ارزش یورو و دلار برای نخستین بار در ۲۰ سال گذشته یکسان شد – DW – ۱۴۰۱/۴/۲۱


چندی پیش کارشناسان اقتصادی با آغاز روند سقوط نرخ یورو، این روز را پیش‌بینی و اعلام کرده بودند که برابری نرخ یورو و دلار در آینده‌ای نزدیک ممکن به نظر می‌رسد. این پیش‌بینی کمتر از یک هفته متجلی و سرانجام نرخ برابری یورو در برابر هر دلار آمریکا تقریبا یکسان شد.

کریستالینا جورجیوا، مدیرعامل صندوق بین‌المللی پول با “تاریک” خواندن شرایط تجاری در ۱۹ کشور عضو اتحادیه اروپا در ماه‌های اخیر گفت: «سال ۲۰۲۲ سال سختی خواهد بود اما شاید سال ۲۰۲۳ سال سخت‌تری باشد.»

یورو در حالی ارزش خود در برابر دلار را از دست داده است که ترس از رکود در کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اروپا شدت گرفته است، قیمت گاز در حال افزایش است و نشانه‌ای از کاهش درگیری‌ها میان روسیه و اوکراین دیده نمی‌شود.

خیزش نیوز وله فارسی را در اینستاگرام دنبال کنید

روسیه اخیرا میزان صادرات گاز طبیعی مورد استفاده در صنعت و تولید برق را به چندین کشور اتحادیه اروپا مانند آلمان، ایتالیا و اتریش کاهش داد.

کاهش صادرات گاز و علاوه بر آن تحریم نفتی روسیه به بالا رفتن قیمت انرژی در منطقه یورو منجر شده است.

بدین ترتیب افزایش قیمت‌‌ها برای مصرف‌کنندگان نیز به یک معضل بزرگ تبدیل شده، به طوری که ایالات متحده آمریکا و بریتانیا به بالاترین حد تورم در ۴۰ سال گذشته رسیدند.

به همین خاطر، بانک مرکزی آمریکا دو ماه پیش در اقدامی بی‌سابقه نرخ بهره مبنا را نیم درصد افزایش داد.

حال گفته می‌شود، بانک مرکزی اروپا نیز پس از یک دهه قصد دارد، برای اولین بار نرخ بهره را به‌زودی افزایش دهد.

کارشناسان اقتصادی تورم بیشتر، گران شدن وام‌ها و کالاها و کاهش سطح زندگی را در منطقه یورو پیش‌بینی می‌کنند.

به کانال خیزش نیوز وله فارسی در تلگرام بپیوندید

یورو در ژانویه ۱۹۹۹ تقریبا شش سال پس از پیمان تاسیس اتحادیه اروپا به پول رایج این منطقه تبدیل شد اما در طول سه سال اول، ارزی نامرئی بود که فقط برای اهداف حسابداری از آن استفاده می شد.

در سال ۲۰۰۲ اسکناس و سکه یورو رسما شروع به گردش کردند. در دهه‌های پس از آن، یورو به طور مداوم بالاتر از دلار معامله می‌شد. در دهه گذشته، یک یورو به طور متوسط ۱.۱۸ دلار ارزش داشت.

با وجود این در سال جاری نرخ دلار آمریکا در برابر اکثر ارزهای اصلی افزایش یافت و به پناهگاه امنی برای سرمایه‌گذاران در سراسر جهان تبدیل شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *