هواپیمای مسافربری تولید چین اولین پرواز خود را انجام داد – DW – ۱۴۰۲/۳/۷


چین در سال‌های گذشته گام‌های متعددی در راه استقلال صنعتی از غرب برداشته است، از جمله در عرصه خودروسازی.

گام تازه چینی‌ها در این راستا تولید هواپیماهای مسافربری است. تلویزیون‌های دولتی چین روز یکشنبه ۲۸ مه (۷ خرداد) تصاویری از پرواز نخستین هواپیمای مسافربری ساخت این کشور را پخش کردند.

این هواپیما که سی۹۱۹ نام دارد، ساخت شرکت هواپیماسازی دولتی کوماک (COMAC) است و برای ۱۶۴ مسافر گنجایش دارد.

اولین پرواز این هواپیما با ۱۳۰ مسافر که اکنون صورت گرفته، از شانگهای به پکن بوده و کمتر از سه ساعت طول کشیده است. هواپیمای سی۹۱۹ می‌تواند مسافتی بالغ بر ۴۰۷۵ کیلومتر را با یک بار سوخت‌گیری پشت سر گذارد.

صنایع هوانوردی تجاری چین در تلاش هستند با تولید این هواپیماها انحصار غول‌های هواپیماسازی چون ایرباس و بوئینگ را بشکنند، اگر چه برای ساخت هواپیمای سی۹۱۹ همچنان به قطعات و لوازم تولید غرب وابسته است، به ویژه در قسمت‌های موتور هواپیما و تجهیزات الکترونیکی.

به کانال خیزش نیوز وله فارسی در تلگرام بپیوندید

هواپیمای سی۹۱۹ از لحاظ شکل و اندازه شباهت بسیاری به ایرباس A۳۲۰ و بوئینگ ۷۳۷ دارد که از مدل‌های پرفروش این دو شرکت محسوب می‌شوند.

انجام پروژه ساخت این هواپیما چینی هشت سال طول کشیده و آنگونه که سازندگان آن گفته‌اند، هواپیمای سی۹۱۹ در مقایسه با رقبای خود مصرف سوخت کمتری دارد و میزان کمتری گاز دی‌اکسید کربن تولید می‌کند.

شرکت هواپیمایی دولتی چین تا کنون پنج فروند از این هواپیما سفارش داده است. شرکت چینی کوماک گفته که قصد دارد سالانه ۱۵۰ فروند هواپیما تولید کند و آرام‌آرام جایگاهی در بازار فروش هواپیما در جهان برای خود پیدا کند.

کوماک همچنین اعلام کرده که تا کنون سفارش ساخت بیش از ۱۲۰۰ فروند هواپیما گرفته است، اگر چه کارشناسان بر این باورند که بخش اعظم این سفارش‌ها “فرمایشی” و “داخلیِ” بوده است.

شی جین‌پینگ، رئیس جمهوری چین که چند سال پیش در کابین یک ماکت هواپیمای سی‌۹۱۹ نشسته بود، برنامه ساخت هواپیمای مسافربری را یک پروژه مبتکرانه‌ و نوآورانه‌ در این کشور توصیف کرده بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *