ورود چهار ایرباس “ناپدید شده” بە ایران – DW – ۱۴۰۱/۱۰/۸


چهارشنبە ٧ دی، رسانه آلمانی  “آئرو تلگراف” کە اخبار صنعت هوانوردی را پوشش می‌دهد، خبر داد کە چهار فروند ایرباس “ناپدید شدە” کە از آفریقای جنوبی بە سمت ازبکستان پرواز کردە بودند، از ایران سر در آوردەاند. یک روز بعد، معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی ایران اعلام کرد کە  “چهار فروند هواپیمای ایرباس ٣۴٠” بە کشور وارد شدە است.

به گفتە آئرو تلگراف، این هواپیماها متعلق بە خطوط هوایی ترکیش ایرلاینز بودەاند. این شرکت در سال ٢٠١٩ آخرین ایرباس‌های A٣۴٠ خود را بازنشستە کرد. یکی از آنها به رستوران و دیگری در شکرپینار  حدود ۴۰ کیلومتری شرق استانبول به نمایشگاه تبدیل شد. چهار فروند هم توسط شرکت کوچک و گمنام “آورو گلوبال” هنگ‌کنگ خریداری و از استانبول بە ژوهانسبورگ منتقل شدند. خیزش نیوز وله فارسی در اینستاگرام دنبال کنید

هواپیماهای از ردە خارج شدە چگونه از ایران سر در آوردند؟

بر اساس گزارش آئرو تلگراف، این هواپیماهای ایرباس  روز ٢٣ دسامبر یکی پس از دیگری از ژوهانسبورگ برخاسته و طبق برنامه به سمت ازبکستان پرواز کردند. با این حال هواپیماها هرگز به ازبکستان نرسیدند، بلکه بر اساس گزارش‌ها پس از خاموش کردن رادارهای خود، در ایران فرود آمدند.به کانال خیزش نیوز وله فارسی در تلگرام بپیوندید

“خریدهای جدید بە زودی به ناوگان هوایی اضافه خواهند شد”

حسن خوشخو، معاون هوانوردی و امور بین‌الملل “سازمان هواپیمایی کشوری” ایران، خرداد ماه گفته بود: «در تلاش هستیم تا چراغ خاموش تعدادی هواپیما را با وجود محدودیت‌هایی که هست به ایران وارد کنیم.»

آئرو تلگراف در گزارش خود گمانه زنی کردە کە این ایرباس‌ها بە خطوط هواپیمایی ماهان اضافه خواهند شد. 

هواپیمایی ماهان از سال ۲۰۱۱ به اتهام “کمک به سپاه پاسداران در انتقال مخفیانه سلاح و نیرو به مناطق مختلف از جمله سوریه” در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *