویه حساب جناح‌های خارجی شده است: «با هر کشوری به صورت یکسان برخورد می‌کنیم تا کشور به عرصه‌ای برای تسویه حساب تبدیل نشود.»

او در ادامه با بیان اینکه “باید با عراق بر پایه حاکمیت مستقل و احترام متقابل همکاری کرد نه به عنوان نماینده‌ای برای درگیری‌های دیگر” ادامه داد: «نمی‌خواهیم طرفی در درگیری بین ایران و آمریکا باشیم.»

نخست‌وزیر عراق همچنین از فرصت همکاری با آمریکا برای خاموش کردن شعله بحران‌ها در خاورمیانه استقبال کرد و آورد: «آتش‌بس فراگیر مستلزم پایان دادن به جنگ در غزه است.»
https://p.dw.com/p/4egcyپرش از قسمت محدودیت تردد کارکنان سفارت آمریکا در اسرائیل به دلیل ملاحظات امنیتی۱۴۰۳/۱/۲۴۱۴۰۳ فروردین ۲۴, جمعهمحدودیت تردد کارکنان سفارت آمریکا در اسرائیل به دلیل ملاحظات امنیتیکنسولگری آمریکا در اورشلیم (بیت‌المقدس)عکس: picture-alliance/Maxppp/Kyodoهمزمان با بالاگرفتن احتمال حمله تلافی‌جویانه جمهوری اسلامی به اسرائیل، ایالات متحده به دلیل ملاحظات امنیتی برای کارکنان دیپلماتیک خود در اسرائیل محدودیت تردد در نظر گرفته است.

سفارت ایالات متحده آمریکا در اورشلیم با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «بنا به اقدامات احتیاطی، کارمندان دولت ایالات متحده و اعضای خانواده‌ ‌آن‌ها تا اطلاع ثانوی از تردد در خارج از مناطق تل‌آویو، اورشلیم [بیت‌المقدس] و بئرشبع منع شده‌اند».

با این حال، کارمندان دولت اجازه دارند “برای سفر شخصی میان این سه منطقه رفت‌و‌آمد کنند.”

سفارت آمریکا در اسرائیل در بیانیه خود، دلیل خاصی برای این تصمیم ارائه نکرده است اما در ادامه بیانیه آمده است که شرایط امنیتی همچنان “پیچیده” است و ممکن است “بسته به وضعیت سیاسی و رویدادهای اخیر به سرعت تغییر کند.”
https://p.dw.com/p/4egAhپرش از قسمت اجماع بر سر عضویت کامل کشور فلسطینی در سازمان ملل حاصل نشد۱۴۰۳/۱/۲۴۱۴۰۳ فروردین ۲۴, جمعهاجماع بر سر عضویت کامل کشور فلسطینی در سازمان ملل حاصل نشدونسا فریزر، سفیر و نماینده مالت در سازمان ملل متحد که کشورش ریاست دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل را بر عهده دارد، عصر پنجشنبه ۱۱ آوریل پس از برگزاری دومین نشست کمیته ویژه بررسی اعضای جدید اعلام کرد که “اجماع بر سر عضویت کامل” کشور فلسطینی در این نهاد بین‌المللی حاصل نشده است.

فریزر با این حال تاکید کرد که “اکثریت اعضا، با عضویت کامل فلسطینی‌ها در سازمان ملل موافقت دارند.”

فلسطینی‌ها در حال حاضر به عنوان عضو ناظر در سازمان ملل محسوب می‌شوند اما در ماه آوریل، با ارسال نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل خواستار بررسی پیوستن خود به سازمان ملل متحد به عنوان یک عضو دائمی شده بودند.

عضویت کامل در سازمان ملل متحد در صورتی ممکن خواهد شد که شورای امنیت به درخواست یک کشور مبنی بر عضویت رای مثبت دهد و آن را وتو نکند و سپس آن را به مجمع عمومی توصیه کند و این درخواست، دو سوم آرا را در مجمع عمومی به دست آورد.

ناظران می‌گویند، پیش از این پیش‌‌بینی می‌شد که آمریکا به عنوان کشور دارای حق وتو و متحد سرسخت اسرائیل با این تصمیم مخالفت کند.
https://p.dw.com/p/4egAHپرش از قسمت اعلام فهرست فیلم‌های جشنواره کن ۲۰۲۴۱۴۰۳/۱/۲۴۱۴۰۳ فروردین ۲۴, جمعهاعلام فهرست فیلم‌های جشنواره کن ۲۰۲۴عکس: Getty Images/AFP/L. Venanceتیری فرمو و آیریس کنوبلوخ، مدیر و رئیس جشنواره فیلم کن در نشست خبری خود در پاریس، فهرست نهایی فیلم‌های حاضر در هفتاد و هفتمین دوره این جشنواره سینمایی را اعلام کردند.

پیش از این، مگالوپولیس به کارگردانی فرانسیس فورد کاپولا تنها فیلمی بود که نمایش آن، از پیش در جشنواره فیلم کن قطعی به شمار می‌رفت.

افزون بر فرانسیس فورد کاپولا، چهره‌های شاخصی همچون آندریا آرنولد، شان بیکر، پل شریدر، و پائولو سورنتینو نیز در این جشنواره شرکت دارند.

در میان آثاری که در این جشنواره به نمایش در خواهند آمد می‌توان به فیلم‌هایی از جمله “انواع مهربانی” یورگوس لانتیموس، “کفن‌ها” دیوید کراننبرگ و “پرنده” آندریا آرنولد اشاره کرد.

در این جشنواره همچنین فیلمی به نام “کارآموز” ساخته علی عباسی، کارگردان ایرانی‌-دانمارکی نیز شرکت دارد.

به گفته مسئولان این جشنواره، مراسم امسال فیلم کن با یک کمدی فرانسوی به نام “پرده دوم” به کارگردانی کانتن دوپیو و بازی لئا سیدو افتتاح خواهد شد.

جشنواره امسال فیلم کن در روزهای ۱۴ تا ۲۵ مه (۲۵ اردیبهشت‌ماه تا ۵ خرداد) برگزار خواهد شد و گرتا گرویگ، کارگردان آمریکایی ریاست هیات داوران این جشنواره را بر عهده خواهد داشت. همچنین قرار است که جایزه نخل طلای افتخاری جشنواره کن امسال نیز به جورج لوکاس، کارگردان آمریکایی خالق “جنگ ستارگان” اهدا شود.
https://p.dw.com/p/4egCy

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *