وزیر صمت؛ ادعای شکست تحریم با چاشنی اعتراف به چالش‌ها – DW – ۱۴۰۱/۱۲/۲


رضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت) در یک گفت‌وگوی تلویزیونی از طرفی از موفقیت‌های دولت ابراهیم رئیسی در حدود یک سال و نیم گذشته سخن گفته و از طرف دیگر اعتراف می‌کند که ایران درگیر معضلات گوناگون است.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، فاطمی امین در این گفت‌وگو که شامگاه دوشنبه، اول اسفند پخش شد با اذعان به این که “ما مشکلات زیادی در معیشت داریم” ادعا کرد که رشد اقتصادی، میزان اشتغال و تولید در سال‌های آینده افزایش خواهد یافت.

او در بخشی از سخنانش گفت: «صادرات به چند دلیل برای ما اهمیت دارد. کارکرد نخست صادرات، تامین ارز برای رفع نیازهای وارداتی کشور و کارکرد حداکثری صادرات، اقتدار بین‌المللی است.»

اعتراف به رکود ده ساله

وزیر صمت یکی از کارکردهای صادرات را ایجاد بازار برای تولیدات داخلی عنوان کرد و افزود اگر در داخل هم تقاضا افزایش یابد “رکودی که ۱۰ سال درگیر آن بوده‌ایم از بین خواهد رفت”.

خیزش نیوز وله فارسی را در اینستاگرام دنبال کنید

صادرات جمهوری اسلامی به طور عمده نفت و محصولات پتروشیمی و معدنی است که بر خلاف فعالیت‌های تولیدی، اشتغال‌زایی جدید چشمگیری ندارند.

وزیر صمت ادعا می‌کند در حوزه معدن “تقریبا خام فروشی نداریم” در حالی که بیشتر فولاد و مس صادراتی ایران به صورت شمش به خریداران خارجی عرضه می‌شود و تبدیل به ورق هم نمی‌شود.

بزرگ‌ترین مشتریان نفت جمهوری اسلامی که چین و هند باشند نیز بهای کالاهای خود را یا از طریق تهاتر حساب می‌کنند یا در حساب‌هایی برای صادرات کالا به ایران نگه می‌دارند.

مسدود شدن یکی از “روش‌های دیگر” ورود ارز

وزیر دولت ابراهیم رئیسی اذعان کرد: «به هر طریق انتقال پول با تهاتر و روش‌های دیگر انجام می‌شود و تقریبا تحریم‌ها را شکست داده‌ایم، البته تحریم‌ها کار را سخت کرده اما در میان مدت به نفع ما خواهد بود.»

یکی از این “روش‌های دیگر” انتقال دلار از عراق از طریق غیرقانونی بوده که با سخت‌گیری‌های اخیر دولت آمریکا به شدت کاهش یافته و تاثیر آن در بحران افزایش شدید قیمت ارزهای معتبر خارجی در بازار آزاد ایران قابل مشاهده است.

داود رنگی، عضو هیات مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور، دوم اسفند به خبرگزاری خیزش نیوز گفت اکنون حدود ۳۸ کشتی در لنگرگاه بندر امام خمینی منتظر تخلیه بار هستند اما به دلیل ناتوانی دولت در تامین ارز مورد نیاز امکان ترخیص آنها وجود ندارد.

علی شریعتی، عضو اتاق بازرگانی ایران و عراق هم به خیزش نیوز گفته عراق که ساختار بانکی سنتی دارد همیشه “در دورزدن تحریم‌ها کمک کننده” بوده اما سخت‌گیری‌های اخیر آمریکا این کار را دشوار کرده است.

محدود شدن بازار عراق برای دور زدن تحریم

این فعال بخش خصوصی گفته است: «همچنین باید توجه داشت که عراق به زودی به سیستم سوئیفت متصل می‌شود که آن نیز باعث می‌شود تا برخی از ابزارهای دورزدن تحریم‌ها را از دست بدهیم.»

تاثیر مسدود شدن یکی بعد از دیگری روزنه‌های ورود ارز از عراق به ایران در روزها و هفته‌های اخیر در جهش قیمت ارزهای معتبر خارجی در بازار آزاد ایران آشکار شده بود.

به کانال خیزش نیوز وله فارسی در تلگرام بپیوندید

در ادامه روند صعودی بهای ارز در بازار آزاد، قیمت دلار اول اسفند ماه یک رکورد تاریخی جدید ثبت کرد و از مرز ۵۰ هزار تومان فراتر رفت.

بانک مرکزی برای مقابله با این وضعیت ادامه فروش ارز دولتی در صرافی‌ها با ارائه کارت ملی که برای مهار قیمت‌ها در دستور کار قرار گرفته بود را متوقف کرد.

بنابر اعلام بانک مرکزی از دوم اسفند یک “مرکز مبادله ارز و طلا” راه‌اندازی می‌شود که صادرکنندگان باید ارز خود را تحت نظر این بانک در آن عرضه کنند.

محمدرضا فرزین، رئیس بانک مرکزی می‌گوید بهایی که در این مرکز “کشف و اعلام می‌شود نرخ مبنا و مرجع قیمت‌گذاری در بازار خواهد شد”.

تا کنون تلاش‌های دولت برای تعیین قیمت ارز در بازارها و مراکزی که خود راه‌اندازی می‌کند ناموفق بوده و قیمت‌ها در بازار آزاد همواره بیشتر از بهای دستوری آن بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *